اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

گزارش بازار 5 بهمن و پیش بینی بازار 6 بهمن



پس از دوهفته ریزش، بازار بورس اوراق بهادار تهران امروز تا حدودی مورد حمایت قرار گرفت و سنگر ۸۲ هزار را حفظ کرد. هر چند که در ابتدای معاملات برای دقایقی شاخص وارد کانال ۸۱ هزار شد.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با ۶۴۱ واحد افزایش به ۸۲,۶۷۰ واحد رسید. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را نمادهای فارس، پارسان، اخابر، تاپیکو، وپاسار و وغدیر داشتند. مپنا، فخوز و کگل نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

معاملات فرابورس امروز روند غیرعادی در پیش گرفت و دقایقی پس از شروع بازار قطع شد، معاملات فرابورس از ساعات ۱۳:۴۵ تا ۱۵ ادامه پیدا کرد.

از جمله مهمترین دلایل بازگشت بازار می توان به چند دلیل زیر اشاره کرد:

۱٫ فروش اوراق تبعی برای تضمین قیمت سهام توسط برخی از حقوقی ها

۲٫ رسیدن بسیاری از سهم های ارزنده به سطوح حمایتی خود

۳٫ حمایت برخی از حقوقی های فعال در بازار

۴٫ اخبار و شایعاتی مبنی بر تخفیف ۵ دلاری دولت به نرخ خوراک پتروشیمی ها

۵٫ انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر کاهش حق انتفاع از معادن از ۳۰ به ۲۰ درصد

..

شرایط سیاسی

ظریف و اشتون برای برگزاری اجلاس ایران و ۱+۵ در اواخر بهمن توافق کردند: وزیر امور خارجه کشورمان از توافق با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در داووس برای برگزاری اولین اجلاس ایران و ۱+۵ در اواخر بهمن خبر داد.

“جان کری” وزیر خارجه آمریکا دیروز در حاشیه “اجلاس داووس” طی سخنانی بار دیگر از عزم دولت آمریکا بر متوقف‌ کردن برنامه هسته‌ای ایران خبر داد و مدعی شد “ما به ایران هرگز اجازه نخواهیم داد که نیروگاه اراک را راه‌اندازی کند”.

“جان کری” گفت: اظهارات آقای روحانی درباره اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست بی‌معنی است مگر اینکه اقدامات عملی ببینیم. این در حالی است که “دکتر روحانی” در سخنرانی خود در “اجلاس داووس” اعلام کرد ایران انگیزه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.

افزایش قیمت حامل های سوخت

معاون وزیر اقتصاد رسانه‌ها را از گمانه‌زنی درباره قیمت سوخت در سال ۹۳ برخذر داشت و با غلط دانستن تمامی قیمت‌های اعلام شده تاکنون،گفت:در خصوص فاز دوم هدفمندی باید منتظر مصوبه مجلس ماند و دولت پس از آن قیمتهای رسمی را اعلام می‌کند.

وی در باره تورم در سال آینده نیز گفت: امسال پیش بینی می شود تورم تا پایان سال به ۳۶ درصد محدود شود و تا اندازه زیادی قابل اتکا نیز هست اما تورم در سال آینده به زیر ۲۵ درصد خواهد رسید.

محمدی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در اقتصاد کشور ریسک کاهش یافته است، افزود: دولت برای اجرای برنامه های مختلف ، راهکارهای عملیاتی در نظر دارد و خوشبختانه اجماع سیاست گذاران اقتصادی کشور ایجاد شده است.

وی درباره شرکت داری بانکها هم گفت: طرح جامعی در حوزه اصلاح نظام بانکی در معاونت بانکی و بیمه ای وزارت امور اقتصادی و دارایی در دست بررسی است تا بانکها فعالیت های اصلی خود را انجام دهند.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه البته بانکها بخش زیادی از سرمایه خود را به عنوان تسهیلات به مردم ارائه کرده و برخی بانکها تا ۹۶ درصد تسهیلات داده اند، افزود: متعادل کردن فعالیت شعب بانکها در دستورکار قرار دارد.

 

 

شرایط بازار داخلی

.

گروه ساختمانی

گروه ساختمانی همچنان فشار فروش را تحمل می کند، اکثر نمادهای این گروه ریزش قیمتی ۳۰ تا ۵۰ درصدی را طی روزهای گذشته تجربه کرده اند، با این وجود همچنان فشار فروش در این گروه ادامه دارد و صف های فروش همچنان پابرجاست. با توجه به رکود در بخش مسکن بسیاری از نمادهای ساختمانی با مشکل در فروش واحد های خود مواجه شده اند.

