اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

نگاهی به هفته ای که گذشت و پیش بینی هفته آینده

بورس تهران هفته بسیار نا امیدکننده ای را پشت سر گذاشت و شاهد ریزش سنگین قیمت سهام در بسیاری از گروه های کوچک و بزرگ بازار در خلال بیشتر جلسات معاملاتی هفته بودیم. در روز شنبه بسیاری از گروه ها به لاک دفاعی خریدند و تنها گروه نفتی و فلزی از میان صنایع بزرگ با اقبال نسبی سرمایه گذاران روبرو شدند. در دومین روز معاملاتی هفته شاهد ریزش سنگین ارزش سهام در تقریبا تمام گروه ها و سقوط بی سابقه شاخص کل بودیم. روز دوشنبه اما بار دیگر با رونق معاملات در بسیاری از صنایع به خصوص خودرویی، بانک و سرمایه گذاری ، شیمیایی و نفتی، فنی مهندسی و مخابرات، بخش اعظمی از ریزش روز گذشته جبران شد. این روند در اوایل معاملات روز سه شنبه نیز ادامه یافت اما بار دیگر صنایع مختلف به لاک دفاعی فرو رفتند. در آخرین روز هفته نیز جو منفی حاکم بر بازار ادامه یافت و افت ملموس شاخص کل در این روز را شاهد بودیم. بدین ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات این هفته افتی نزدیک به 2،7 درصد را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.

شایعه تغییرات در سازمان بورس: در اوایل هفته شایعاتی در بازار مبنی بر تغییر و تحولات گسترده در سازمان بورس پیچید که با تکیب شدید مقامات سازمان از جمله مدیر نظارت بر بازارها و مدیریت روابط عمومی سازمان مواجه شد. به علت اینکه شایعات مذکور بی اساس بوده است، از ذکر جزئیات آن و دامن زدن به موضوع خودداری می کنیم. اما چیزی که به نظر می رسد این است که این اتفاق تبدیل به بهانه ای برای شروع فاز اصلاح قیمتی در بازار شد و این روند در دیگر روزهای هفته نیز ادامه یافت.

مذاکرات هسته ای: پس از اتمام اخرین دور مذاکرات ژنو در سطح کارشناسی، عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اعلام کرد که بر طبق مذاکرات انجام شده میان ایران و 1+5 بنا بر این شده تا از پایان دی ماه گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو اجرایی گردد. بر این اساس از پایان ماه جاری تمام تحریم های ذکر شده در توافقنامه ژنو به حالت تعلیق درآمده و 4،2 میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران نیز در هشت نوبت آزاد خواهند شد.

تغییر و تحولات در فرابورس: در ابتدای هفته شاهد بودیم پس از توقف و بازگشایی مجدد تعدادی از نمادهای بازار پایه فرابورسی پس از اعلام مدیریت بازار فرابورس مبنی بر انتقال این نمادها از بازار پایه عادی به بازار پایه توافقی از ابتدای اسفند، اقبال به این نمادها به پایان رسید و شاهد تشکیل صف های فروش میلیونی در بسیاری از این نمادها بودیم. مدیرعامل فرابورس در در رابطه با این تغیر و تحولات اظهار داشت که انتقال این 14 شرکت به منظور جلوگیری از نوسان گیری برخی افراد سود جو بوده و نتایج پیگیری‌های فرابورس در این زمینه از طریق مراجع ذی صلاح پیرامون اقدامات اخیر سفته‌بازان در بازار پایه در آینده اعلام خواهد شد. همچنین در اواخر هفته نمادهای اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکنپس از اقبال شدید به این نمادها در پی افزایش سطح تسهیلات خرید و ساخت مسکن، به منظور به تعادل رسیدن معاملات بسته شد و نمادهای مذکور پس از بازگشایی در آخرین روز معاملاتی این هفته عمدتا با رشد بالای 20 درصدی مواجه شدند.

بودجه 93: روند بررسی لایحه بودجه سال آینده این هفته نیز در کمیسیون تلفیق مجلس ادامه یافت. برخی مقامت دولتی از از ارائه تبصره هدفمندی یارانه ها تا پایان هفته جاری از سوی دولت به مجلس برای رسیدگی همزمان بحث هدفمندی با لایحه بودجه خبر دادند اما در اواخر هفته نماینده دولت در این کمیسیون اعلام کرد که تبصره هدفمندی پیش از پایان بررسی بخش درآمدی بودجه سال آینده به کمیسیون تلفیق ارائه نخواهد شد. از مهمترین تصمیمات کمیسیون تلفیق در این هفته می توان به توافق این نهاد با واگذاری هادینگ خلیج فارس از سوی دولت تا پایان سال 93 و تعیین بهره مالکانه تولیدکنندگان سنگ آهنی به میزان 30 درصد از ارزش فروش کنسانتره اشاره کرد.

