اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها 8 دی


**اخبار حائز اهمیت**

 هشدار وزیرخارجه ایتالیا به غرب: خانم اما بونینو، وزیر امور خارجه ایتالیا، روز جمعه در گفتگو با رادیو رادیکال به کشورهای غربی متذکر شد: پنجره نیمه باز توافق با ایران برای همیشه باز نخواهد ماند و نباید فرصت مذاکره را از دست بدهند.

گفت‌وگوی جداگانه با اعضای ۱+۵: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که گفت‌وگوی جداگانه با اعضای گروه ۱+۵ می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، گفت که این نوع گفت‌وگوها می‌تواند در روند تصمیم‌گیری جمعی آن‌ها اثرگذار باشد.

 طرح جدید «افزایش تعداد سانتریفیوژها» در مجلس: طرح “افزایش تعداد سانتریفیوژ ها ” در حالی توسط برخی نمایندگان مجلس پیگیری می شود که طرح “الزام دولت به غنی سازی ۶۰ درصد” با حدود ۱۰۰ امضاء قرار است به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شود.

آمادگی شرکت‌های اروپایی برای حضور پررنگ در بازار ایران: فایننشال تایمز با اشاره به آماده شدن شرکت های اروپایی برای ورود به بازار ایران نوشت: شرکت داروسازی مرک آلمان از جمله این شرکت هاست که در حال رایزنی برای تولید ۲ دو نوع داروی جدید در ایران است. شرکت های سفر کننده به ایران که اکثرا از فرانسه و آلمان و بعضا از ایتالیا و استرالیا هستند، شامل شرکت های خودروساز، فعال در زمینه معدن، انرژی، حمل و نقل و تولید هستند. آنها در حال بررسی توسعه فعالیت ها در ایران با تاکید بر تبعیت از تحریم های محدود کننده سرمایه گذاری و فروش هستند.

واردات به ۳۳ میلیارد دلار رسید: به نقل از گمرک، میزان وزنی صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه نخست سال جاری ۶۵ میلیون و ۹۹۹ هزار تن بوده که یازده و هشت صدم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. براساس این گزارش، سنگ‌آهن به ارزش ۱میلیاردو ۳۳ میلیون دلار، متانول به ارزش ۸۷۷ میلیون دلار و اوره به ارزش ۸۶۶ میلیون دلار ازعمده‌ترین اقلام صادراتی در این مدت بوده‌اند. براساس این گزارش در نه ماهه سال جاری ۲۲ میلیون و۴۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۳ میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ وزن بیست و پنج درصد و از حیث ارزش هفده درصد کاهش نشان می‌دهد. این گزارش می‌افزاید: اقلام عمده وارداتی در این مدت شامل برنج به ارزش یک میلیارد و ۷۶۴ میلیون دلار، کنجاله سویابه ارزش یک میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار، ذرت به ارزش ۹۱۵ میلیون دلار، گندم به ارزش ۸۶۹ میلیون دلار و وسایل نقلیه با موتورپیستونی درونسوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتیمتر مکعب به ارزش ۷۹۴ میلیون دلار بوده است.

مبنای واگذاری شرکت‌های نفتی اصل ۴۴ است: رییس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص خروج شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از لیست واگذاری‌های وزارت نفت گفت: مبنای بررسی سازمان خصوصی سازی احکام قانون اصل ۴۴ است که در این خصوص بررسی های لازم صورت گرفته و نتایج به کمیسیون اقتصادی دولت پیشنهاد شده است.

ایران همچنان دومین تولیدکننده نفت اوپک: براساس آمارهای رسمی اعلام شده توسط سازمان کشور‌های صادر‌کننده‌ی نفت (اوپک) ایران در ماه نوامبر ۲۰۱۳ و پس از عربستان همچنان دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک محسوب می‌شود.

صادرات محصولات پتروشیمی به بیش از ۸ میلیارد دلار: براساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۹ ماه گذشته ، میزان وزنی صادرات غیرنفتی ۶۵ میلیون و ۹۹۹ هزار تن بوده که ۱۱٫۰۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. براساس این گزارش، سنگ‌آهن به ارزش ۱میلیارد و ۳۳ میلیون دلار، متانول به ارزش ۸۷۷ میلیون دلار و اوره به ارزش ۸۶۶ میلیون دلار از عمده‌ترین اقلام صادراتی در این مدت بوده‌اند.

تولیدی شدن چاه‌های فاز ۱۷و۱۸ پارس جنوبی: قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از تکمیل و آماده تولید شدن چاه‌های فاز ۱۷ و ۱۸ میدان گازی پارس جنوبی در دی‌ماه امسال خبر داد.

