اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها 9 دی


** گفته شده**

در اوره سازها توجه بازار به خراسان ی جلب شده که از افزایش نرخ خوراک کمترین تاثیر ممکن را خواهد گرفت و با توجه به براورد محافظه کارانه نرخ اوره در بودجه با تعدیل مثبت در گزارش ۹ ماهه روبرو خواهد شد. در نماد پتروشیمی مارون از تعدیل و توقف این نماد گفته می شود. اما نماد پتروشیمی پردیس این روزها پر خبر می باشد ، بحث انتقال ۱۷ درصد پردیس از بازرگانی پتروشیمی به پترول و فروش یک درصد جم شرایط خاصی را برای این دو نماد به همراه دارد .در  نماد پترول که بسیار پر معامله می باشد با فروش جم ۶۴ ریال به سودش افزوده شده است .گفتنی است اثرات فروش پردیس توسط بازرگانی پتروشیمی بر پتروشیمی خلیج فارس نیز اثر گذار خواهد بود زیرا فارس بالغ بر ۴۵ درصد بازگانی پتروشیمی را در اختیار دارد و از این محل با تعدیل سود همراه خواهد شد .گفته می شود در صورت انتقال قبل از مجمع پترول از محل پردیس ۲۲تومان سود عایدش خواهد شد .در این میان اگر معامله به صورت مبایعه نامه باشد احتمالا با مخالفت سازمان روبرو شود. در پتروشیمی جم نیز خبرهای مثبتی از افزایش خوراک دریافتی و افزایش میزان تولیدات شنیده می شود بر همین اساس راه‌اندازی فاز ۱۲ پارس جنوبی می‌تواند با افزایش ظرفیت تولید مجتمع کمک شایانی به افزایش سودآوری شرکت نماید به نظر می رسد با افزایش خوراک دریافتی این شرکت در سال آینده با توجه به خوراک مایع و گاز دریافتی از توان تعدیل بیش از ۵۰ درصدی برخوردار خواهد بود.

 در پتروشیمی جم نیز خبرهای مثبتی از افزایش خوراک دریافتی و افزایش میزان تولیدات شنیده میشود بر همین اساس راه‌اندازی فاز ۱۲ پارس جنوبی می‌تواند با افزایش ظرفیت تولید مجتمع کمک شایانی به افزایش سودآوری شرکت نماید به نظر می رسد با افزایش خوراک دریافتی این شرکت در سال آینده با توجه به خوراک مایع و گاز دریافتی از توان تعدیل بیش از ۵۰ درصدی برخوردار خواهد بود.

روند : پتروشیمی خراسان در کف کانال ۷ ماهه قراردارد (۱۰۱۲تومان) پیشنهاد می شود نماد را زیر نظر داشته باشید افت به زیر محدوده یادشده روند سهم را تغییر خواهد داد.پتروشیمی جم نیز در کف کانال ۳ ماهه (۲۰۵۰ تومان) قرار دارد در صورت تشدید فشار منفی بر گروه و افت به زیر محدوده های یاد شده ۱۹۵۰ و ۱۸۶۰ اهداف آتی سهم و بسیار ارزنده ای خواهند بود.پتروشیمی مارون درگیر واگرایی منفی در نمودار روزانه می باشد که میتواند نماد را تا۳۲۰۰تومان نیز پایین بکشاند .توصیه: در این گروه فعلا در خرید دست نگه دارید و در صورت اقدام به فروش نیز هیجانی عمل نکنید زیرا هنوز همه چیز تموم نشده و دولت قیمت های بسیار پایین تری را مدنظر دارد و در برابر این تصمیم دولت و پتروشیمی ها به شدت مقاومت خواهند کرد . بحث آزادسازی نیز به عنوان یک تهدید از سوی پتروشیمی ها جدی است.