پیش بینی هفته آینده:

انتقال جو روانی منفی هفته جاری به معاملات هفته بعد محتمل است و البته عرضه اولیه نسبتا قابل توجه هلدینگ دارویی تامین نیز فرایند نقد کردن سهام را می تواند در روزهای معاملاتی پیش رو تحریک کند. با توجه به تعطیلی پیش رو در روز یکشنبه، نمی توان شاهد معاملاتی پر حجم در روز ابتدایی هفته بود. به نظر نمی آید که پس از تعطیلی هفته آینده، روند منفی در کلیه گروه ها را نظاره گر باشیم و ثبات البته شکننده ای بر معاملات حکمفرما خواهد شد. در گروه مخابرات و فنی مهندسی احتمال ادامه فشار عرضه ها می رود. نمادهای بانکی، سرمایه گذاری و سایر نمادهای مالی نیز روند متزلزلی را می توانند طی کنند اما به نظر می آید که روال منطقی کاهش روند عرضه ها در این نمادها از سوی حقوقی ها باشد. گروه پتروشیمی در پی تعدیل مثبت فارس می تواند تحرکان مثبتی را تجربه کند و پالابشگاهی ها در آستانه اقبال سرمایه گذاران قرار دارند. نمادهای غیر فولادی گروه فلزات نیز می توانند به ثبات برسند. در عین حال روند رو به رشدی برای گروه خودرویی در پی اعلام برخی گزارشات مالی ناامیدکننده نمی تواند متصور باشد اما از جو منفی این هفته کاسته خواهد شد. گروه معدنی نیز با توجه به تصمیمات کمیسون تلفیق پیرامون بهره مالکانه سنگ آهنی ها جو روانی منفی و معاملات افولی را می توانند تحربه کنند.



برخی شایعات و اخبار مهم هفته در بازار بورس اوراق بهادار:

images

از عرضه اولیه تیپیکو خبرهایی مبنی بر عرضه در روز چهارشنبه هفته آتی به گوش می رسد.

گویا به دلیل کسری بودجه دولت و نیاز شدید به نقدینگی گمانه ها نسبت به اجرایی شدن نرخ ۱۵ سنت در مجلس شدت گرفته است. افزایش هر سنت گاز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد دولت را افزایش می دهد که دلیل اختلاف نمایندگان بر سر این موضوع همین است.

 از نفت بهران خبراهایی به گوش می رسد که شرکت قصد افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل آورده دارد ولی گویا در مرحله نخست ۶۵درصد تصویب خواهد شد

گویا وبشهر قصد فروش ۱۰ درصد از سهام خود در صافولاد را دارد و از این محل تصمیم به خرید غمارگ گرفته است.

شنیده ها حاکی از تعدیل مثبت کهمدا به میزان ۶۰ درصد دارد

مدیر امور سهام فارس از تعدیل مثبت ۷۰ درصدی تلفیقی این سهم خبر داد.

شنیده شده است قرارداد خکاوه با ولوو سوئد در حال نهایی شدن می باشد.


 آمار بازار در هفته منتهی به ۹۲/۱۰/۲۵ :

بورس اوراق بهادار
شاخص     ۲۵دی     ۱۸دی تغییر هفتگی
شاخص کل ۸۵,۷۰۰ ۸۸,۰۶۹ -۲٫۷%
شاخص ۵۰ شرکت فعالتر ۳,۵۸۸ ۳,۶۸۲ -۲٫۶%
ارزش بازار(میلیارد ریال) ۴,۱۹۶ ۴,۳۱۳ -۲٫۷%
ارزش معاملات(میلیارد ریال) ۳,۳۴۹ ۴,۷۰۵ -۲۸٫۸%
حجم معاملات (میلیون سهم) ۵۹۰ ۱,۰۹۰ -۴۵٫۹%
نرخ ارز در بازار آزاد(ریال)
ارز     ۲۵دی     ۱۸دی تغییر هفتگی
دلار ۲۹,۶۰۰ ۲۹,۹۵۰ -۱٫۲%
یورو ۴۰,۴۰۰ ۴۰,۸۰۰ -۱٫۰%
پوند ۴۸,۴۰۰ ۴۸,۹۰۰ -۱٫۰%

 

 

 