بازپرداخت بدهی پیمانکاران تا پایان سال: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اعلام کرد: رقم بدهی دولت به پیمانکاران براساس بررسی و اعلام دستگاه‌های اجرایی و تأیید ذیحساب این دستگاه‌ها رقمی زیر ۹ هزار میلیارد تومان است. وی افزود این بدهی را تا پایان سال پرداخت می‌کنیم.

حمایت مجدد وزیر نیرو از الزام افزایش نرخ برق: وزیر نیرو با بیان اینکه این وزارتخانه تنها یک سوم هزینه انجام شده برق را از مردم دریافت می کند، ادامه داد: حتما باید این مساله را دنبال کنیم البته نه از منابع وزارت نیرو چون وزارت نیرو منبعی ندارد تا بتواند تا این را پاسخ دهد بلکه باید در دولت این موضوع دنبال شود. در مجلس هم پیگیری می‌شود تا ردیف هایی برای اینکار در نظر گرفته شود.

با مصوبه دولت و آئین‌نامه اجرائی بند ۱-۳۸قانون بودجه ۹۲کشور، اجازه انتشار ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت اسلامی و صکوک توسط وزارتخانه‌های نفت، نیرو، راه و شهرسازی، ارتباطات، دفاع و جهاد کشاورزی داده شد.

تبادل ۲۲۱۸ مگاوات برق با کشورهای همسایه: مجموع میزان صادرات برق ایران به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ارمنستان و ترکیه در روز جمعه یکهزار و ۹۸۷ مگاوات و مجموع واردات برق از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان به میزان ۲۳۱ مگاوات ثبت شد.

محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفته است ۳۵ میلیارد دلار فاینانس خارجی در سال آینده انجام خواهد شد که در حال حاضر ۱۵.۵ میلیارد آن مصوب شده است.همچنین یک مقام مسئول دولتی گفته است ۳۰ میلیارد دلار از این فاینانس در حقیقت همان پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر است که برای استفاده از آن به این صورت عمل شده است.که با این شرایط انتشار جزئیات طرح‌های مصوب ملی و منطقه‌ای که از محل فاینانس و پول‌های بلوکه شده ایران پیش‌بینی شده نشان می‌دهد که “شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران” معروف به “آب نیرو”، به بخش زیادی از دارایی‌های بلوکه شده خود رسیده است

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز برای کالاهای اساسی در سال ۹۳ همانند امسال توسط دولت خبر داد. وی درباره نرخ ارز در لایحه بودجه سال ۹۳ نیز گفت: سیاست دولت برای نرخ ارز حرکت به سوی نظام یکسان ارزی و ارز تک نرخی است و بودجه سال آینده به این سمت حرکت خواهد کرد.

گشایش ال‌سی برای طرح‌های فولاد: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از گشایش ال‌سی ۱۵ درصدی برای ۵ طرح فولادی خبرداد و گفت: این طرح‌ها با سرمایه گذاری ۶۵ درصدی بخش‌خصوصی داخلی و ۳۵ درصدی دولت محقق شده است.

۱۰ میلیون تن سنگ آهن کم عیار به چرخه تولید باز می‌گردد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نظر دارد با ایجاد کارخانه فرآوری سنگ آهن کم عیار۱۰ میلیون تن سنگ آهن باطله معادن سنگ آهن حیدر آباد موسوم به هماتیت را به چرخه تولیدباز گرداند.

قیمت خودرو تا پایان سال تغییر نخواهد کرد: معاون امور صنایع وزارت صنعت با اشاره به اینکه خودروسازان در حال حاضر به هیچ عنوان افزایش قیمتی را تا پایان سال انجام نخواهند داد، گفت: قیمت خودرو به هیچ‌عنوان غیرمنطقی نبوده و در مقایسه با سایر کالاهای صنعتی قیمت مناسبی را دارد.

 پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودرو های کم مصرف: وی در خصوص وضعیت تعرفه واردات خودرو در سال ۹۳ هم با اشاره به اینکه هنوز هیچ تصمیمی درباره افزایش یا کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده عنوان نشده است، گفت: هم اکنون پیشنهاداتی به کمیسیون ماده یک ارائه شده که از آن جمله می توان به تعیین تعرفه واردات خودرو بر حسب حجم موتور خودروی وارداتی اشاره کرد. همچنین پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف، هیبریدی و برقی نیز ارائه شده است و امیدواریم تا ۱۵ دی ماه درباره تعرفه واردات خودرو در سال آینده تصمیم گیری شود.

