اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

نبض بازار 28دی ماه



شاخص امروز با ۷۲۷ واحد کاهش به ۸۴,۹۷۳ واحد رسید، بیشترین تاثیر منفی در شاخص را نمادهای مپنا، فملی، ومعادن، تاپیکو، وپارس و اخابر داشتند.


متاسفانه مجبوریم مدتی از حضورتان مرخص شویم


شاخص هم اکنون با ۲۶۵ واحد کاهش به ۸۵,۴۳۴ واحد رسیده است.


سررسید های دورتر در نمادهای تسه همگی مثبت هستند و سررسید های جدید در صف خرید


صف خرید سنگین در نماد ثاباد به صورت کامل عرضه شد.


شاهد صف خرید سنگین در نماد خکاوه هستیم.


گزارش ذوب آهن از دید بازار مثبت تلقی شد اما کل صف خرید هم عرضه شد .ذوب با این میزان تولید نهایتا 50 تومان سود امسال خواهد داشت


صف فروش رمپنا به مرز ۸ میلیون سهم رسید. صف های خرید سنگین در نماد رمپنا کم کم از ذهن معامله گران پاک می شود.


فشار فروش در گروه استخراج کانه های فلزی همچنان پا برجاست، کچاد در قیمت ۸۸۱ تومان با صف فروش همراه است


ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪه ﺑﺰودی ﻗﺮارداد ﺧﮑﺎوه ﺑﺎ ﺷﺮﮐﺖ وﻟﻮو ﺳﻮﺋﺪ ﻧﻬﺎﯾﯽ می شود


وملت به مرز ۱۰۰ تومان رسیده است افت به زیر این مرز یک اخطار بزرگ محسوب می شود.


شپدیس در مثبت کامل - این سهم 8 بهمن به مجمع می رود و سیاست تقسیم سود نقدی حداکثری را دارد.


کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 93، با پیشنهادی برای افزایش 5 درصدی تعرفه خودروهای خارجی مخالفت کرد.


فاذر و رتکو تنها سهام تجهیزاتی هستند که هنوز صف فروشی ندارند


برای "واتی" هم 578 حمایت خوبیست که بارها به آن عکس العمل نشان داده ، حد ضرر شکست حمایت مذکور و تثبیت کمتر از آن است. بنابراین خرید کم ریسکی می تواند.


بانک ملت از دولت بریتانیا در خواست خسارت 820 میلیون دلاری بابت تحریم اشتباه کرده است.


در حال حاضر شاهد معاملات پر حجم در قیمتهای منفی بسیاری از نمادها هستیم با توجه به گزارشات مناسب و همچنین استراحت قیمت در بسیاری از نمادها انتظار میرود کم کم شاهد افزایش تقاضا و برگشت قیمت در بسیاری از نمادها باشیم


بازار همچنان پر عرضه می باشد.


شاخص بالای 85500 واحد  مقاومت کرده است


مهمترین سهم سفته بازان یعنی مپنا نتوانست در برابر عرضه ها مقاومت کند


فشار فروش در گروه سیمانی همچنان مشهود می باشد، اکثر نمادهای این گروه هم اکنون منفی معامله می شوند.


شاخص تا به این لحظه ۱۲۲ واحد افت داشته است


ثباغ نیز با صف فروش سنگینی همراه است. به جز ثاباد که صف خرید نسبتاً سنگینی تشکیل داده است مابقی ساختمانی ها اکثرا با افت قیمت همراهند.


ثتران با صف فروش ۶ میلیونی همراه است.


خودرو در صفر تابلو استارت زد و خساپا در ۱ درصد مثبت.


شنبه و دوشنبه روزهای بسیار حساسی برای خیلی از سهم های بازار هستند. خیلی از نمادها به خط روند صعودی و یا به کف کانال رسیده اند

پتروشیمی پردیس (شپدیس)در گزارش ۱۲ ماهه خود، به ازای هر سهم ۴۵۷ تومان محقق کرده است


وبصادر در محدوده ۱۱۴۸ ریال در حال قیمت گذاری است.


نماد معاملاتی شرکتهای ایران خودرو دیزل، پارس مینو، تهران شیمی با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شدند.

خساپا در قیمت ۲۴۵ تومان خریدار و فروشنده دارد.


بیش از ۱۱ میلیون صف فروش قبل از بازگشایی بازار شنبه در نماد رمپنا دیده می شود


بازار روز حساسی را پیش رو دارد، شاخص امروز در محدوده حمایتی خود قرار دارد. در صورتی که حمایت ۸۵۴۰۰ شکسته شود، شاخص می تواند تا ۸۳۰۰۰ ریزش داشته باشد.