نرخ طلا در بازار آزاد(ریال)
طلا     ۲۵دی     ۱۸دی تغییر هفتگی
طلای ۱۸ عیار ۸۸۹,۹۰۰ ۸۹۸,۰۰۰ -۰٫۹%
تمام سکه بهار آزادی ۸,۶۸۰,۰۰۰ ۸,۷۶۰,۰۰۰ -۰٫۹%
نیم سکه بهار آزادی ۴,۳۷۰,۰۰۰ ۴,۴۵۰,۰۰۰ -۱٫۸%
ربع سکه بهار آزادی ۲,۷۳۰,۰۰۰ ۲,۷۷۰,۰۰۰ -۱٫۴%

 بازار های جهانی:

بازار های جهانی ($ )
کالا     ۲۵دی     ۱۸دی تغییر هفتگی
اونس ۱,۲۳۸٫۱ ۱,۲۲۹٫۰ ۰٫۷%
نفت خام برنت ۱۰۶٫۸۶ ۱۰۷٫۴۶ -۰٫۶%
نفت خام اوپک ۱۰۳٫۹۹ ۱۰۶٫۹۲ -۲٫۷%
نفت خام سبک آمریکا ۹۴٫۴۶ ۹۳٫۹۸ ۰٫۵%

توقف و بازگشایی نمادها در هفته منتهی به ۹۲/۱۰/۲۵:


جدول زیر گزارشی از نمادهای مورد توجه بازار متوقف شده یا بازگشایی شده در طی هفته جاری و همچنین دلیل توقف نماد را بیان می نماید. اطلاعات جدول زیر از سایت www.tsetmc.com برگرفته شده است.

نماد مورد دلیل توقف نماد تاریخ توقف/بازگشایی
ورنا توقف برگزاری مجمع عادی  ۹۲/۱۰/۲۵
ثاخت توقف برگزاری مجمع عادی  ۹۲/۱۰/۲۵
والبر بازگشایی مجمع عمومی فوق العاده  ۹۲/۱۰/۲۵
خکاوه بازگشایی تعدیل پیش بینی  ۹۲/۱۰/۲۵
وبیمه توقف عدم اظهار نظر حسابرس  ۹۲/۱۰/۲۴

مهمترین گزارش های منتشر شده بازار سرمایه:

جدول زیر شامل نمادهای مورد توجه بازار  می باشد که در هفته جاری گزارشی را در سایت www.codal.ir منتشر نموده اند.
مهمترین گزارش های منتشر شده در کدال
نماد تاریخ انتشار عنوان اطلاعیه خلاصه گزارش
دسینا ۱۳۹۲/۱۰/۲۵ پیش بینی درآمد هر سهم  پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۲: ۲۳۷۹ ریال
پردیس ۱۳۹۲/۱۰/۲۵ صورتهای مالی ۱۲ماهه  سود واقعی ۱۲ ماهه هر سهم: ۱۱۱۴ ریال
مفاخر ۱۳۹۲/۱۰/۲۴ صورتهای مالی ۹ماهه  سود واقعی ۹ ماهه: ۱۷۶ ریال

میانگین نسبت قیمت به درآمد صنایع بورسی:

میانگین p/e صنایع بورس اوراق بهادار تهران بر مبنای ارزش روز شرکتها و درصد سهم آنها از ارزش آن صنعت می باشد و همچنین برای محاسبه از میانگین پیراسته استفاده شده است و p/e های نامفهوم(p/e منفی و خیلی بالا) از آن کسر شده است.