**بازارهای موازی**

دلار در بازار آزاد باز به قیمت ۲۹۹۵۰ ریال به فروش می رسید. همچنین یورو ۴۱۰۵۰ ریال، پوند انگلیس ۴۹۲۵۰ ریال و درهم امارات ۸۱۸۰ ریال معامله شدند.

مهمترین عامل تاثیر گذار بر نرخ دلار در روزهای اخیر مربوط به فساد مالی در ترکیه و نگرانی داخلی بابت نحوه انتقال ارز در آینده می باشد که افزایش قیمت دلار بر قیمت سکه و طلا نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت آنها شده است.

**بازارهای جهانی**

 قیمت هر اونس طلا به ۱۲۱۴ دلار رسید این در شرایطی است که در بورس لندن با توجه به تعطیلات کریسمس آخرین قیمت مس ۷۳۸۴ دلار و هر تن سرب ۲۲۶۲ دلار و هر تن روی ۲۱۰۲ دلار و هر تن آلومینیم ۱۷۵۹ دلار می باشد. به دلیل برودت آب و هوا و سرمایه بیش از حد در آمریکا و اروپا نرخ گاز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و این مهم کاهش تولید و کاهش موجودی انبار محصولات فلزی را به همراه داشته که همین امر از دلایل افزایش قابل توجه قیمت ها عنوان می شود.

با ادامه ناآرامی ها در سودان جنوبی و کاهش ذخایر استراتژیک آمریکا قیمت جهانی نفت ۲۰ سنت افزایش یافت و به ۱۱۲ دلار و ۱۸ سنت در پایان معاملات هفته گذشته رسید. قیمت دو محصول اوره و متانول نیز بدون تغییر به ترتیب ۳۳۰ و۵۴۰ دلار باقی ماندند.

** گفته شده**

همان گونه که تعرفه ها اعلام شد می تواند خبر مثبتی باشد و در صورتی که از بعد کیفی و کمی خودوریی ها بتوانند بازار را اغنا کنند خبر مثبتی خواهد بود.

در نماد سایپا و ایران خودرو نیز بحث افزایش سرمایه تا پایان سال جهت تامین مالی
در رنا و ایران خودرو معامله بلوکی به نرخ ۲۰۱۲ و ۳۳۰۹ ریال و میزان ۵٫۰۱ و ۳٫۳۲ درصد در تاریخ اول بهمن و ۳۰ دی ماه صورت خواهد پذیرفت

رنا با در اختیار داشتن سایپا و ایران خودرو میتواند مورد توجه باشد اما قیمت سهم فعلا کنترل می شود ارزش خالص این نماد ۱۵۰ تومان به ازای هر سهم میباش که بازار با شرایط آتی برای آن قیمت تعیین می کند.

پتروشیمی ها: امار آذر ما منتشر شد بر این اساس صادرات از بعد مبلغ و وزن در سیمان و سنگ آهن کاهش یافته است.اما در اوره متانول شاهد رشد بسیار مناسبی می باشیم که بازار می بایست به این نکته دقت داشته باشد که ادامه این شرایط اثر افزایش نرخ خوراک را بی اثر خواهد کرد و کم کم از جو هیجان خارج شوند.

خبر مهم در این گروه به نقل از رییس کمیته پتروشیمی مجلس عنوان شد که معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری با قیمت ۱۳ سنتی گاز پتروشیمی ها موافقت نموده است با این شرایط ظاهراً نرخ ۱۳ سنت برای خوراک گازی قطعی ست و باید منتظر واکنش پتروشیمی ها و احتمالاً تعدیل منفی برخی از آنها نظیر زاگرس، شپدیس، پارسان، غدیر و تاپیکو خواهیم بود.

از طرفی دیگر بر اساس اعلام مدیر عامل ملی پالایش و پخش از این پس فرآورده های نفتی به تناسب کیفیت آنها قیمت گذاری خواهند شد. به اعتقاد کارشناسان این هدف این موضوع افزایش قیمت فرآورده با کیفیت نمی باشد و تنها کاهش قیمت فرآورده هایی با کیفیت پایین تر را نشانه رفته است. در بین پالایشگاهی ها پالایشگاه تهران با کیفیت ترین محصولات را دارد. سایر پالایشگاه ها برای حفظ قیمت فرآورده های خود و توان رقابتی با سایر پالایشگاه ها مجبور به افزایش کیفیت محصولات خود می باشد که این موضوع در دراز مدت می تواند به نفع آنها باشد.

