اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها 14 اسفند

بازار امروز را در حالی آغاز می کنیم که روز گذشته نمادهای پتروشیمی هم به بازار برگشتند. شاید به جز جزئیات دور دوم هدفمندی و اولین پیش بینی چند شرکت مهم مانند ایران خودرو ، بازار دیگر ابهام خاصی نداشته باشد. چند هفته قبل ، تیتر یکی از گزارشات چشم انداز ، فضای غبار آلود بازار بود. اکنون به نظر اتفاقات پیش آمده در حکم باران یا حتی برف زمستانی ، تمام ابهامات و غبارهای بازار را با خود شست و برد. فضای کنونی بازار را می توان به صبح یک روز برفی تشبیه کرد که سکوت همه جا را فرا گرفته است و پس از یک شب سرد ، اکنون هوا کم کم بهتر می شود.

این روزها ، یا بهتر بگوییم در هفته های اخیر ، انواع و اقسام تحلیل ها و نمودارهای مختلف را از شاخص کل دیدیم. حتی کسانی که ابتدایی ترین آشنایی با تحلیل تکنیکال را داشتند ،‌سطوح حمایتی را به بازار معرفی می کردند که یکی پس از دیگری این سطوح زیر پای بازار خرد می شدند.

نمودار زیر تایم فریم ماهانه شاخص کل می باشد. همانطور که مشاهده می کنید شاخص در فریم ماهانه پس از برخورد با سقف کانال ماهانه با تشدید عرضه ها مواجه شده است و بیش از ۱۰ هزار واحد عقب نشینی کرده است. ذکر این نکته ضروری است که کانال مذکور بیش از ۲۰ سال اعتبار دارد!

در بلند مدت دو حالت وجود دارد. یا سقف این کانال شکسته می شود و وضعیت بازار ما کلا عوض می شود و به لحاظ تکنیکی دریچه جدیدی به روی بازار باز می شود. یا این که عملا روند بازار اصلاحی خواهد بود، به طوریکه شاخص تا کف کانال یعنی ۴۰ هزار واحد نزول می کند!

گزینه دوم به نظر چندان منطقی نیست چرا که با توجه به اعمال تقسیم سود مجامع در شاخص ، اگر کلیه نمادهای بازار صفر هم شوند شاخص زیر ۲۵ هزار واحد نخواهد رفت. ضمن این که با تقسیم سود مجامع تا ۳ – ۴ ماه آینده ۱۷ هزار واحد به ارزش شاخص کل افزوده می شود.

اما در فریم هفتگی ،شاخص در حال رسیدن به خط روند صعودی خود در نمای لگاریتمی است. همان ۷۷۰۰۰ واحد معروفی که بسیاری از تحلیلگران از آن سخن می گفتند. نکته جالب این که rsi در فریم هفتگی پس از ۱۸ ماه بار دیگر تا حوالی ۵۰ (یعنی خط میانی) عقب نشینی کرده است. این اندیکاتور تا اواخر دی ماه در محدوده ای بالای ۹۵ واحد قرار داشت که در سال های گذشته بی سابقه بود و نشان از اشباع شدید بازار در محدوده خرید بود. باند ۷۷۰۰۰ – ۷۷۲۰۰ واحد تلاقی تراز ۳۸٫۲ درصد اصلاحی موج قبلی و خط روند صعودی شاخص است. اگر به هر علت این سطح از دست برود ، ۷۴۰۰۰ – ۷۵۰۰۰ واحد هدف نهایی این ریزش است.

 

تقریبا قیمت ها در کف هستند. اندیکاتورها نیز در فریم روزانه در محدوده اشباع از فروش قرار دارند. به نظر می رسد با یک شوک ، بازار می تواند برگشت خوبی را تجربه کند. با توجه به افزایش قدرت حقوقی ها برای خرید ، به نظر لغو قانون محدودیت در فروش می تواند این شوک را وارد کند. یا این که در سفر پیش روی کاترین اشتون به ایران ، اتفاقی بیفتد که بازار جان دوباره برای حرکت بگیرد.

به یاد داشته باشید که موج ۳ الیوتی در نمودار شاخص کل ۴۴ هفته به طول انجامیده است. حال آن که موج ۴ تاکنون تنها ۸ هفته در جریان بود که این اصلا کافی نیست. در حالت ایده آل بازار می تواند در ۷۷۰۰۰ – ۷۷۲۰۰ واحد کف خود را بزند و پس از یک رشد موقت تا حوالی ۸۳۵۰۰ واحد این بار کف جدید را فرضا حوالی ۷۹۰۰۰ یا ۸۰۰۰۰ واحد تشکیل دهد و این سیکل نوسانی باعث شود که شاخص کل در بعد زمان نیز اصلاح کافی داشته باشد.

