اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها 9 بهمن


ظاهرا حمایت ها شروع شده.البته این نکته را بدانید که عدم فروش توسط حقوقی ها به نوعی حمایت محسوب می شود.امروز مصوبات این حمایت را دوباره برایتان می گذاریم.البته این مطالب در واقع شرح ماوقع در جلسات حقوقی هاست.
یکی از نکات سیاسی امروز آزاد شدن ۵۵۰ میلیارد تومن از اول هفته ی آینده و حمایت جالب انگیزانه ی اوباما در خصوص وتوی تحریم علیه ی ایران بود.

پیش بینی بنده این هست که هنوز برای خرید های سنگین زود بوده و تنها میتوان به نوسان بسنده کرد.

سیگنال برگشت…؟!

در بازار امروز شاهد صادر شدن سیگنال برگشت بازار سرمایه بودیم.در اواخر وقت معاملات حمایت های جانانه حقوقی ها در نمادهای بزرگ و شاخص ساز نشانه ورود همه جانبه حقوقی ها بود،به خصوص این که خبر جلسه فردا صبح حقوقی ها برای تزریق نقدینگی قابل توجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی باعث عقبگرد فروشندگان و مثبت شدن بازار سرمایه پس از روزهای اصلاحی اخیر خواهد شد.

مجموعا بازار امروز نشانه های خوبی از برگشت روند را بروز داد.در گروه بانکی حتی برخی از نمادهای این گروه مانند بانک پارسیان و پاسارگاد حتی با معاملات مثبت همراه شدند و در باقی نمادها شاهد کاهش فشار فروش بودیم.به نظر می رسد فردا این نمادها تحت تاثیر خبر پرداخت اولین قسط از پول های بلوکه شده ایران در ۱۲ بهمن ماه و حمایت حقوقی ها روند رو به رشد و مثبتی را تجربه نمایند.در گروه بانکی نمادهای پارسیان ، ملت و تجارت با پتانسیل افزایش سرمایه خوبی نیز مواجه هستند.

اما خودرویی ها به خصوص ایران خودرو و سایپا که لیدرهای این گروه محسوب می شوند،نیز امروز در دقایق پایانی مورد حمایت حقوقی ها قرار گرفته و صفوف فروششان جمع آوری شد و به تعادل رسیدند.خبرهای مثبت از لغو تحریم ها و تسهیل واردات قطعه از یک طرف تا فرش قرمز دولت برای سرمایه گذاران خارجی برای حضور در شرکت های خودروساز داخلی و تایید این خبر توسط مسئولان سایپا در مصاحبه امروز با بورس ۲۴ خود گواهی از برگشت خوبی در روزهای آتی در نمادهای خودرویی خواهد بود.

در نمادهای پالایشی در غیاب پالایش نفت بندرعباس، شپنا امروز به دلیل حمایت های همه جانبه سهامداران عمده خود با نوسانات مثبت همراه شد.شپنایی که بار دیگر توانایی برگشت به سطوح ۳۰۰۰ تومان را خواهد داشت.باید توجه داشت که با دلار ۲۶۰۰-۲۶۵۰ تومانی سال آینده پالایشی ها قادر به رشد بیشتر سودآوری هستند که با این نسبت پی بر ای جای رشد خوبی برای سال آینده خواهند داشت.

این روزها سهامداران ساختمانی و به خصوص فرابورسی ها به دلیل رشد شدید و بی امان قیمتی سهام متبوع خود با ضرر و زیان سنگین تری همراه شده اند.پیش بینی برگشت قیمتی و جبران بخشی از زیان های وارده به سهامداران این گروه است.البته توصیه می کنیم سهامداران این گروه در صورت جبران شدن زیان هایشان سهام خود را با سهام کم ریسک تری تعویض نمایند.

اما ظاهرا مجلسی ها دیگر اجازه رشد سودآوری را به گروه پتروشیمی نخواهند داد.نرخ خوراک ۱۳-۱۵ سنتی برای این گروه باعث کاهش شدید جذابیت سرمایه گذاری در این صنعت خواهد شد و نه تنها سرمایه گذاران خارجی با این نرخ پایشان را در صنعت پتروشیمی نخواهند گذاشت، بلکه سرمایه گذاران داخلی به خصوص هلدینگ های بورسی هم دیگر از خیر اجرای طرح های توسعه ای در این صنعت گذشته و یکی از بزرگترین صنایع کشور پس از صنعت نفت ترمز رشدش کشیده می شود.باز هم متاسفانه رشد های هیجانی در نرخ مواد اولیه باعث ضربه خوردن این بار به یکی از بزرگترین و بهترین صنایع کشور می شود.البته رشد قیمت خوراک با توجه به خوراک ارزان قیمت برای این گروه لازم است، اما رشد مرحله ای و سال به سال تا هدف رساندن قیمت خوراک به سطوح ۸-۱۰ سنت می تواند مناسب باشد.اما این رشد های این گونه باعث خطرات از بین رفتن اعتماد عمومی و ریسک شدید سرمایه گذاری شده و این بی اعتمادی تبعات سنگینی را برای کشور و بازار سرمایه خواهد داشت.امیدواریم دولت تدبیر و امید با تدبیر خود مانع از وارد نمودن چنین ضربه سنگینی به دومین صنعت بزرگ کشور شود.