همچنین در خبرها اعلام آغاز تولید گاز از فاز ۱۲ پارس جنوبی را به اطلاع رساندیم. آغاز تولید گاز از این فاز می تواند موجب افزایش ظرفیت تولید برخی پتروشیمی ها نظیر جم شود.بر اساس اطلاعات پتروشیمی جم هر ۵ درصد افزایش تولید منجر به افزایش ۱۲ درصدی سود آن شرکت خواهد شد. البته با وجود جو منفی فعلی پتروشیمی ها باید اثر این موضوع را در روزهای آینده بر معاملات جم شاهد باشیم.

همچنین در این روز بلوک یک درصدی جم از سوی پترول دیروز عرضه شد. گفته می شود خریدار این بلوک بانک ایران زمین بوده است.در نماد پتروشیمی زاگرس نیز ادامه عرضه ها از سوی بازرگانی پتروشیمی ادامه دارد.دیروز در پترول نیز شاهد بازگشایی نماد و همراه با حجم ۱۴۱ میلیون سهمی بودیم این نماد برای سال آینده برنامه خرید ۱۷ درصد پتروشیمی پردیس رادارد .در نماد صنایع شیمایی ایران شنیده ها از کاهش ۲۸ میلیارد تومانی مالیات سال ۹۲ این نماد حکایت میکند. د رنماد پتروشیمی خلیج فارس که اثرات تخفیف خوراک مایع سودآوری این نماد را افزایش خواهد داد در این روز با کاهش ۱٫۷ درصدی همراه شد در این نماد گفته میشود پتروشیمی بندر امام وپارس در لیست عرضه به بازار بورس قرار گرفته اند.دو نماد تاپیکو و نفت و گاز پارسیان نیز بنا به شرایط نرخ خوراک گازی و سبد سهامی که این دو نماد در اختیار دارند فعلا بازار در این دو نماد عرضه کننده است.

شپنا در این نماد گفته می شود در طول ۳ سال گذشته عوارض خود را به شهرداری اصفهان پرداخت نکرده است که البته از میزان آن اطلاعی در دست نیست اما تایید آن از جانب شرکت میتواند بر منفی برای این نماد باشد.

از لحاظ زمانی به نظر می رسد هنوز پالایشی ها خواب دارند.
در این گروه بحث قیمت گذاری به تناسب کیفیت مطرح است البته نه افزایش قیمت در این مسئله کیفی ترین محصول به شتران تعلق دارد که خبر مثبتی برای این نماد می باشد و حاشیه امنی برایش می سازد.

شتران حمایت ۸۴ تومان.

شرکت ملی مس دیروز منفی معامله شد. این در حالی است که قیمت جهانی مس به ۷۳۸۴ دلار رسید اما یک خبر فشار عرضه و منفی شدن نماد را به همراه داشت بر این اساس پس از گفته دبیر کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس از پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای تعیین عوارض صادرات محصولات معدنی از سال آینده خبر داد و گفت: سالانه حدود ۲۷ میلیون تن مواد اولیه فلزات و کنسانتره مس از ایران به چین صادر می‌شود از طرفی سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن فولاد و آهن را به کشور وارد می‌کنیم.تعیین عوارض بر کنستانتره عامل منفی شدن نماد در این روز گشت .در این نماد بانک تجارت عرضه کننده بود.

به نظر می رسد با افزایش قیمت های جهانی فلزات انتظار بازار گزارش های مثبت این گروه در گزارش ها ۹ماهه شرکت ها می باشد. خصوصاً شرکت های تولید کننده سرب و روی که قیمت جهانی محصولات خود را در بودجه امسال کمتر از نرخ های فعلی پیش بینی کرده بودند.

در نماد فولاد مبارکه با احتمال افزایش نرخ واردات فولاد و صحبت های اخیر مدیرعامل فولاد مبارکه و عرضه آتی فولاد هرمزگان ، احتمال تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی و منتفی شدن آزادسازی نرخ سنگ آهن این نماد کماکان پر معامله و مورد تقاضای بازار می باشد گفتنی است در این نماد بانک تجارت عرضه کننده بود . در ذوب آهن نیز پس از رشد چند روز اخیر شاهد افت قیمت ۱٫۲۶ درصدی باصلاح قیمت دارد . این در حالی است که  ذوب آهن رکورد تولید ماهانه با تولید ۲۶۰ هزار محصول را شکست که خبر مثبتی در آینده می باشد ،برنامه فعلی نماد در سال ۹۳ دست یابی به تولید ۳٫۶ میلیون تنی و چشم انداز این شرکت تولید ۱۱میلیون تن انواع محوصلات فولادی می باشد ، در اخرین تحولات ذوب آهن اقدام به فراخوان پیمانکار جهت اجرای طرح های توسعه از جمله باطری شماره ۲ کک سازی ،احداث نورد ریل و مقاطع سنگین فولادی و شارژ پودر ذغال نموده است که طبق زمان بندی ۳ سال برای اجرای این طرح ها زمان لازم است

