اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها 23 بهمن


امیدوارم حالتان خوش باشد(کمی خوشبینی).دوستان روز گذشته به مدد شکست ۸۰۶۰۰ که ذکر کرده بودیم ریزش بیشتر و شاید تثبیت را شاهدیم.اما از آنجایی که نباید مطلق صحبت کرد نامیدن باند ۷۷ تا ۷۹ به عنوان حمایت کار پسندیده ایست.

دوستان توجه داشته باشید که پیشنهاد هایی که هر روز اعلام می کنم را فردا نخرید.بازار هنوز از آن بازار هایی نیست که بخواهیم آن را منطقی بدانیم و تحلیل منطقی ارائه کنیم پس انتخاب کنید اما عجله نکنید.به موقع انتقام خواهیم گرفت…

اظهارات اخیر بازاریان را به نظرتان می رسانم:

بازار این روزها با جوی از نا امیدی مواجه است. بازاری که به تعبیر برخی ها  در حال ترکاندن و تخلیه حباب هاست! اما نکته ی مهم در این است که چه بازار جبابی بوده و یا نبوده است، تا کی این منفی ها ادامه خواهد داشت؟ پاسخ به این سوال در شرایط کنونی بسیار مشکل است. شرایطی که در بحث بودجه ای بنگاه های اقتصادی شرکت های بورسی موثر است و در بحث های سیاسی داخلی و خارجی.

نگاهی به تحولات سیاسی…

بهتر است در ابتدا به مرور روند سیاسی روزهای اخیر و پیش رو بپردازیم. در آخرین اتفاقات مربوط به مسائل سیاسی کشورمان، راهپیمایی ۲۲ بهمن را داشته ایم که از همه ی جریان ها به خصوص شخصیت هایی که مرتبط با سیاست های خارجی کشورمان هستند، حضور داشته اند که در این اجتماع، پرچم آمریکا نیز به آتش کشیده شد.

در این مراسم رئیس جمهور سخنرانی کرد که بخشی از سخنرانی ایشان به شرح ذیل است:

رئیس جمهور با بیان این که ما در مذاکره با ۱+۵ خواستیم به جهانیان بگوییم تحریم علیه ملت ما ظالمانه، غیرقانونی و غلط بوده است، تصریح کرد: این تحریم را دنیا نمی تواند علیه ملت ایران ادامه دهد و من با صدای رسا می گویم تهدید علیه ملت ایران بی ارزش و کودکانه است ،چون ملت ما در طول ۳۵ سال گذشته در برابر انواع تهدیدات دشمن ایستاده و به پیروزی رسیده است.

وی افزود: ملت ایران زبان تهدید را خلاف قانون و خلاف ادب می داند و بدخواهان بدانند هر تحریم و تهدیدی باعث مقاومت بیشتر مردم و وحدت ملی بیشتر ملت خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه آن ها که تهدید می کنند بدانند تهدید یعنی ایستادن در برابر عظمت یک تاریخ، ادامه داد: تهدید به معنای ایستادن در برابر ملت عظیم و بزرگی است که هرگز در برابر هیچ تجاوزی شکست نخورده اند و در آینده نیز پیروز خواهند بود.

رئیس جمهور سپس خطاب به کسانی که از گزینه نظامی حرف می زنند، گفت: با صراحت به کسانی که اعلام می کنند که روی میز آنها تهدیدی وجود دارد می گویم نیاز به عینک جدید دارند. روی هیچ میزی در جهان تهدید نظامی علیه ملت ما وجود ندارد. من با صراحت اعلام می کنم حرکت ملت ایران به سمت پیشرفت دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای دائمی خواهد بود.

وی با بیان این که غرب به خوبی فهمید راه تحریم، راه غلطی است ادامه داد: هر کسی دنبال تحریم باشد سرنوشت او مانند سرنوشت همه متجاوزگران تاریخ خواهد بود و اگر تحریم می توانست مردم را از طی کردن مسیر حقش منحرف کند ،در طول این ۳۵ سال می توانست.