گزارش های اخیر این گروه نیز شرایط مناسبی نداشته و نتوانسته است که انتظارات سهامداران را برآورده کند. ثتران در گزارش ۳ ماهه خود ۲۷ ریال زیان محقق کرده، وساخت و ثاخت نیز تقسیم سود بسیار پایینی داشتند.

 .

 گروه پتروشیمی

پتروشیمی ها روز مثبتی را تجربه کردند و با استقبال بازار مواجه شدند. در این گروه امروز اوراق تبعی تاپیکو با نماد هپیکو امروز منتشر شد و خیال سهامداران شرکت از بابت افت زیاد سهم راحت شد. رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد: هم اکنون بیش از ۶۴,۵ درصد از صادرات صنعت پتروشیمی به صادرات سه محصول اوره، آمونیاک و متانول اختصاص دارد که نشان دهنده سهم قابل توجه خام فروشی در صادرات محصولات این صنعت است.

موید حسینی صدر رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب افزود: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو پیش شرط هایی است که کاهش وابستگی به خام فروشی، از جمله آنهاست. وی با اشاره به پایین بودن قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها گفت: نرخ کنونی که حدود ٢,٨ سنت به ازای هر مترمکعب است، ارزان ترین قیمت خوراک در جهان محسوب می‌شود.

 چند روزی است که شنیده هایی تایید نشده از تخفیف ۵ سنتی به نرخ گاز ۱۵ سنتی به گوش می رسد. این در حالی است که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس نرخ گاز را پتروشیمی ها را ۱۵ سنت پیشنهاد داده بود. در صورتی که تخفیف ۵ سنتی صورت پذیرد و نرخ ۱۰ سنتی مصوب شود فشار در گروه پتروشیمی کاسته خواهد شد.

  .

گروه خودرویی

گروه خودرویی همانند بسیاری از گروه ها روز پرنوسانی را تجربه کرد. در این گروه امروز نمادهای خودرو، ورنا و خچرخش مثبت معامله شدند و با قیمت مثبت بسته شدند، سایر نمادهای این گروه در محدوده های منفی بازار را به اتمام رساندند. نمادهای این گروه طی چند ماه گذشته رشد بسیار سنگینی را تجربه کرده اند ولی سودآوری این نمادها رشدی نداشته است. در برخی از نمادهای این گروه زیان انباشته به حدی سنگین است که حتی اگر کلیه تحریم ها برداشته شود و تولید آنها نیز چند برابر شود، تا چند سال قادر به پرداخت هیچ سودی به سهامداران نخواهند بود. هر چند که رفع تحریم ها می تواند شرایط نمادهای این گروه را در بلند مدت بهبود بخشد.

مدیرعامل سابق ایران خودرو بیان داشت که: افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی منطقی نیست. وی بیان داشت که در شرایط فعلی کشور، افزایش قیمت خودرو منطقی نبوده و نیازی به افزایش این نرخ نیست. جواد نجم الدین اظهار کرد: تعیین قیمت خودرو تابع متغیرهای زیادی است و با تغییر هر متغیر قیمت خودرو نیز دستخوش تغییر می شود.

وی افزود: عواملی مانند نرخ ارز، مواد اولیه و مواردی از این دست قیمت خودرو را تعیین می کنند و اگر قیمت این عوامل پائین بیاید به طور حتم قیمت خودرو نیز باید کاهش یابد. مدیرعامل سابق ایران خودرو بیان کرد: شرایط فعلی کشور شرایط خوبی است و نرخ ارز نیز به ثبات نسبی رسیده است و با این شرایط افزایش بیشتر قیمت خودرو لزومی ندارد.

.

پیش بینی بازار یک شنبه ۶ بهمن ماه

در شرایط کنونی می توان اظهار داشت که از ریسک بازار تا حدودی کاسته شده است و بسیاری از سهم ها به سطوح حمایتی خود رسیده اند. فروش اوراق تبعی یا به عبارتی بیمه قیمت سهام امروز توانست تا حدودی اطمینان را به بازار برگرداند.

شاخص امروز به محدوده حمایتی خود واکنش نشان داد ولی همچنان نمی توان به طور قطع درباره بازگشت روند صحبت به میان آورد. با توجه به شرایط موجود، در صورتی که روند حمایتی حقوقی ها از بازار ادامه پیدا کند بازار می تواند به شرایط تعادل برگردد.

دوستان محترم در شرایط کنونی از خرید سهم هایی با پی به ای بالا و نشستن در صف های خرید پرهیز کنید و با تحلیل های بنیادی و به دید میان مدت و بلند مدت سرمایه گذاری کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.