در نماد های سنگ آهنی نیز شاهد معاملات منفی نمادهای چادرملو گل گهر فولادصبانور ومعادن فلزات بودیم این در شرایطی است که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از قطعی شدن ۱۰ درصد عوارض صادراتی سنگ آهن در بودجه سال ۹۳ و اجرای آن از ابتدای فروردین ۹۳ خبر داده است که همین امر میتواند فشار عرضه را بر این گروه افزایش دهد .

در بورس کالا نیز شرایط به نفع گروه فلزات اساسی می باشد بر این اساس مجدد افزایش تقاضا برای شمش فولاد خوزستان و محصولات ذوب آهن مشاهده می شود که خبر خوشایندی برای گروه می باشد.

در شرایطی که بازار با روند اصلاحی و منفی روبرو بود این گروه برقی می باشد که شرایط مساعدی را داشتند از دلایل این مهم بحث جدی پرداخت مطالبات می باشد که در صورت اجرایی شدن در سال ۹۳ تحولات مثبتی را شاهد خواهیم بود . بر همین اساس با مصوبه هیات دولت، واگذاری اسناد خزانه اسلامی برای تسویه بدهی مسجل دولت بابت طرح تملک دارایی سرمایه‌ای(مطابق ماده ۲۰ قانون محاسبات عمومی کشور) و به قیمت اسمی تا سقف ۶۰ هزار میلیارد ریال به طلبکاران غیردولتی مجاز است که گام حائز اهمیتی در پرداخت مطالبات پیمانکاران و گروه برقی به شمار میرود .

در نماد گروه مپنا اما نکته مهم عدم تمایل سهامداران عمده به عرضه سهامشان می باشد. دو خبر مثبت دیگر در مورد نماد افزایش میزان صادرات و ارائه گزارشات مثبت حسابرسی شده زیر مجموعه های که از افزایش سودآوری آن ها خبر می دهد . مپنا با عرضه نیروگاه عسلویه برای  بازار  و تحلیلگران شفاف تر خواهد شد و ارزندگی خود را نشان می دهد.از اخبار مرتبط با نماد میتوان به آگهی نیروگاه شهید رجایی با مجموع ۲۰۰۰ مگاوات تولید برق حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان اشاره نمود که میتواند سیگنال مثبتی در ارزش گذاری نیروگاه های مپنا و عرضه نیروگاه برق عسلویه ایجاد کند . در این نماد انتشار گزارش ۶ ماهه شرکت احداث و توسعه پروژه های ویژه مپنا توسعه ۳ و افزایش سود ۶۷۹ درصدی نسبت به دوره مشابه نگاه مثبتی را به ارائه گزارشات آتی جلب نموده است.

 در نماد کنتور سازی :از پتانسیل های کنتور میتوان به سال آینده و برنامه نوسازی ۲۰ میلیون کنتور فرسوده به هوشمند اشاره نمود که در صورتی که این پروژه در اختیار مجموعه قرار گیرد سودآوری چشمگیری روانه این شرکت خواهد شد. این نماد در مرحله اول باید گزارش ۹ماهه و خبر افزایش سرمایه را منتشر کند که بازار جدی تر به اخبار حول این نماد پر حاشیه بنگرد .در نماد ایران ترانسفو نیز که بالغ بر۳۰۰ میلیارد تومان بدهی از مجموعه دولت دارد با خبر پرداخت این مطالبات شاهد افزایش تقاضا و معاملات پرحجم ۱۰ میلیون سهمی بودیم . در این نماد گروه توسعه ملی اقدام به عرضه سهام در بازار نمود .ایران تراسنفو با توجه به افزایش درآمد شرکت های زیر مجموعه با تعدیل همراه خواهد شد و این اعتقاد وجود دارد که هدف قیمتی سهم در یک پروسه میان مدت با رشد پیوسته و آرام به مرز ۱۰۰۰ تومان نزدیک خواهدشد از پتانسیل های نماد برنامه افزایش سرمایه ۶۵ درصدی میباشد که بازار در انتظار صدور مجوز آن است .در نماد کابل شهید قندی از دید عملیاتی نیز این نماد با کاهش بهای تمام شده همراه شده که میتواند تعدیل ۱۰۰ درصدی رادر سودش ایجاد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.