از طرف دیگر در روزهای اخیر گفته های دکتر عراقچی را نیز داشته ایم که در خصوص مذاکرات هسته ای و لفاظی های اخیر آمریکایی ها اظهار نظر کرد. سید عباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری درباره آخرین وضعیت اجرای توافق ژنو گفت: تا آنجایی که به اجرای گام اول توافق مربوط می شود همه چیز طبق برنامه پیش می رود.

وی افزود: از این جهت دچار مشکل نیستیم و هم ما و هم طرف مقابل تعهدات را در زمان خود انجام داده ایم. در ۲۰ ژانویه قرار بود اقداماتی انجام دهیم که انجام شد و آژانس نیز راستی آزمایی و تأیید کرد و همزمان نیز طرف های مقابل و آمریکایی ها دستوالعمل ها را برای تعلیق تحریم ها ارائه کردند.

عراقچی با اشار به این که جلسه شورای اتحادیه اروپا در روز ۲۰ ژانویه برگزار شد و تصمیمات لازم اتخاذ شد ، اظهار داشت: آمریکا نیز دستورالعملی برای رفع تحریم ها صادر کرد و در تاریخ اول فوریه نیز مبلغ مورد توافق به حساب ایران واریز شد و کارها طبق برنامه پیش می رود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اجرای توافق نهایی، بیان کرد: تاریخ جدید برای شروع مذاکرات نهایی مورد توافق قرار گرفته است . ۲۸ بهمن ماه مذاکرات آغاز می شود که مذاکرات سختی است اما طبق توافق ژنو نباید بیشتر از یک سال طول بکشد و من فکر می کنم در صورتی که طرف های مقابل حسن نیت و اراده لازم را داشته باشند و زیاده خواهی که عادت آن هاست را کنار بگذارند می توان ظرف چند ماه به راه حل جامع برای موضوع هسته ای ایران که لغو کامل تحریم های بر علیه ایران است، رسید.

وی با اشاره به این که خصومت ایران و آمریکا سرجای خود است ، بیان کرد: ما اصلا وارد عادی سازی روابط نشده ایم. توافق ژنو سعی می کند یکی از موضوعات بین ایران و آمریکا را مدیریت کند. ما با آمریکا در ده ها موضوع مشکل داریم. مسئله فلسطین، سوریه ، خاورمیانه، حقوق بشر، زیاده خواهی ها و زورگویی های آمریکا از موارد مورد اختلاف ایران و آمریکا است که همچنان پابرجاست.

عراقچی با تأکید بر این که آمریکا از دید ما همان شیطان بزرگ است، اظهارداشت: ما انتظار نداریم با توافق ژنو آنها خصومت ها را کنار بگذارند. دو کشور اصلا دوست نشده اند و همان روابطی که حاکی از عدم زیر سلطه رفتن ما و عدم سلطه پذیری از آمریکا و مخالفت با سیاست های استکباری آمریکا بود ادامه دارد. یکی از موضوعات مورد اختلاف و تنش زا را مدیریت می کنیم به نحوی که هم خواسته های خود از جمله برنامه غنی سازی حفظ شود و هم نگرانی آمریکایی ها که ادعا می کنند دست یابی ایران به سلاح هسته ای است ، مرتفع شود.

جدیداً برخی از اعمال تحریم های جدید آمریکا را بر علیه چندین شرکت مرتبط با ایران داشته ایم که منجر به این موضوع شد که مدیرکل آمریکای شمالی وزارت امور خارجه در ملاقات سفیر سوئیس ، اقدام دولت آمریکا و برخی اظهارات مکرر مقامات این کشور را مغایر روح برنامه اقدام مشترک ژنو بداند. وی تاکید کرد: ادعاهای واهی مطرح شده در بیانیه وزارت خزانه داری صرفا نشان دهنده سردرگمی دولت آمریکا در تعیین موضع خود نسبت به مسائلی مانند تروریسم است.

اگر به طور خلاصه در خصوص بحث جو سیاسی عرض کنیم این است که موارد مطرح شده در بالا نوعی ابهام را برای بازار ایجاد کرده است و دست بازار را برای تصمیم گیری های درست و دقیق باز نخواهد گذاشت.