 

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک:بورس هنوز جذاب است،در بازار ملک خبری نیست.

ماهیت اوراق تسهیلات مسکن چیست و چه مزیت هایی دارد؟آیا این اوراق در افزایش جذابیت بازار مسکن تاثیر گذار خواهد بود؟ این سوالاتی است که بعد از رونق اخیر معاملات این اوراق در فرابورس در اذهان عمومی نقش بسته است.

کفاش ، مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن درباره جزئیات اوراق تسهیلات مسکن به خبرنگار بورس ۲۴ گفت: حسابی در بانک مسکن به نام حساب سپرده ممتاز وجود دارد که این حساب به جای این که کل سود را به صورت نقد پرداخت کند . درصدی سود به مشتری داده و بخش دیگر سود را طبق فرمول به ازای مدت زمان گردش پول در بانک،  اوراق تسهیلات مسکن صادر می کند.

کفاش با اشاره به مزیت های این اوراق عنوان کرد: مزیت اصلی این اوراق نرخ سود ۱۵ درصد با اقساط ۱۲ ساله است و از آنجایی که طبق قوانین فعلی برای خرید مسکن چنین وام داده نمی شود ،این اوراق به نفع تمام کسانی است که می خواهند صاحب خانه شوند.

جلوی نوسان گیری گرفته شده …

وی با توصیه به معامله گران بازار سرمایه از جلوگیری در نوسان گیری این نوع سهام خاطر نشان کرد: ما از روز های اول معاملات «تسه ها»  به بازار توصیه کرده ایم که اوراق زیادی در بورس برای نوسان گیری وجود ندارد و تا حد ممکن در این اوراق نوسان گیری نکنند تا تقاضاهای حقیقی نمود داشته باشد و مردم متقاضی مسکن بتوانند از این اوراق بهره مند شوند.

مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن ادامه داد: تا قبل از این که دامنه نوسان این اوراق در یک روز تا ۵۰ درصد باز شود، همه متقاضیان تا سقف ۱۰ هزار برگه سهم درخواست خرید می دادند. اما طی هفته گذشته با کاهش سقف تقاضای خرید که میزان کنونی آن ۹۰ برگه است صف های خرید سنگین کاهش یافته و با کنترل های انجام شده از سوی ناظران تقاضاهای واقعی بیشتر از نوسان گیری است.

به گفته وی، با افزایش سقف این تسهیلات، رشد مسکن بیشتر در شهرستان ها بوده و به دلیل عدم کشش تقاضا در کلان شهرها از جمله تهران رشد مسکن در این مناطق حرکت ملایمی خواهد داشت.

خریداران اوراق ذینفع هستند

وی صاحبان اوراق را ذی نفعان اصلی دانسته و گفت: در این معاملات  به جز درصد کارمزد کارگزاری که برای خرید ۴ دهم درصد و برای فروش ۱۵صدم درصد و همچنین درصد اندکی که به حساب فرابورس واریز می شود ذینفع دیگری وجود ندارد و در این روند معاملاتی بیشترین سود به نفع خریداران این اوراق است تا از سود آن برای خرید سهام منتفع شوند.

اما مصطفی قلی خسروی،رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک هم درباره حرکت نقدینگی به سمت بازار مسکن به خبرنگار بورس ۲۴ گفت: طی سال های ۸۴ تا ۸۶ ما شاهد رونق بورس بوده ایم ،اما سال ۸۶ به یک باره بورس سیر نزولی در پیش گرفت و سهامداران به سمت بازار های موازی از جمله مسکن، طلا،ارز و خودرو سوق داده شدند.اما در حال حاضر با وجود بازار سهام و رکود در سایر بازار ها، نقدینگی به این سهام حرکت کرده است و در صورت اشباع بورس تنها بازار جذاب بازار مسکن است.

رشد قیمت به سمت شهرستان ها…

او با اشاره به این نکته که سقف وام دهی اوراق تسهیلات مسکن برای خرید در شهرستان ها بسیار مناسب است،اظهار داشت:این تسهیلات دهی به نوعی سیاست جلوگیری از مهاجرت به شهر های بزرگ است و زوج های جوان با این شرایط می توانند در شهرستان ها صاحب خانه شوند .

وی افزود: ما کاملا قبول داریم که با این تسهیلات همچنان درشهرهای بزرگ از جمله تهران نمی ‌توان صاحب خانه شد و کشش لازم وجود ندارد .

بازار مسکن هنوز کشش ندارد…!