مهمترین خبرهای مربوط به گروه پتروشیمی: در جلسه عصر دیروز کمیسیون صنایع مجلس قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی به میزان ۱۸ سنت برای سال ۹۳ به تصویب رسید این در حالی بود که پیشتر صحبت از نرخ ۱۳سنتی برای خوراک شرکت های پتروشیمی شده بود که مطئنا بر روانی منفی به همراه خواهد داشت اما هنوز همه چیز تموم نشده و امیدواریم این کش و قوس نهایت به پایان برسد که این شرایط سهامداران خرد را بسیار متضرر خواهد کرد و یک تصمیم قطعی و پایدار با قراردادهای بلندمدت گرفته شود خبر دوم طرح ماده قانونی الزام دولت به عرضه خوراک گاز ۱۳ سنتی به پتروشیمی‌ها توسط مرکز پژوهش های مجلس بود. بر همین اساس در صورت اجرای این حکم ۱۲۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای دولت اضافه می‌شود قیمت خوراک گازی مورد نیاز برای تولید کود شیمیایی مصرف داخل، که به جهاد کشاورزی تحویل داده می شود، توسط وزارت نفت تعیین می گردد. قیمت سوخت واحدهای پتروشیمی از شمول این قیمت‌گذاری مستثناست و هماهنگ با سایر صنایع و واحدهای تولیدی می باشد. در گزارش این مرکز پژوهشی آمده است که ارائه این پیشنهاد در لایحه مربوط به اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از سوی دولت به مجلس مناسب‌تر است، اما در صورت عدم تحقق این امر، در قالب پیشنهاد الحاقی توسط نمایندگان مجلس به لایحه بودجه ۹۳ اضافه شده و به تصویب نهایی برسد. دولت مکلف است قیمت خوراک گاز طبیعی (متان) واحدهای پتروشیمی در سال ۱۳۹۳ را معادل ۱۳ سنت به ازای هر متر مکعب و قیمت سایر خوراک های گازی (اتان، گاز غنی و …) را متناسب با قیمت گاز طبیعی تعیین نماید.

البته این گزارشی است که به کمیسیون مجلس ارائه شده است و نهایتاً کمیسیون باید در خصوص مسئله نرخ خوراک را که تا حدی به معضلی برای این صنعت تبدیل شده است تعیین تکلیف کند.در این گروه برخی شنیده ها از افزایش احتمالی قیمت اوره در بازار داخل در صورت افزایش خوراک ۱۳ سنتی خبر میدهد این در حالی است که این منابع این افزایش نرخ را یک تهدید از سوی اوره سازها تلقی میکنند و در نظر دارن این مصوبه را تحت فشار قرار دهند . در حال حاضر بر گویا بیشترین نرخ خوراک ۷ سنت است ان هم توسط کشور بحرین اجرایی می شود ، از سوی دیگر گویا دولت مخالف افزایش ۱۳یا ۱۸ سنتی خوراک می باشد که دلیل آن ترس از افزایش قیمت ها و ایجاد نرخ های کاذب میباشد به همین دلیل در تلاش برای تعدیل نرخ خوراک است ،در مجموع گروه پتروشیمی به محدوده های مهم حمایتی رسیده اند و هر تصمیم مثبتی با توجه به اخبار خوشایندی از جمله افزایش میزان صادرات مجصولات پتروشیمی و افزایش قیمت های جهانی میتواند گروه را بالابکشد ، باید اذعان کرد این روزها و هفته های روز های مهمی برای گروه میباشد.اما نرخ خوراک ۱۸ سنتی و در صورت اجرایی شدن آن حداقل در کوتاه مدت اثرات مخربی را بر گروه و حتی بازار خواهد داشت پس در خریدهایتان در نمادهای مربوطه و حتی گروه دقت داشته باشید.

وتجارت: افزایش سرمایه این شرکت یک مزیت است به۱۰۰ تا۱۵۰ درصد از محل تجدیدارزیابی اشاره میشود این نماد در سال آینده تعدیل خوبی را از محل سرمایه گذاری های انجام گرفته در پیش خواهد داشت.حمایت سهم۳۷۰ و مقاومت پیش رو ۴۱۰

در پست بانک بلوک ۵ درصدی از طرف خصوص سازی عرضه می شود و سعی در کنترل قیمت خواهند کرد در این نماد بررسی ها نشان می دهد که افزایش سرمایه ۷۰۰ درصدی را چند گروه همزمان در حال پیگیری ( با بانک مرکزی و سازمان ) می باشند و به گفته مسئولان در ماه های آتی مشخص خواهد شد.