در بازار سهام…

در بخش پتروشیمی، بحث نرخ خوراک همچنان مطرح است. اهالی بازار برای اطلاع رسانی این موضوع نامه هایی را برای شورای نگهبان ارسال کرده اند، اما کارشناسان دیگر مسائل قانون اساسی و فقهی به وارد دانستن ایراد به این بخش از بودجه اعتقادی ندارند و بیان می کنند که نرخ خوراک با همین وضعیت تصویب شده در مجلس، می تواند از فیلتر شورای نگهبان هم رد شود. اما باز هم نباید نا امید بود. دولت هم که تاکنون سیاست سکوت را در پیش گرفته بود وظاهراً موافق این افزایش نرخ خوراک بود، اما در روز اخیر به صورت نه چندان جدی، نرخ پیشنهادی خود را ۱۰ سنت اعلام کرده است.

در این گروه دو نماد فارس و جم بر این موضوع تاکید دارند که بحث نرخ خوراک گاز ربطی به این دو شرکت ندارد و این نمادها باید از حالت توقف خارج شوند.

بانکی ها نیز به شدت تحت تاثیر اخبار مربوط به اوراق مشارکت ۲۳ درصدی قرار گرفته اند. این اوراق می تواند نقدینگی خرد بسیاری را هم از بورس و هم از بانک ها خارج کند. همچنان معتقدیم که قیمت ها در این گروه در محدوده ی مناسبی قرار دارد که مطمئناً با بهبود بازار، با تقاضاهای خوبی مواجه می شوند.

فلزی ها نیز با منفی همراه هستند. بازارهای جهانی امروز هم نشان دهنده اندکی افت در قیمت هاست. برخی از منابع از افت قیمت برخی از فلزی ها مثل آلومینیوم خبر می دهند. در خصوص خبرهای داخلی فولاد هم خبرهای ضد و نقیض شنیده می شود. برخی ها از آغاز روند اجرایی شدن فولاد هرمزگان خبر می دهند و برخی دیگر هم خبر از تعویق این عرضه داده اند. جابجایی های بلوکی هم این روزها شدت گرفته است که به عنوان یک ترفند برای جلوگیری از پایین رفتن ارزش معاملات است.

گروه رایانه و انفورماتیک هم با صف های فروش همراه شده اند. اگر جو عمومی بازار را کنار بگذاریم، برخی از سهم های این صنعت برای رشد در آینده مناسب هستند. اما تحرکات حقوقی ها همچنان در مداران ادامه دارد و مجمع اقتصادی کمیته امداد و همچنین شرکت نوآوران از جمله خریداران و جمع کنندگان صف فروش هستند. خبرهایی در مورد اجرایی شدن امضای دیجیتال و واگذاری مسئولیت آن به مداران از پروژه های آینده این شرکت خواهد بود.

در گروه خدمات فنی و مهندسی نیز خبرهای جدیدی به گوش می رسد. در مورد رتکو با این که دیده ایم پیش بینی ۹ ماهه خود را با اطلاع و تعدیل وارد بازار کرد، از پتانسیل های بیشتر از تعدیل در آینده سخن به میان می آید. هم گروهی این سهم یعنی مپنا هم در حالت توقف قرار دارد و برخی ها از وصول شدن بخشی از مطالبات این شرکت از دولت حکایت دارد.

در ساختمانی ها نیز صف های فروش با قدرت زیادی دیده می شود. کارشناسان در خصوص جذاب شدن P/E در گروه ساختمان هم بررسی هایی را انجام داده اند. سهام این گروه در مدت اخیر با کاهشی که داشته اند، با افت زیادی در P/E روبرو شدند.

وضعیت فعلی بازار طوری است که  کیلومترها با تحلیل ها فاصله دارد و کار خود را می کند. بازار همچنان با ابهام و گیجی مواجه است و فعلاً دیده می شود که به همان هدف هایی که قبلاً عرض شد یعنی ۷۷۰۰۰ واحد در حال حرکت است. در خصوص لزوم حمایت مسئولان و حقوقی ها از بازار هم آن قدر گفته ایم اما مثمر ثمر نبوده و از طرف آن ها خیر زیادی به بازار نرسیده است. این طور به نظر می رسد که باید بگوییم: هر چه پیش آید، خوش آید!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.