اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها 28 بهمن

امروز بازار بر محور مجلس بود لذا اخبار آن و سیاست به ضمیمه ی اطلاعات بازار به نظرتان خواهد رسید.

سید عباس عراقچی ، درباره آغاز دور نهایی مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین از روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به ریاست محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه عازم وین شد. وی افزود: وزیر امور خارجه دوشنبه شب با کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شام کاری مشترک در محل رزیدانس جمهوری اسلامی ایران حضور خواهند یافت . عراقچی خاطر نشان کرد: مذاکرات ایران و ۱+۵ برای دور نهایی از روز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۱ صبح به صورت رسمی در (UN) مقر سازمان ملل در وین آغاز خواهد شد.

وی درباره ترکیب تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به اینکه تیم هسته ای ایران همان نفرات قبلی خواهند بود ، بیان کرد : تنها آقای رحیمیان از مدیران سازمان انرژی اتمی کشورمان به تیم مذاکره کننده هسته ای افزوده شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه شب گذشته در آستانه سفر به وین در در گفتگو با بخش خبری ۲۱ درباره دستور کار این دوره از مذاکرات گفت: به نظر من در شش ماه نخست مذاکرات امکان رسیدن به توافق کامل وجود دارد به شرطی که طرف مقابل از خود حسن نیت نشان دهد .وی ادامه داد: مذاکرات سخت و فشرده ای در پیش رواست البته با توجه به اینکه هدف مشترکی در برنامه اقدام مشترک تعیین شده و ادامه برنامه هسته ای ایران همراه با ایجاد اعتماد و اطمینان لازم از غیر نظامی بودن این برنامه و صلح آمیز بودن این برنامه است، قاعدتا نباید کار دشواری باشد چون این هدف ، هدف جمهوری اسلامی ایران هم است. در واقع مشکل اصلی بی اعتمادی ایرانیان به رفتار و برخورد کشورهای غربی بخصوص آمریکا در چند دهه گذشته در رابطه با جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد : البته برنامه مشترک ، فرصتی را برای اقدام آنها فراهم کرده و هنوز هم از این فرصت چند ماهی باقی است که آنها تلاش کنند مقداری از این بی اعتمادی کم شود. صحبت هایی که از صبح سه شنبه در وین شروع خواهیم کرد ، شروع مذاکراتی است که براساس تفاهم ژنو باید ظرف حداکثر یک سال به برنامه اقدام نهایی منتهی شود که در مرحله نخست شش ماهه خواهد بود.

وزیر امور خارجه گفت: یکی دیگر از موضوعات این مذاکرات ،بررسی چارچوب های لازمی است که از نظر ما برای مذاکرات سازنده ضروری است که از جمله آن این است اقداماتی صورت نگیرد که باعث بیشتر شدن این شکاف بی اعتمادی درمیان مردم ایران به غرب شود.

در اخبار اقتصادی ، حسینعلی حاجی‌دلیگانی با اشاره به اینکه تبصره هدفمندی یارانه‌ها در مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه ۹۳ نهایی شد، اظهار داشت: پیشنهاد دولت از زبان آقای ابوترابی مطرح شد تا برای سال ۹۳ درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شود که این موضوع با پیشنهاد اولیه دولت ۳ هزار میلیارد تومان اختلاف دارد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۳ تصریح کرد: این ۴۸ هزار میلیارد تومان نسبت به درآمدهای سال ۹۱ نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان و نسبت به سال جاری ۱۸ هزار میلیارد تومان تفاوت دارد. به گفته این نماینده مجلس همچنین تشخیص پرداخت یارانه نقدی و یا غیرنقدی به خانوارهای هدف مطلقا با دولت خواهد بود. وی تاکید کرد: همچنین اجرای مرحله بعدی هدفمندی یارانه‌ها از اول سال بعد خواهد بود.

در همین راستا احمد توکلی با اشاره به مصوبه دیروز کمیسیون تلفیق درباره هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار داشت: تصویب نهایی این قانون در صحن علنی مجلس به منزله افزایش ۷۱ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده است. به گفته وی، در سال جاری سقف درآمدهای دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۲۸ هزار میلیارد تومان بود که با افزایش این رقم به ۴۸ هزار میلیارد تومان، باید شاهد افزایش متوسط ۷۱ درصدی قیمت‌ها در این بخش باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است: دولت باید ابتدا به بررسی و رفع مشکلات هدفمندسازی یارانه‌ها می‌پرداخت و پس از اصلاح شیوه‌های اجرایی، قانون را در مسیر تکامل قرار می‌داد.

