اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها 8 بهمن


فرزاد عباس زاده:


خب این جلسه ای که قرار بود برگزار شود هم برگزار شد.ظاهرا تیم حمایتی بازار سرمایه متشکل از ۵۰ حقوقی فعال طب صبحانه ی کاری و مذاکراتی که با هم داشتند و به لطف اطلاع رسانی رسانه ای نیت کردند تا سهم های خوب بازار را جمع آوری کنند.منظورمان از سهم های خوب بانک و خودرو و پتروشیمی و بعضی تک سهم های ناب نظیر فلزات اساسی و ارتباطات و … هست.

متن هایی که در ادامه ی مطلب می آورم در خصوص این نشست است که در واقع تمام حوادث امروز بازار از این مهد برخاست.

حوادث اخیر…؟

شرایط روزهای گذشته بازار سرمایه باعث شده حقوقی ها به فکر ایجاد تعادل در بازار بیفتند. آن ها صبح امروز نشستی را برگزار کردند تا به بهترین راهکارها برای بازگرداندن اعتماد به سرمایه گذاران برسند. محمودرضا خواجه نصیری مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد عرضه های انجام شده توسط حقوقی ها در روزهای اخیر، به خبرنگار بورس ۲۴ گفت: «در حال حاضر شرایطی پیش آمده که بخشی از حقوقی های بازار با وجود این که بعضی سهم ها از نظر بنیادی ارزشمند هستند، آن ها را عرضه می کنند. بررسی های بازار نشان می دهد که بخش قابل توجهی از عرضه های انجام شده توسط حقوقی ها، ناشی از عرضه های صندوق های سرمایه گذاری مشترک بوده که این هم ناشی از فشار ابطال است. با توجه به فروشی که انجام شده، دیگر شاهد عرضه در این بخش نیستیم.»

او ادامه داد: «البته بخشی از حقوقی ها هم عرضه هایی داشته اند ولی عرضه آن ها به این روش بوده که یک سهم را فروخته اند و در سایر نمادها خرید کرده اند. در خصوص شرکت های سرمایه گذاری بزرگ و اصلی بازار و همچنین گروه های سهامداران عمده شرکت ها، هنوز هیچ شرکتی نیست که خالص معاملات آن فروش باشد بلکه همه این شرکت های سرمایه گذاری، دارای خالص معاملات خرید بالایی هستند. در این روزها سهامدار حقوقی که عرضه کننده باشد خیلی کم داشته ایم. به همین دلیل نگرانی بابت عدم ایفای تعهدات حقوقی ها وجود ندارد و سهامداران حقوقی همان طور که صبح امروز در جلسه خود قرار گذاشته اند، در حال حمایت از بازار هستند.»

خواجه نصیری در مورد نشست صبح امروز حقوقی های بازار سرمایه که به منظور حمایت از این بازار انجام شد گفت: «جلسه خوبی بود. تصمیمات این جلسه در حال اجراست. اگر هم در بعضی از سهم ها عرضه ای می بینید عمدتا از سوی صندوق های سرمایه گذاری است که فشار ابطال داشته اند. بررسی ها نشان می دهد این فروش ها هم تمام شده و عرضه ها کاهش پیدا می کند. حقوقی های دیگر هم شاید تغییری در پرتفوی خود داشته باشند اما خالص معاملات آن ها خرید است نه فروش. از این نظر آن ها به تعهدات خود عمل می کنند.»