نماد

توضیحات

تارگت اولیه

حد ضرر

کف حمایتی

قیمت

پیشنهادی ورود

غپینو

نزدیکی به محدوده حمایتی

950ت

750ت

770ت

780ت


توجه : هنوز سیگنالی مبنی بر اتمام فاز اصلاحی در مسیر شاخص مشاهده نمی شود و فارغ از نوسانات نرمال ، در صورت شکست محدوده حمایتی 85 هزار نزول شاخص تا محدوده 83 هزار برای هفته جاری بعید به نظر نمی رسد.


با پایان مهلت تسویه اعتباری ها، کمی از شدت عرضه ها کاسته شود و هفته بهتری را به نسبت پیش رو داشته باشیم اما سرمایه گذاران همچنان رفتارمحتاطانه ای خواهند داشت.

 

ضمن اینکه دوشنبه قرار است گام های اجرای توافق ژنو برداشته شود که می تواند از لحاظ روانی بر بازار موثر باشد.


اما تحلیلگران تکینیکی ، کمی شرایط بازار را مبهم عنوان می کنند و ریزش هفته گذشته شاخص را دلیلی بر ورود شاخص به کانال اصلاحی عنوان می کنند که بر اساس این پیش بینی نمی توان انتظار رشدهای قابل توجهی داشت و بازار نوسانی طی مسیر خواهد کرد.

 

گزارش های 9 ماهه در حال انتشار است. گزارش هایی که در شرایط فعلی مهمترین فاکتور تصمیم گیری سرمایه گذاران محسوب می شود و فعلا گزارش های چشمگیری نبوده است.

 

در گزارش های میان دوره ای شرکت های خودرو ساز سایپا و ایران خودرو ، پیش بینی شود خود را با زیان اعلام کردند. ایران خودرو برای تخستین بار پیش بینی سود تلفیقی سال مالی 92 را مبلغ 183 ریال زیان برای هر سهم اعلام کرد و سایپا نیز طی جدید ترین گزارش مالی،زیان خود را برای هر سهم مبلغ 435 ریال اعلام کرد.


در حالی که قرار است یکی از گام هایی اجرایی ژنو، رفع تحریم های خودرو باشد، اما خودرو سازان شرایط بنیادی خوبی ندارند. این درحالی است که خوشبینی به مذاکرات هسته ای سبب شده طی ماه های قبل توجه بازار به گروه خودرو سازی جلب شود و این گروه با وجود زیان ده بودن، رشد قیمت قابل توجهی را ثبت کنند.

 

هنوز قیمت گذاری خودرو یکی از چالش های بزرگ سهامداران و مصرف کنندگان خودرواست. مصرف کنندگان امیدوار به کاهش بیشتر قیمت خودرو هستند و به همین خاطر اقدام به خرید نکردند در حالیکه خودرو سازان با توجه به زیان های شناسایی کرده، نمی خواهند قیمت ها را کاهش دهند . این موضوع سبب کاهش چشمگیر فروش خودروسازان شده است.

 

 بر اساس جدید ترین اظهار نظر ها عضو شورای رقابت از بازنگری در قیمت خودرو خبر داده است در حالیکه عضو سابق هیات مدیره انجمن قطعه سازی کشور نسبت به ورشکستگی قطعه سازان هشدار داده است.

 

 موضوع خودرو در کشور به کلاف سردرگمی تبدیل شده است اما در بورس پیش از این نوسان گیریان در این گروه فعال بوده و سودهای خوبی کسب کردند ولی بنظر می رسد سرمایه گذاران نسبت به این گروه منطقی تر عمل خواهند کرد.

 


در گروه پالایشگاهی ، شاهد درجا زدن و افت قیمت ها بودیم. این گروه نسبت به ابتدای سال در واقع رشدی را تجربه نکرده است و نتوانسته بازده قابل توجهی نصیب سرمایه گذاران خود نماید . یکی از دلایلی که بازار نسبت به این گروه مردد است، تصمیمات دولتی در خصوص پالایشی هاست.


 ونفت در گزارش خود اعلام کرده در صورت فروش ساختمان مرکزی با قیمت کارشناسی، 285 ریال به سود شرکت اضافه می شود. این شرکت مبلغ 100 ریال را برای سود نقدی پیش بینی کرده است. شرانل هم 9 ماهه 2051 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 51 درصد رشد داشته است.

 

البته انتشار گزارش های 9 ماهه پالایشگاه ها،می تواند تا حدودی ابهامات سرمایه گذاران را بر طرف نماید.

 

در گروه پتروشیمی، پتانسیل های رشد سود بالقوه ای وجود دارد. رفع تحریم ها می تواند شرایط را برای این شرکت ها فراهم کند. رشد سود 18 درصدی پتروشیمی خارک ، خوشبینی را به تعدیل عایدی سایر پتروشیمی ها بیشتر کرده است اما نگرانی نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها مانع از رشد این گروه می شود.