به نظر می رسد اجرایی شدن این مهم سهم را در بهبه افزایش سرمایه و بازگشایی و هدف قیمت پس از افزایش سرمایه را میتواند تا۲۵۰ تومان به ازای هرسهم ( بعد افزایش سرمایه) و یا قبل از آن تا۱۸۰۰ بالا بکشد.(یک فرضیه می باشد)

در گروه فلزات اساسی برخی حواشی از جمله افزایش نرخ گاز و احتمال افزایش فشار عرضه با هدف کنترل بازار . ازادسازی نرخ سنگ آهن از عوامل رکود فعلی عنوان می شود . از سوی دیگر بر روانی تحقیق و تفحص از صنعت فولاد نیز مزید بر علت شده است گفتنی است تعطیلی بازار های جهانی نیز فرصت اصلاح قیمت نمادهای مرتبط را فراهم نموده است

 در معاملات این روز شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس کالا قیمت مفتول و کاتد با افزایش به ۲۰۲۵۶۲و۱۹۶۲۳۰ ریال رسید،ارزش معاملات مس در بورس کالا نیز بالغ بر۵۵۷ میلیارد ریال تخمین زده میشود.این در شرایطی است که خبر ممنوعیت صادرات کنستانتره مس در حالی منتشر شد که مس در مدت اخیر اقدام به صادرات این محصول نکرده و مولیبدن صادر  گردیده است و این مهم بیش از آنکه تاثیر بر سودآوری داشته باشد جنبه روانی آن پررنگ می شود از سوی دیگر بحث صادرات مس پررنگ تر دنبال می شود ، برهمین اساس معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با نشستهایی که برگزار شد سعی می کنیم صادرات تولیدات صنعتی مس را بار دیگر رونق بخشیم. در مجموع با بازگشایی بازارهای جهانی انتظار بهبود معاملات را خواهیم داشت . در نماد ذوب آهن نیز که از قطعی شدن افزایش سرمایه صحبت می شود در این روز با کاهش ۱٫۸۷ درصدی قیمت روبرو شد ،در این نماد رشد تولید محسوس می باشد و سال ۹۳ انتظار افزایش سودآوری تا۱۰۰ درصد را می توان برآورد نمود گفتنی است هر سه کوره این شرکت با ظرفیت کامل در حال کار کردن هستند، میزان تولید چدن خام شرکت ۳٫۶ میلیون تن میباشد که ظرفیت تولید فولاد سازی و کارگاههای نورد نیز ۲٫۸ تا ۳ میلیون تن گزارش شده است ، ظرفیت کک سازی شرکت  نیزاکنون ۹۰۰ هزار تن می باشد که با اضافه شدن واحد کک سازی دیگر ۴۵۰ هزار تن دیگر به ظرفیت آن اضافه خواهد شد.در نماد ذوب در این روز در بورس کالا در حالی ۳۰۵۵۸ تن انواع محصول فلزی بدون تغییر قیمت معامله شد که صف تقاضا ۱۴۳۴۴۰ تنی نشان از وضعیت مناسب فروش این شرکت دارد .در نماد فولاد مبارکه که بیشترین تاثیر منفی را در افت گروه سهیم بود اخباری مجدد از آزادسازی نرخ سنگ آهن این نماد را با شرایط منفی و افت ۲٫۲درصدی همراه ساخت . براین اساس نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن با اشاره به برگزاری جلسات بین تولیدکنندگان سنگ آهن و وزارت صنعت در مورد عوارض صادرات سنگ آهن، گفت: آزادسازی قیمت سنگ آهن نیز در حال پیگیری است.این مهم در صورت اجرایی شدن بار منفی را بر نمادهایی چون فولاد مبارکه ، خوزستان و ذوب آهن تحمیل خواهد کرد . در سوی مقابل نمادهای سنگ آهنی همچون سرمایه گذاری معادن فلزات و چادرملو ،گل گهر و صبانور میتوانند مورد توجه قرار گیرند البته در صورت اجرایی شدن و تایید آن این در حالی است که وزیر هر گونه آزاد سازی قیمت سنگ آهن را رد نموده و بر حمایت از صنعت فولاد تاکید ورزیده است .در نماد فولاد خوزستان نیز افزایش سرمایه ۲۶۴ درصدی در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید . در این گروه کماکان لوله و ماشین سازی،ملی سرب وروی ،فولادآلیاژی ،روی زنگان،فولاد خراسان و امیرکبیر کاشان مورد توجه قرار دارند .در نماد فولاد امیرکبیر افزایش میزان تولیدات و کاسته شدن خدمات کارمزدی توان تعدیل این شرکت را که به تولید ورق گالوانیزه میپرداز به ۱۰۰تا۱۱۰ تومان افزایش داده است.