خواجه نصیری در مورد دلایل ریزش شاخص در روزهای اخیر گفت: «بر اساس شواهد اولیه به نظر می رسید که بیشتر فضای نگرانی و ناامیدی در بازار ایجاد شده بود. چند روز شاخص به دلایل متعددی منفی شده بود و بعد هم این موضوع تشدید شد. بازار هم نتوانست نگرانی های سرمایه گذاران در این مورد را مدیریت کند و به همین خاطر بازار در دام نگرانی های تشدید شونده ای افتاد که بخش زیادی هم ناشی از شایعات بود. متاسفانه بازار در فضای منفی درگیر شایعاتی می شود و اخبار منفی که منتشر می شوند، این نگرانی ها را تشدید می کند. به همین دلیل مدیریت کردن این فضای روانی طول کشید. با متعادل شدن فضای روانی بازار و مدیریت آن و بازگشت امید، به این دلیل که سهم ها از نظر بنیادی شرایط خوبی دارند، ان شاء الله روزهای پر رونقی را شاهد خواهیم بود. من هنوز هم می گویم که بازار سرمایه، پربازده ترین بازار موجود برای سرمایه گذاری است.»

در نشست صبحانه خوری حقوقی ها چه گذشت…؟

نشست صبحانه خوری امروز حقوقی ها حاوی اخبار مهمی در رابطه با حمایت از بازار و توافق بر سر عدم فروش سهام بود.

گزارش خبرنگار بورس ۲۴ از این نشست حاکی از آن است:بیش از ۵۰ حقوقی فعال بازار سرمایه توافق کردند،حمایت از بازار به دو شیوه از امروز کلید بخورد.یکی از طریق استفاده از منابع صندوق توسعه بازار سرمایه و دیگری بازارگردانی گسترده سهام زیرمجموعه ها.همچنین حقوقی ها امروز برای عدم فروش سهام نیز توافق کردند،البته فقط تا زمانی که بازار به طور کامل متعادل شود.

خبرمهم نشست امروز حقوقی ها چه بود…؟

یک مدیر ارشد بازار سرمایه جزئیات نشست امروز حقوقی ها را مطرح کرد و اعلام کرد:در این نشست از سپردن تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها به دولت خبر داده شد.محمد علی احمد زاد اصل مدیرعامل هلدینگ معدنی امید با اشاره به نشست امروز حقوقی ها روند نزولی چند روز اخیر بازار را بی مورد دانست و به خبرنگار بورس ۲۴گفت: در نشست امروز که بزرگان بازار سرمایه حضور داشتند بارزترین موضوع، بی مورد خواندن نگرانی سهامداران حقیقی از شرایط اخیر بازار بوده است.وی دلایل عدم نگرانی حقوقی‌ها را وجود نقدینگی در این بازار بیان کرد و افزود:به چند دلیل هنوز جای هیچ نگرانی از سوی حقوقی ها وجود ندارد.هم نقدینگی در این بازار همچنان باقی مانده و هم خریداران حقیقی بیش از فروشندگان حقیقی هستند.همچنین حقوقی های بازار خصوصا در رابطه با سهم های بنیادی خود حمایت خود را اعلام کرده اند.

وی ادامه داد: به جرإت می توان گفت، بیش از ۷۰درصد ارزش ذاتی سهام موجود بالاتر از ارزش روز سهم ها است. این موضوع مورد تایید حقوقی های بزرگ و هلدینگ ها نیز بوده است و در این رابطه نیز حقوقی ها شروع به انتشار اوراق تبعی کرده اند چراکه معتقدند این سهم ها ارزنده هستند.

بازار را احیا و حفظ می کنیم…

این حقوقی فعال در بازار سرمایه با اشاره به احیا دوباره روحیه سرمایه گذاری در بازار تاکید کرد: با توجه به این که ما حقوقی ها هیچ نگرانی از شرایط بازار نداریم،باید فضای اطمینان و سرمایه گذاری در بورس را احیا کرده و حفظ و نگه داری کنیم تا دوباره شاهد این اتفاقات هیجانی نشویم.چپاول در کار نیست به سمت فضای کارشناسی برویم…

مدیر عامل هلدینگ معدنی امید درباره ریسک های سیستماتیک این بازار تصریح کرد: ریسک سیستماتیک خارجی در حال از بین رفتن است و ریسک غیر قابل اجتناب داخلی نیز به زودی با رفع ابهامات نرخ خوراک، بهره مالکانه و هدفمندی یارانه ها از بین می رود. نکته مهم اینجاست که عده ای از مسئولان با عوام فریبی و نظرات غیر کارشناسانه برچسب های رانت خواری به بعضی از شرکت های بزرگ بورسی زده ‌اند،در حالی که سهامداران عمده ما اکثرا دولت، صندوق های بازنشستگی و سهام عدالت و تامین اجتماعی هستند و ما باید به شدت از این فضا دور شده و فضایی کارشناسی را به وجود آوریم.