پتروشیمی زاگرس بزرگترین تولید کننده متانول خاورمیانه است که در گزارش 9 ماهه مبلغ 4238 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد رشد داشته است.


 شپدیس 8 بهمن به مجمع می رود و سیاست تقسیم سود نقدی حداکثری را دارد.  

شکلر هم بدون تعدیل 80 درصد از سود سالانه را پوشش داد.

 

یکی از دغدغه های بازار در این گروه به جز نرخ خوراک، کاهش نرخ دلار است که تا کنون اتفاق نیفتاده است و با توجه به اینکه نرخ دلار در بودجه 2650 تومان لحاظ شده است، امکان ریزش شدید دلار منتفی است و بنظر نمی رسد با رفع تحریم ها دلار چندان کاهش یابد.

 

در گروه فولادی ، شرایط بنیادی شرکت ها نسبتا خوب است. فولاد هرمرگان که زیر مجموعه فولاد مبارکه است، در فرابورس درج نان شده و بزودی سهام آن عرضه می شود. بنابراین انتظار می رود عرضه این سهم بر فولاد موثر شود.


ذوب آهن اصفهان در گزارش 9 ماهه مبلغ 390 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 210 درصد رشد داشته است.


فروش محصولات فولادی در بورس کالا قابل توجه بوده است و نرخ فروش شمش بیلت فولاد خوزستان در بورس کالا ، 1400 تومان در آخرین معامله بوده است که می تواند بر سنگ آهنی ها نیز موثر باشد.

 

 یکی ازمهمترین عوامل افزایش عرضه، نگرانی سرمایه گذاران در خصوص تصمصمات دولتی است. نرخ خوراک پتروشیمی ها و افزایش بهره مالکانه بر سنگ آهنی ها نگرانی سرمایه گذاران بورسی را دوچندان کرده است.


این هفته  کمیسیون تلفیق نرخ بهره مالکانه را از 800 میلیارد تومان به هزارمیلیارد تومان افزایش داد و نرخ بهره مالکانه از استخراج کنسانتره سنگ آهن را 30 درصد از ارزش فروش تصویب کرد. تصمیمی که انتقادات فراوانی را در پی داشت وبازار سهام را نیز قرمز پوش کرد.


نایب رییس انجمن سنگ آهن نیز اعلام کرده موضوع ازاد سازی قیمت سنگ آهن بر مبنای قیمت جهانی را پیگیری می کنیم .

تحلیل ها بیانگر آن است که افزایش بهره مالکانه جندان تاثیری بر سود شرکت ها نخواهد گذاشت.بویژه بر کچاد که ذخیره قابل توجهی را گرفته است.


بازار سهام در هفته پیش رو ، رفتار محافظه کارانه ای در خرید پیشه می کند اما شدت عرضه ها نسبت به هفته گذشته کاهش می یابد. بنظر می رسد بازار سرمایه منطقی تر شود.

 

از روز دوشنبه به بعد می توان به تقویت طرف تقاضا دربورس خوشبین بود. در چنین شرایطی باید از رفتار های هیجانی و حضور بی منطق در صف های خرید و فروش بدون تحلیل ،خود داری شود. سرمایه گذاران بهتر است در تصمیم گیری خود، شرایط بنیادی شرکت ها را در نظر گرفته و انتظارشان از رشد قیمت و هدف نهایی قیمت را مشخص نموده و بعد اقدام به خرید و فروش نمایند.


 یکی از موضوعاتی که می تواند در شرایط فعلی سرمایه گذاران را در تصمیم گیری و پرهیز از رفتارهای هیجانی کمک نماید، در نظر گرفتن عوامل موثر بر ریزش سهم است . بدین معنی که سرمایه گذاران قبل از اقدام به سرمایه گذاری، عواملی که می تواند سبب زیرش سهم شود، را بشناسند و در صورت بروز برای فروش اقدام نمایند .

 


بازار سرمایه هنوز هم می تواند برای شما بازدهی داشته باشد . در شرایط فعلی بنظر می رسد تصمیم گیری بر مبنای تحلیل و در نظر گرفتن پتانسیل های رشد شرکت از جمله طرح های توسعه و گزارش های مالی ،می تواند بازدهی سرمایه گذاری را رقم بزند . طرح های توسعه یکی از پتانسیل های خوب شرکت ها برای رشد سود است. رفع تحریم ها می تواند پیشرفت طرح های توسعه را افزایش دهد. باز با نگاه بلند مدت اقدام به سرمایه گذاری نمایند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.