مپنا این روز ها پر خبر می باشد ، از این رو در خواست صادرات ۱۰۰۰ مگاوات برق به پاکستان خبر مثبتی برای گروه عنوان می شود که طبق فرمول توافق شده با ایران، به ازای هر واحد برق دریافتی توسط پاکستان ۸ تا ۱۱ سنت به ایران باید پرداخت شود.از سوی دیگر قیمت گذاری دو نیروگاه صوفیان ۱۰۰ مگاواتی معادل ۱۱۹۷ میلیارد ریال و شهید رجایی  ۲۰۰۰ مگاواتی برابر ۳۷۰۰۰ میلیارد ریال میتواند این نماد را شفاف تر سازد . به اعتقاد بازار نیروگاه های مپنا همچون سنندج،عسلویه ، پرند، گناوه، علی آباد، توس ، قشم ، بهبهان، ره سر، جنوب اصفهان و فارس بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان مجموعا ارزش دارند . از سوی دیگر باید اذعان نمود که با توجه به مصرف بالای گاز هر نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی که بالغ بر ۱۴۵۰ میلیون متر ککعب تخمین زده می شود در صورت آزاد شدن نرخ به ۳۲۵ تومان هزینه سنگینی بر نیروگاه ها تحکیل میشود و بر این اساس صادرات برق میتواند پتانسیل سودآوری این گروه را افزایش دهد برای نمونه بازار در مپنا با فرض صادرات سود این مجموعه را در ۳تا ۴سال آینده حداقل بالغ بر ۵۰۰ تومان برآورد میکند .

در نماد کنتور سازی نیز شاهد ادامه معاملات پرحجم ،پرتقاضا  پر عرضه در سهم می باشیم این در حالی است که گفته می شود گزارش مثبتی از حسابرس در راه است .در ایران ترانسفو کماکان توسعه ملی و سینا فرآیند عرضه کننده سهم می باشد اما نماد با تقاضای مثبت خریداران کماکان صف خرید می باشد در این نماد اقتصاد نوین یکی از خریداران می باشد . در این گروه برنامه های حمایتی از صنعت برق و چشم انداز مثبت از کاهش تحریم ها این گروه را کماکان پرکشش نشان میدهد .در جوشکاب یزد کمکان افزایش سرمایه ۹۰۰ درصدی مطرح است و نماد مورد توجه خریداران واقع شده ، گفتنی است در این نماد یکی از سهامداران عمده اقدام به عرضه نموده است. در لامپ پارس شهاب نیز دو خبر افزایش سرمایه تا۲۰۰ درصد تا پایان سال و تعدیل مثبت این نماد را نیز مورد توجه قرار داده است . گفتنی است محاسبات در این نماد نشان می دهد اگر این نماد بتواند در نیمه دوم سال طبق برنامه عمل کند با توجه به کاهش هزینه بهای تمام شده و افت قیمت ارز و افزایش درآمد از محل سود زیر مجموعه هایش توانایی افزایش سود از ۱۵۸۹ به ۲۰۰۰تا۲۱۰۰ ریال را خواهد داشت .

روند : کنتور با واگرایی منفی است در صورت گذر از ۱۸۰۰ این واگرایی شکسته می شود و نگرانی در پیش نخواهد بود که اهداف۲۰۰۰-۲۲۰۰و۲۵۰۰را در پیش می گیرد برای خرید جدید صبر کنید تا تکلیف واگرایی مشخص شود.

در بترانس شکست مقاونت ۶۹۰ اتقاق مثبتی بود که اهدافاصلی ۸۰۰ و ۸۴۰ خواهد بود.

در بکاب مقاومت ۱۲۷۲ را پیش روی دارد که گذر از آن تا۱۵۰۰/ ۱۴۵۰در نمودار تعدیل نشده پتانسیل رشد را نشان می دهد در خرید صبر کنید تا تکلیف و رفتار سهم برای گذر از مقاومت مشخص شود.