احمد زاد اصل اضافه کرد: در این نشست مطرح شد با توجه به این که کمیسیون تلفیق تعیین تکلیف نرخ خوراک را در اختیار دولت گذاشته است و این موضوع از بودجه ۹۳ خارج شده،دولت در فضایی کارشناسی تحقیقات لازم را انجام می دهد و تعامل بین بازار سرمایه و دولت راحت تر خواهد بود. ما هم در تعاملات با دولت امیدواریم بتوانیم به نرخی برسیم که شاهد رشد اقتصادی و رشد تولیدات شویم.پس بهتر است برخی دوستان از اظهار نظرهای غیر کارشناسی پرهیز کنند.

وی بحث دیگری که دراین نشست مطرح شد را کاهش میزان فروش از سوی حقوقی ها عنوان کرد و گفت: موضوع دیگری که مطرح شد این بود که به دلیل جذابیت خرید سهام در حال حاضر حقوقی ها سهم نفروشند و طبق اجماع نظری از حقوقی ها خواسته شد با تامل در بازار حضور داشته باشند.

گفتنی است،امروز عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت باید نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را به گونه ای قیمت گذاری کند که نرخ بازگشت سرمایه داخلی آنها تا ۲۵ درصد شود و این نرخ برای واحدهایی که صنایع تکمیلی خود را مورد توجه قرار دهند۳۰ درصد خواهد بود.

داریوش اسماعیلی عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تصمیم نهایی کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها گفت: پس از بررسی های صورت گرفته مقرر شد تا دولت نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها را به گونه ای تعیین کند که نرخ بازگشت سرمایه داخلی تا ۲۵ درصد شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مقرر شد واحدهای پتروشیمی که به صنایع تکمیلی و ارزش افزوده بیشتر بپردازند نرخ خوراک شان به گونه ای تعیین شود که نرخ بازگشت سرمایه داخلی انها ۳۰ درصد شود که این مورد نیز نرخ تشویقی محسوب خواهد شد.

این گزارش اضافه می کند بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ در کمیسیون تلفیق به اتمام رسید و قرار است از فردا چهارشنبه مصوبات آن در صحن علنی مجلس بررسی شود.این در حالی است که روز گذشته رئیس کمیته پتروشیمی مجلس شرکت های این صنعت را چپاول گر بیت المال خوانده بود.

با این تفاسیر انتظار می رود شاخص فعلا ریزش سنگین نداشته باشد.اما نکته ای که حائز اهمیت است این خواهد بود که تقریبا فردا سرنوشت ساز تر از امروز رقم خواهد خورد چرا که ۸۲۰۰۰ عدد مهمی برای شاخص خواهد بود.

شنیده ها :

شنیده ها حکایت از افزایش NAV هر سهم فپنتا به بیش از ۱۶۰۰ تومان،گمانه زنی ها از تعدیل مثبت انتظاری ۱۸ درصدیسود هر سهم در پایان سال دارند.

شنیده ها حکایت از کاهش بهای تمام شده تولید و افزایش حاشیه سود در نماد شپمچا، قابلیت افزایش ۱۵ تا ۱۸ درصدی سودهر سهم در گزارش ۱۲ ماهه دارند.

شنیده ها حکایت از بهبود وضعیت تولید و فروش در سیمان فارس و قابلیت اعلام سود ۷۵۰ ریالی هر سهم برای سال مالی ۹۳ و افزایش انتظارات از رشد بیشتر قیمت سهم دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.