خسروی با بیان این که هیچ نگرانی از بابت خروج نقدینگی از بازار سهام، وجود ندارد ابراز داشت: ما همچنان معتقدیم بازار سهام جذابیت خاص خود را خواهد داشت و با توجه به این که در سال گذشته بازار مسکن رشد بیش از اندازه را شاهد بوده است هنوز قدرت خرید به حدی نرسیده است که شاهد هجوم نقدینگی به سمت این بازار باشیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با تاکید بر لزوم ایجاد اوراق تسهیلات مسکن ادامه داد: ایجاد اوراق تسهیلات مسکن بسیار مناسب و به جا است چراکه تمام نقدینگی در  بازار بورس متمرکز می شود و از طریق گردش پول دراین بازار نقدینگی به سمت بازار مسکن نیز می رود. در نتیجه هدایت نقدینگی به سمت هر دو بازار خواهد بود و از رکود در این دو بازار جلوگیری می شود.

٣ درخواست عمده بازار سرمایه ای ها از ابوترابی

 

در نشست امروز بازار سرمایه ای ها با نائب رئیس مجلس، ابوترابی قول داد: برای حمایت از بورس در مجلس از هیچ تلاشی مضایقه نکند.

نائب رئیس مجلس هم در این جلسه گفته که سرمایه گذاری در بازار سهام باید جذاب بماند و مردم باید از بورس نفع منطقی ببرند.

در این نشست مهم و سرنوشت ساز که در آستانه تصویب بودجه ۹۳ در صحن علنی مجلس برگزار شده بود،مشخصا درباره نرخ خوراک پیشنهاد کمتر از ۱۰ سنت مطرح شده و نائب رئیس مجلس هم وعده پیگیری این موضوع را داده است.

مصطفی مهماندار حقیقی عضو شورای بورس نیز با اشاره به جلسه امروز نائب رئیس مجلس و اهالی بازار سرمایه از اتفاق نظر بازار بر روی نرخ زیر ۱۰سنت گاز پتروشیمی ها خبر داد و به خبرنگار بورس ۲۴گفت: در این جلسه درباره افزایش نرخ خوراک صحبت هایی مطرح شد و حجت الاسلام ابوترابی هم اشاره کرد که هنوز تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ نشده است.

حقیقی افزود: در این جلسه هیچ عددی اعلام نشد، اما مدیران هلدینگ های پتروشیمی بر نرخ خوراک زیر ۱۰سنت تاکید داشتند.

وی ادامه داد: ابوترابی تاکید کرد که صحبت های بعضی از نمایندگان در مورد نرخ خوراک در حد پیشنهاد و نظر بوده است و هنوز تصمیم نهایی قطعی نشده است و بحث روی نرخ خوراک پس از تصویب بودجه کاملا شفاف و مشخص می شود.

عضو شورای بورس با بیان این که “بازار باید توسعه یابد” یکی از نکات مورد تاکید توسط نائب رئیس مجلس بود، گفت: در این نشست نیز فعالان بازار سرمایه و مجلس به اجماع رسیدند که بازار باید توسعه یافته و شفاف تر شود.همچنین رشد بازار سرمایه رضایت بخش بوده و بورس ایران از فعال ترین بازار های سرمایه در منطقه و دنیا است که امیدواریم رونق بیشتری به خود بگیرد.

به گفته وی ، در حاشیه این نشست ابوترابی با معامله گران و فعالان بازار سرمایه و سهامداران نیز صحبت هایی کرد و به دغدغه های  آنان گوش فرا داد و با تشکر از آن ها بر سرمایه گذاری در یک بازار شفاف ارج نهاد و آرزوی توفیق کرد.

مصطفی امید قائمی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آینده نگر نیز درباره حاشیه این نشست گفت: نائب رئیس مجلس امروز نظرات خوبی راجع به بازار سرمایه داشت و استراتژی نظام را حمایت از بازار سرمایه دانست.

وی افزود: آقای ابوترابی اعلام کردند صحبت هایی که در حین تصویب بودجه مطرح می شود،اهمیتی ندارد و تصمیمات نهایی با صحن علنی مجلس است که این تصمیمات درباره هدفمندی یارانه ها و نرخ خوراک و بهره مالکانه طوری اتخاذ خواهد شد که موجب حفظ بازدهی سرمایه گذاران و سهامداران در بازار سرمایه شود.

وی ادامه داد: در این جلسه فعالان بازار مشکلات خود را درباره نرخ گاز، نرخ برق، نرخ خوراک پتروشیمی ها و عوارض مالکانه معادن مطرح کردند و ابوترابی قول پیگیری این مشکلات را در مجلس به فعالان بازار داده است.

شنیده ها :

شنیده ها حکایت از افزایش NAV هر سهم گروه صنعتی ملی به بیش از ۶۶۰ تومان و انتظارات برای رشد قیمتی سهم تا محدوده ۶۰ درصدی NAV دارند.

شنیده ها حکایت از مثبت ارزیابی شدن و توجیهات شرکت در افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی شپاکسا از محل سود انباشته و   آورده نقدی سهامداران دارند.

شنیده ها حکایت از آغاز عملیات ساخت پروژه آسیاب سیمان توسط سیمان بهبهان در عراق و امکان جهش صادراتی این شرکت در سال مالی ۹۳ و دستیابیبه سود ۱۲۰۰ تومانی دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.