نمایندگان مجلس در جلسه دیروز بعدازظهر کمیسیون تلفیق مقرر کردند تا برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۹۳ درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شود که این موضوع با پیشنهاد اولیه دولت ۳ هزار میلیارد تومان کمتر بوده و به احتیاط نزدیک‌تر است.

مجلس امروز (ضمیمه ی ویژه)

تصمیم گیری تاریخی مجلس درباره پتروشیمی ها دقایقی پیش در صحن علنی خانه ملت آغاز شد.

در این جلسه محمد رضا پورابراهیمی نماینده کرمان به عنوان مخالف تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها بر اساس فرمول ۲۵ درصد بازده داخلی ارزی درخواست کرد:این بند از بودجه ۹۳ حذف شود و پتروشیمی ها با خود دولت به توافق برسند.

وی گفت:نرخ بازده داخلی ارزی در هیچ دیکشنری اقتصادی وجود ندارد.

دقایقی بعد احمد توکلی نماینده تهران بازهم ساز مخالف خود با پتروشیمی ها را کوک کرد.

وی گفت:پتروشیمی ها سود هنگفتی دارند؛خوراک باید حتما گران شود و با حذف این بند از لایحه بودجه مخالفت کرد.

احمد توکلی در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس درباره لایحه بودجه ۹۳ برای تأمین نظر شورای نگهبان و در روند بررسی قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در تذکری به استناد ماده ۷۹ آیین نامه داخلی مجلس خطاب به تذکر پورابراهیمی مبنی بر اینکه “نباید درباره قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها سختگیری کرد به دلیل اینکه برخی از سهامداران واحدهای پتروشیمی بازنشستگان هستند” گفت: از برادر عزیز آقای پورابراهیمی خواهش می کنم عصبانی نشود؛ همین بازنشستگان تحت نظر وزارت دفاع و وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی هستند که در دولت نیز نفوذ دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده با رانت خواری حتی برای بازنشستگان نیز مخالف هستم افزود: هیچکس نباید رانت خواری کند.

وی تأکید کرد: اگر سود حاصل فعالیت و تلاش باشد اشکال ندارد.

توکلی به سود پتروشیمی ها نسبت به سرمایه اولیه خود اشاره کرد و افزود: واحدهای پتروشیمی در سال ۸۷، ۹۳ درصد، و در سال ۸۹، ۹۶ درصد سرمایه آورده خود سود بردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: این در حالی است که واحدهای پتروشیمی در سال های بعد از آن ۲٫۵ تا ۳٫۵ برابر آورده خود سود بردند.

وی افزود: سود واحدهای پتروشیمی در سال ۹۰ که افزایش قیمت ارز آغاز شد ۲٫۲ برابر سرمایه اولیه خود در یک سال بود؛ در همین حال در سال ۹۱ نیز ۳٫۵ برابر سرمایه خود سود بردند که این سودها برای اشخاص و همچنین صنعت پتروشیمی نامناسب است.

توکلی با بیان اینکه بازار بورس، بازار رقابت کنندگان است نه بازار رانت خواران، افزود: اگر دارایی افراد به ناحق افزایش یابد یک حباب است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه پتروشیمی ها به دولت هزاران میلیارد تومان بدهی دارند اما نمی پردازند تصریح کرد: به گفته آقای نوبخت واحدهای پتروشیمی مالیات می پردازند؛ اما باید گفت این واحدها مالیات های ناچیزی پرداخت می کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: واحدهای پتروشیمی مالیات ناچیز می پردازند و گاز و خوراک گاز نیز رایگان دریافت می کنند؛ لذا نرخ خوراک گاز این واحدها باید قاعده مند شود.

اما حاجی دلیگانی و لاهوتی هم به عنوان دو نماینده مخالف ابراز داشتند:مجلس نباید وارد قیمت گذاری شود و این بند را از بودجه حذف کنید.