صنعت میانگین p/e صنعت مورخ ۱۷دی میانگین p/e صنعت مورخ ۲۴دی درصد تغییر هفتگی
صنعت خودرو و قطعات ۲۳٫۰۰ ۲۳٫۰۰ ۰٫۰%
صنعت سایر مالی ۷٫۸۸ ۶٫۹۵ -۱۱٫۸%
صنعت چند رشته ای صنعتی ۷٫۱۶ ۶٫۸۸ -۳٫۹%
صنعت دستگاه های برقی ۱۷٫۸۶ ۱۷٫۰۱ -۴٫۸%
صنعت سیمان، کچ و آهک ۸٫۵۳ ۷٫۹۵ -۶٫۸%
صنعت سرمایه گزاری ها ۱۳٫۰۵ ۱۲٫۳۲ -۵٫۶%
صنعت بانکها و نهاد های پولی ۸٫۷۹ ۸٫۴۰ -۴٫۴%
صنعت شیمیایی ۵٫۹۳ ۵٫۷۹ -۲٫۴%
صنعت لاستیک و پلاستیک ۶٫۴۸ ۶٫۷۱ ۳٫۵%
صنعت مواد دارویی ۱۰٫۴۰ ۹٫۴۸ -۸٫۸%
صنعت رایانه ۸٫۷۲ ۸٫۶۰ -۱٫۴%
صنعت کانی غیر فلزی ۹٫۳۸ ۹٫۰۷ -۳٫۳%
صنعت منسوجات ۷٫۰۱ ۹٫۱۱ ۳۰٫۰%
صنعت بیمه و بازنشستگی ۱۸٫۷۴ ۱۶٫۶۹ -۱۰٫۹%
صنعت غذایی بجز قند و شکر ۱۴٫۰۰ ۱۲٫۶۱ -۹٫۹%
صنعت کاشی و سرامیک ۱۶٫۲۰ ۱۵٫۹۱ -۱٫۸%
صنعت انبوه سازی ۱۹٫۳۶ ۱۶٫۴۳ -۱۵٫۱%
صنعت فلزات اساسی ۱۳٫۳۰ ۱۲٫۸۳ -۳٫۵%
صنعت ماشین آلات و تجهیزات ۱۴٫۷۶ ۱۳٫۸۱ -۶٫۴%
صنعت قند و شکر ۱۴٫۵۰ ۱۳٫۸۲ -۴٫۷%
صنعت فراورده های نفتی ۶٫۷۰ ۶٫۴۱ -۴٫۳%
صنعت حمل و نقل و ارتباطات ۱۷۹٫۹۴ ۱۶۲٫۷۶ -۹٫۵%

ارزش  خالص دارایی های(NAV ) هر سهم شرکتهای سرمایه گذاری بورسی( ریال):

 مطابق تعریف NAV عبارتست از ارزش کل دارایی های شرکت پس از کسر بدهی های آن شرکت، و کشف NAV یک شرکت به معنای دارایی های آن منهای بدهی های آن شرکت یعنی حقوق صاحبان سهام می باشد. اما به علت برخی از محدودیت های ترازنامه ای این عدد نمی تواند بیانگر ارزش خالص یک شرکت باشد در نتیجه برای محاسبه NAV بخاطر ثبت اقلام ترازنامه به بهای تمام شده، ارزش روز سرمایه گزاری شرکت را بدست آورده و سپس با حقوق صاحبان سهام آن شرکت جمع می زنیم. در محاسبات زیر ارزش پرتفوی غیر بورسی برابر با بهای تمام شده و ذخیره کاهش سرمایه گذاریها در نظر گرفته شده است 

نماد NAV قیمت روز PRICE / NAV
پردیس ۲۳۸۳ ۵۹۴ ۱٫۰۹
وسپه ۴۲۵۴ ۳۰۳۴ ۰٫۷۱
ونیکی ۷,۶۱۹ ۵,۲۱۷ ۰٫۶۸
وتوسم ۴۱۰۰ ۳۴۶۸ ۰٫۸۵
پارسان ۹۲۸۳ ۱۱۰۳۷ ۱٫۱۹
وصنعت ۴۳۲۴ ۳۳۰۳ ۰٫۷۶
ومعادن ۱۲۳۲۳ ۹۶۵۷ ۰٫۷۸
وصنا ۵۲۷۹ ۳۷۴۰ ۰٫۷۱
وبوعلی ۱۷۸۵ ۲۶۹۴ ۱٫۵۱
وبهمن ۲۰۸۷ ۲۱۴۳ ۱٫۰۳
ورنا ۱۵۱۵ ۱۶۰۹ ۱٫۰۶
وامید ۵۹۲۲ ۵۰۹۰ ۰٫۸۶
تاپیکو ۵۰۷۲ ۵۱۸۰ ۱٫۰۲
خگستر ۶۶۱۲ ۶۰۰۹ ۰٫۹۱
ونیرو ۱۹۶۰ ۲۷۴۱ ۱٫۴۰
ونفت ۱۰۷۳ ۳۳۶۶ ۳٫۱۴
کروی ۴۶۰۰ ۴۳۳۷ ۰٫۹۴
وبانک ۱۰۹۸۶ ۷۱۸۰ ۰٫۶۵
وغدیر ۸۳۷۳ ۷۴۴۹ ۰٫۸۹
وآتی ۹۶۷۸ ۵۹۹۵ ۰٫۶۲
وتوصا ۲۰۱۸ ۱۹۵۵ ۰٫۹۷
وتوکا ۳۵۶۳ ۵۴۷۵ ۱٫۵۴
وصندوق ۵۳۵۲ ۳۹۵۱ ۰٫۷۴
وتوشه ۶۶۷۰ ۵۰۲۶ ۰٫۷۵
وملت ۱۰۳۳ ۱۰۴۶ ۱٫۰۱
مقدار PRICE / NAV متعادل و منطقی برابر ۷۵% – ۸۰% می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.