در بشهاب نیز مقاومت ۱۶۵۰ تومان را پیش رو دارد و میتواند الگوی کاپ یا فنجان را تشکیل دهد اما هنوز زمان دارد پس خریداران جدید صبر کنند تا الگو خود را نشان دهد سپس تصمیم گرفته شود.

پارس سویچ نیز به مقاومت بسیار حساس و حائز اهمیت در نمودار تعدیل نشده ۷۳۸ رسیده است(این مقاوت در ۲ و ۱۱سال پیش تکرار شده ) پس دقت داشته باشید در نمودار تعدیل شده نیز مقاومت۷۳۰ دیده می شود.

در توکا انتظار اقبال بازار به سهم را داریم.

در فخوز نیز پس از افزایش سرمایه ۲۶۴ درصدی با سرمایه جدید سودش را ۲۱۲۹ریال اعلام کرد نکته منفی عملکرد نامناسب فروش در ۳ماهه سوم میباشد .

مقاومت قیمت وتوکا ۵۲۰/۶۰۰

فخوز ۱۲۲۰و۱۵۰۰از مقاومت های بعد از افزایش سرمایه.

تکنو : این نماددر آتی محرک های قوی دارد و پتانسیل خوبی پشت سهم وجود دارد دیروز در خبرها داشتیم که وزیر برای ساخت جایگاه‌های کوچک و سریع النصب ضرب الاجل داده است و فرآیند احداث و النصب در شهرهای بزرگ در دستور کار قرار گرفته است . ضمنا مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های اعلام کرد به منظور ساخت جایگاه‌های کوچک باید از توان بخش خصوصی استفاده شود.

این در حالی است که تکتونار تولید کننده جایگاه سیار و انواع دسپینسر می باشد این شرکت ظرفیت ساخت ۱,۰۰۰دستگاه انواع تلمبه و دیسپنسر و ۵۰ دستگاه جایگاه سیار برخوردار است .

با دید سهامدار اتفقات مثبتی در سهم رخ خواهد داد.

حمایت سهم ۴۰۰-۴۱۰

سیمان: بحث معادل شدن نرخ مازوت و گاز در صورت توافق خبر مثبتی برای گروه می باشد این در حالی است که پیشنهاد معادل‌سازی قیمت گاز و مازوت کارخانه‌های سیمان تا زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مورد موافقت مسئولان دولتی قرار گرفته و برای تصویب نهایی در جلسه آینده ستاد هدفمندی مطرح می‌شود. در صورت تایید خیال سیمانی ها از تامین خوراک راحت خواهد شد همین امر معاملات این گروه را در این روز بهبود بخشیده است.

در کارون اما توانایی تعدیل بیش از ۱۵درصد را دارد این نماد برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰تا ۱۵۰درصدی در پیش گرفته که برخی منابع از ارائه آن به سازمان خبر می دهند اما برخی مسئولن داخل شرکت آنرا رد نموده اند .

این سیمانی طرح توسعه ۳۵۰۰ تنی را با پیشرفت ۶۵ درصد دردستور کار قرار داده که با اجرا و تامین مالی طرح طرفیت تولید به ۷۰۰۰تن در روز افزایش خواهد یافت این پروژه از سال ۸۴ آغاز شده است.

** شنیده ها **

شنیده شده که ساتا و وغدیر در صدد خرید بلوک بانک پارسیان از ایران خودرو هستند گویا قیمت پیشنهادی هر سهم وپارس توسط هیئت مدیره خودرو ۶۵۰۰ ریال برای فروش عمده تصویب شده ولی خریداران تا نرخ ۶۰۰۰ ریالی پیشنهاد داده اند. گفته شده مذاکرات در این خصوص ادامه دارد و اگر معامله فوق انجام شود، شاهد توقف نماد خودرو خواهیم بود.

شنیده شده که در پی توافق احتمالی و فروش بلوک بانک پارسیان، نماد خگستر که بطور مستقیم ۱۰ درصد و بصورت تلفیقی ۱۵ درصد وپارس را در اختیار دارد،با جهش سودآوری قابل توجهی توام خواهد بود که صف خرید و رشد قیمتی توقف ناپذیر سهم در این راستا ارزیابی می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.