در این بین محمد باقر نوبخت ،سخنگوی دولت پیشنهاد حذف IRRE را از لایحه بودجه ۹۳ مطرح کرد و ابراز داشت:چطور مجلس برای هیچ یک از حامل های انرژی نرخ گذاری نکرد؟

وی گفت:خانه ملت قیمت گذاری خوراک را به دولت واگذار کند و قطعا قیمت خوراک از ۲٫۷ سنت بیشتر و از ۱۵ سنت کمتر خواهد بود.

نوبخت با اشاره به به وضعیت بورس گفت:تصمیم دو هفته پیش شما بورس را با سقوط مواجه کرده است و صلاح این است مجلس به قیمت گذاری ورود پیدا نکند.

این در حالی است که قاضی پور دیگر نماینده مجلس به مخالفت با این پیشنهاد پرداخت.در حال حاضر بهروز نعمتی نماینده اسد آباد هم تصویب فرمول IRRE را مخالف روح اصل ۴۴ و همچنین اصل چهلم قانون اساسی دانست و گفت:مردم با این مصوبه متضرر می شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اخطار قانون اساسی گفت:‌ به علت تعیین قیمت ۱۵ سنت برای هر متر مکعب خوراک گاز واحدهای پتروشیمی مردم ضعیف کشور در بورس بالغ بر ده ها هزار میلیارد تومان ضرر دیدند اما شاهد هستیم که برخی با عنوان دفاع از مردم ملت را از این موضوع غافل می کنند.

بهروز نعمتی در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس درباره لایحه بودجه ۹۳ برای تأمین نظر شورای نگهبان در اخطاری با استناد به اصل ۴۰ قانون اساسی گفت: در طول هفته گذشته و بعد از تصویب لایحه بودجه و تعیین قیمت ۱۵ سنت برای هر متر مکعب خوراک گاز واحدهای پتروشیمی مردم ضعیف کشور در بورس بالغ بر ده ها هزار میلیارد تومان ضرر دیدند اما شاهد هستیم که برخی با عنوان دفاع از مردم و با حرف های پوپولیستی می خواهند ملت را از این موضوع غافل کنند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط مخازن مشترک کشور با قطر افزود: متأسفانه هم اکنون سالانه به علت اجرایی نشدن طرح های مربوطه، کشور چند صد میلیارد تومان ضرر می بیند از این رو قطعا باید با ایجاد فضایی مناسب سرمایه گذاران را برای انجام سرمایه گذاری در کشور ترغیب کنیم.

در میانه مذاکرات نمایندگان؛احتمال غلبه مخالفان ماندگاری IRRE به موافقان قوت گرفته است.

پیشنهاد جایگزین جعفر قادری این است که دولت مکلف است در چارچوب تبصره بند ب قیمت خوراک را تعیین کند.

اما با مخالفت برخی نمایندگان از جمله الیاس نادران پیشنهاد جایگزین قیمت گذاری صرف توسط دولت تصویب نشد.

نوبخت در دقایق پایانی دفاع از پتروشیمی ها گفت:نمایندگان از دولت برای سقوط بورس توضیح خواسته اند،این توضیح را باید خود مجلس بدهد.فولادگر و عبدالهی هم با پیشنهاد قادری موافقت کرده بودند.

اما با تصویب نشدن دو پیشنهاد قبلی،عبدالهی نماینده ماهنشان پیشنهاد جدیدی را رو کرد.وی گفت:قیمت خوراک پتروشیمی ها در چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها به گونه ای باشد که شرکت ها بتوانند با کشورهای منطقه رقابت کنند.

وی گفت:ما نباید با گرانی بدون منطق قیمت خوراک،قطری ها را خوشحال کنیم.

در این حال،ابوترابی نائب رئیس مجلس هم به موافقت با این پیشنهاد پرداخت و گفت:من موافق افزایش نرخ خوراک هستم و این که دولت باید از مدت ها قبل، این افزایش نرخ را کلید می زد،اما معتقدم که باید اختیار این افزایش نرخ و قیمت گذاری به دولت سپرده شود.

محمد باقر نوبخت هم در واکنش به اظهارات ابوترابی گفت: دولت جدید فقط ۵-۶ ماه است که مستقر شده و درخصوص هیچ کالایی قیمت گذاری نکرده که برای خوراک پتروشیمی ها قیمت گذاری کند؛بنابراین ما بر اساس همین پیشنهاد خودمان ۸ تا ۱۰ سنت را نهایی می کنیم؛اگر مجلس اجازه بدهد.