بنابراین به عنوان جمع بندی می توان گفت که اصلاح قیمتی تقریبا تمام شده است و قیمت ها فاصله چندانی با سطوح حمایتی واقعی خود ندارند، اما هنوز در بعد زمان برای یک صعود اساسی مشکل داریم. شاکله موج ۲ را در تصویر بالا نگاه کنید. برای موج ۴ نیز به چنین ساختاری نیاز داریم.

در حاشیه بازار در داخل ، خبر خاصی نیست. شنیده می شود عباس عراقچی به دیدار اعضای مجلس خبرگان رفته تا در مورد مذاکرات هسته ای به سوالات آن ها پاسخ دهد.

در سیاست خارجی نیز اوضاع اوکراین کمی آرام تر شده است. یو اس آ تودی نوشت: در بحبوحه افزایش تنش های بین المللی، پنتاگون تمامی همکاری های نظامی خود با روسیه از جمله جلسات و مانورها را متوقف کرد.

مایکل فرومن نماینده تجاری آمریکا نیز از اعمال تحریم های گسترده علیه روسیه خبر داد و گفت که تمامی روابط تجاری و مذاکرات در این زمینه با روسیه متوقف شده است.

از سوی دیگر، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس بحران اوکراین را بزرگترین بحران اروپا در قرن ۲۱ توصیف کرد.

در واشنگتن، اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که روسیه در بخش بدی از تاریخ قرار گرفته است. وی افزود: به دنبال برداشتن گام های دیپلماتیک و اقتصادی برای انزوای مسکو هستیم.

ویتالی چورکین، نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت گفت، که رییس جمهوری برکنارشده اوکراین در نامه اش به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه گفته بود که اعزام نیرو برای برقراری نظم و امنیت در اوکراین ضروری است.

در همین حال سامانتا پاور، نماینده دایمی آمریکا در سازمان ملل گفت: لشکرکشی روسیه به اوکراین، واکنش به یک تهدید تخیلی است. او راه حل را مذاکره سریع روس ها با دولت اوکراین و خروج فوری نیروهای روسی از خاک اوکراین اعلام کرد.

یوری سرگئیف نماینده دایمی اوکراین در سازمان ملل  نیز گفت: نیروهای روسیه همچنان در حال حرکت به سوی کریمه هستند. او افزود که از هفته پیش تاکنون ۱۶ هزار تن از نیروهای روسی به کریمه اعزام شده اند.

فروکش کردن تب جنگ در اوکراین باعث کاهش قیمت جهانی نفت و طلا شد. در داخل کشور نیز دلار تا حوالی ۳۰۸۰ تومان عقب نشینی کرد.

در بازار سهام ،نگاه ها به گزارش صنعت خودرو معطوف است. از طرفی دیگر مپنا مهمترین نمادی است که از بازار به دور مانده است و نگاه ها معطوف به بازگشایی این سهم است.

پتروشیمی ها روز گذشته به بازار برگشتند. در این گروه متانولی ها بیشترین ضربه را دیدند. باید در نظر داشت زاگرسی که برای امسال ۴۵۰ تومان سود تقسیم می کند و سال آینده نیز سود ۴۰۰ تومانی دارد ، نمی تواند زیر ۲۰۰۰ تومان بیاید. بنابراین حتی کسانی که دیدگاه سه تا شش ماهه داشته باشند می توانند به سرمایه گذاری روی این سهم حوالی ۲۰۰۰ تومان فکر کنند. زاگرسی که در روزهای اوج خود تا ۳۶۰۰ تومان نیز پیش رفته بود.

در همین گروه شپدیس حوالی ۱۵۰۰ – ۱۶۰۰ برای میان مدت به نظر ریسک چندانی ندارد. هر چند برخی از کارشناسان بازار اعتقاد دارند بودجه شرکت چندان هم محافظه کارانه بسته نشده است.

در نماد فارس ، سهم در قیمت های خوبی قرار گرفته است. شنیده می شود بلوک ۱۷ درصدی شرکت یک بار دیگر در روزهای پایانی سال روی میز فروش قرار می گیرد. اگر به خاطر داشته باشید در تحلیلی که روزهای گذشته ارائه کردیم ، هفته پایانی سال را زمان برگشت سهم معرفی کردیم.

در گروه روی کالسیمین روز گذشته ، جهت مجمع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی متوقف شد. از طرفی دیگر فلز روی بار دیگر روند رو به رشد خود را از سر گرفته است. پیش تر ۲۲۰۰ – ۲۲۵۰ دلار را مقاومت اصلی این فلز ذکر کردیم. به نظر می رسد در یک بازه زمانی سه ساله روی تا حوالی ۳۴۰۰ دلار نیز رشد نماید.

در گروه روی فزرین ، حوالی ۵۰۰ تومان می تواند گزینه مناسبی باشد. به لحاظ تکنیکی با شکست ۵۵۰ تومان سهم جای رشد تا ۶۲۰ تومان را خواهد داشت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.