وی گفت:من از دولت و پیشنهاد دولت در این زمینه دفاع می کنم.

اما این پیشنهاد عبدالهی هم رای نیاورد.

در ادامه بررسی پیشنهادهای راجع به نرخ خوراک پتروشیمی ها،شامل بند ج تبصره ۲۱ الحاقی لایحه بودجه ۹۳ ،قاضی پور نماینده ارومیه عدم قیمت گذاری توسط مجلس را مقارن با گرفتن اختیارات از مجلس عنوان کرد و گفت:اگر مشکل قیمت ۱۵ سنت است،ما حاضریم قیمت را ۲ تا ۳ سنت پائین تر هم بیاوریم،ولی من حتی موافق آن فرمول ۲۵ درصدی هستم.پتروشیمی ها باید بگویند چقدر پول بابت خوراک می دهند و مجلس هم باید تعیین تکلیف کند.

در این بین،محمد رضا پورابراهیمی دوباره پیشنهاد کرد تبصره مزبور حذف و به خواست نماینده دولت توجه شود.

او گفت:سهامدار پتروشیمی هایی مثل خارک،فن آوران،کرمانشاه،شیراز،زاگرس و … صندوق های بازنشستگی و موسسات غیر انتفاعی هستند،بنابراین من رانتی که آقای توکلی می گویند را در این شرکت ها نمی بینم.اما بازهم این پیشنهاد دوباره رای نیاورد.

اما در ادامه الیاس نادران نماینده تهران پیشنهاد عجیبی داد و آن این که قیمت خوراک در چارچوب هدفمندی کمتر از ۱۵ سنت نباشد و نرخ ترجیهی برای مناطق محروم و مورد نظر وزارت نفت تا ۳۰ درصد تعدیل شود.

اما غلامرضا مصباحی مقدم خطاب به نادران گفت:شما به تصمیم کمیسیون تلفیق باید وفادار باشید،همین مصوبه باعث سقوط بورس شد و من با آن مخالفم.

وی در دفاعی جانانه از پتروشیمی ها گفت:این شرکت ها از رقبای عربستانی خود ضعیف ترند،چه کسی گفته این شرکت رانت خوار هستند.تعدادی صندوق متعلق به بازنشسته ها سهامدار پتروشیمی ها هستند،ما با تعیین دوباره قیمت ۱۵ سنتی نظر شورای نگهبان را تامین نخواهیم کرد و اساسا قدرت رقابت و رشد را از صنعت پتروشیمی خواهیم گرفت.شما هم بهتر است به تصمیم کمیسیون وفادار باشید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه سهامداران پتروشیمی‌های خصوصی با پنهان شدن پشت بازنشسته‌ها سود گازهای مجانی را می‌برند، گفت: در دو سال گذشته به علت افزایش قیمت ارز، واحدهای پتروشیمی خوراک مصرفی خود را به صورت ریالی خریداری کرده و محصولات را به صورت ارزی به فروش می‌رسانند که این موضوع برای افراد سود کلانی دارد.

الیاس نادران ادامه داد: در این رابطه نظر بسیاری از اعضای کمیسیون تلفیق این بود که باید از یک طرف رانت موجود در پتروشیمی‌ها برداشته شده و از طرفی دیگر باید مراقب باشیم تا اقتصاد ملی آسیب نبیند تا مجموعه اقدامات به نفع اقتصاد کشور باشد.

نماینده مردم تهران ، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشنهاد من در رابطه با تبصره الحاقی ۲۱ به ماده واحده این بود که عبارت “تا ” قبل از عبارت ۲۵ درصد باشد اما برای تفاهم با دیگر نمایندگان پذیرفتیم که عبارت “تا” برداشته شود، اما متاسفانه هم اکنون شاهد هستیم که در صحن علنی برخی از نمایندگان پیشنهاد حذف مصوبه کمیسیون تلفیق را دادند که قطعا این موضوع مغایر با تفاهم انجام شده است.

وی افزود: در رابطه با این موضوع برخی از افراد اشاره به فعالیت سازمان های بازنشسته می‌کنند اما یک کلمه از واحدهای پتروشیمی خصوصی نمی‌گویند از این رو باید این موضوع شفاف شود که سهام داران پتروشیمی‌های خصوصی چه کسانی هستند و چه افرادی پشت بازنشسته ها پنهان شده و سود و رانت گازهای مجانی را می‌برند.

اما پس از صحبت موافقین و مخالفین مجلس به پتروشیمی ها ۲ سنت نسبت به مصوبه قبلی تخفیف داد.

اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با پیشنهاد اصلاح شده الیاس نادران مبنی بر تعیین نرخ خوراک ۱۳ سنتی موافقت کردند.

بر این اساس،مصوب شد نرخ خوراک پتروشیمی ها در چارچوب هدفمندی کمتر از ۱۳ سنت نباشد و نرخ ترجیهی برای مناطق محروم و مورد نظر وزارت نفت تا ۳۰ درصد تعدیل شود.حال آن که بر اساس این مصوبه دولت می تواند به طرح های تازه تاسیس پتروشیمی تا ۱۰ سنت هم تخفیف بدهد.

این در حالی است که قبل از تصویب این موضوع نوبخت نماینده دولت با آن مخالفت کرد و گفت:نگذارید خیلی واقعیت ها را بگویم،قیمت خوراک در روسیه و قطر حداکثر ۱۱ سنت است.اما ما با این کار داریم اقتصاد خود را ورشکسته نشان می دهیم چون منابع گازی زیادی داریم اما قیمت گاز را هم شدیدا گران می کنیم.

با وجود این مخالفت ها،سرانجام جریان ضد پتروشیمی و ضد بازار سهام حرف خود را به کرسی نشاند و خوراک۱۳ سنتی را تصویب کرد.

 

خبر تکمیلی:

 

با موافقت نمایندگان خانه ملت کف قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها ۱۳ سنت تعیین شد.

در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲۸ بهمن) مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس درباره لایحه بودجه ۹۳ کل کشور برای تامین نظر شورای نگهبان با ۱۴۶ رای موافق ، ۴۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع با اصلاح تبصره الحاقی لایحه بودجه سال ۹۳ موافقت کردند.

با موافقت نمایندگان تبصره الحاقی ۲۱ به ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور به شرح زیر اصلاح شد: قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چهارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به گونه‌ای تعیین می‌گردد که از ۱۳ سنت در هر مترمکعب کمتر نشود. همچنین به منظور تحریک و تشویق واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی به توسعه سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی و پایین دست و واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی به توسعه سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی وپایین دست و اشتغالزایی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و رعایت مکان یابی وزارت نفت، قیمت خوراک گاز را به صورت پلکانی به گونه‌ای تخفیف دهد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه گذار تا سی درصد (۳۰٪) باشد.

آیین نامه اجرائی تخفیف پلکانی براساس شاخصهای ترکیبی فوق ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارت نفت تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

همچنین نمایندگان با ۱۴۴ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع با اصلاح پاراگراف اول بند د تبصره ۲۱ الحاقی مبنی بر حذف کلمه تبصره و جایگزین کردن کلمه بند موافقت کردند.

براین اساس بند د تبصره ۲۱ الحاقی به ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور به شرح ذیل است وزارت نفت با ایجاد شرکت‌های پروژه موضوع بند (۸) این قانون برای فازهای باقیمانده پارس جنوبی و سایر میادین مشترک و فروش سهام آنها نسبت به توسعه همان پروژه اقدام نماید. آئین نامه اجرایی این بند ظرف یک‌ماه از تاریخ تصویب این قانون با پیشنهاد وزیر نفت و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

در بازارهای جهانی

اونس چند روزی است که جان تازه گرفته است. به لحاظ تکنیکی پس از افت نسیتا سنگین در چند ماه گذشته ، به لحاظ نموداری الگوی سر و شانه کف با هدف۱۳۸۰ دلار در نمودار روزانه اونس رویت می شود. اما کلیدی ترین سطح برای اونس در هفته های آینده ۱۴۳۰ – ۱۴۳۵ دلار است. اگر قیمت موفق شود بر محدوده فوق غلبه کند ، الگوی دو قلوی کف در نمودار اونس شکل خواهد گرفت و شاهد رشد قیمت این فلز گرانبها تا حوالی ۱۶۸۰ – ۱۷۰۰ دلار در میان مدت خواهیم بود.

اما در نمودار روزانه سکه نقدی ، شاهد شکسته شدن سقف کانال نزولی هستیم. همانطور که در شکل مشاهده می کنید هنوز قیمت بالای سقف کانال تثبیت نشده است و در صورت وقوع این مهم قیمت می تواند تا حوالی ۱۱۵۰۰۰۰ – ۱۱۲۰۰۰۰ تومان صعود کند. البته واگرایی مخفی منفی بین قیمت و اندیکاتور rsi کار را برای رشد قیمتی سکه بسیار دشوار کرده است.

اما در بازار سهام

معاون اقتصادی ـ مالی گروه مپنا گفت: اداره ثبت شرکت‌ها مجوز افزایش سرمایه ۲۴ میلیون سهم باقیمانده از افزایش سرمایه پیشین شرکت مپنا را صادر کرده و ما منتظر اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار برای آغاز پذیره‌نویسی هستیم.

وی با اعلام این خبر گفت: این شرکت به منظور حمایت از حقوق سهامدارانی که موفق به استفاده از حق تقدم افزایش سرمایه این شرکت از ۷۵۰۰ میلیارد ریال به ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال نشدند، مجوز افزایش سرمایه جدید به اندازه ۲۴ میلیون حق تقدم استفاده نشده را از سازمان بورس و اداره ثبت شرکت ها اخذ کرد و هفته گذشته برای اخذ مجوز انتشار آگهی در اختیار سازمان بورس قرار داد.

میرزایی درباره خبر سایت سنا مبنی بر بسته ماندن نماد معاملاتی به دلیل عدم دریافت اطلاعات جدید از شرکت مپنا نیز تصریح کرد: سازمان بورس هیچ درخواست شفاهی یا کتبی برای ارایه اطلاعات جدید از شرکت مپنا نداشته و بنده در راستای حفظ حقوق سهامداران شرکت و سرمایه گذاران در بازار سرمایه خواستار بازگشایی نماد معاملاتی شرکت هستم.

معاون اقتصادی مالی گروه مپنا در ادامه درباره وضعیت شرکت تولید برق عسلویه نیز گفت: ما هر آنچه را که سازمان بورس و بازار فرابورس از جمله صورت های مالی ۶ ماهه، بودجه سال ۱۳۹۲، صورت های مالی ۹ ماهه به همراه تشریح جزئیات کامل آن و سایر اطلاعات مد نظر آنها، خواسته اند برای ایشان ارسال کرده ایم و در انتظار اعلام رسمی سازمان برای تعیین زمان عرضه سهام هستیم.

در نماد مبارکه ، در روزهای قبل خط روند ۸ ماهه قیمت شکسته شده است. هر چند آزاد شدن صادرات شمش و محصولات فولادی (بدون محدودیت و نوع محصول) خبر خوبی برای این گروه محسوب می شود. اما باید گفت مبارکه حوالی ۴۷۰ تومان با مقاومت سنگینی روبرو خواهد شد. اجرای هدفمندی نیز می تواند به عنوان پاشنه آشیل سهم عمل کند. هر چند سهامداری با دید بلند مدت در فولاد همواره سود ده بوده است.

در نماد مخابرات تعدیل مثبت همراه  (۱۸%)، باعث اقبال سهامداران به اخابر شد. همانطور که پیش تر گفتیم ۳۲۵ تومان سطح کلیدی برای قیمت است. شکست این محدوده سهم را به سمت ۳۷۰ تومان سوق خواهد داد.

در گروه روی ، در نماد کالسیمین نیز شاهد افت نسبتا مناسب قیمت بودیم. به نظر در ابتدای کار شرکت سود سال ۹۳ را حوالی ۱۲۰ – ۱۳۰ تومان اعلام کند. در حال حاضر ۱۰۲۰ – ۱۰۴۰ تومان به مقاومت سنگینی برای قیمت بدل شده است.

در گروه دارویی دجابر از نقطه بسیار مهمی برگشت. با توجه به گزارشات مثبت این گروه به نظر خرید یکی از نمادهای این گروه کم ریسک باشد. در کوتاه مدت ۹۶۰ تومان می تواند به عنوان مقاومت دجابر عمل کند.

 دوستان در خصوص شاخص باید گفت که فعلا با یک واگرایی مثبت طرف هستیم که نیاز داریم اولین مقاومت شکسته شده و تثبیت شود.فعلا با داده های امروز فشار فروش کم و شاهد خرید هستیم.نکته ی دیگر حجم معاملات است که نشانگر اعتماد افراد هست که هنوز به سطح ایده آل نرسیده است.منتظر می مانیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.