اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها

به اصرار دوستان این مطلب بصورت آزاد انتشار می یابد



**اخبار حائز اهمیت**

ه گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارگروه بررسی تعرفه‌ واردات خودرو پیشنهاد خود در زمینه‌ تعرفه واردات خودرو برای سال آینده را به شورای سیاست‌گذاری خودرو ارائه کرد.

این کارگروه زیرمجموعه شورای سیاست‌گذاری خودرو بوده و در صورت تصویب پیشنهاد ارائه شده در این شورا، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون ماده یک ارائه خواهد شد.

براساس طرح کارگروه بررسی تعرفه واردات خودرو، تعرفه‌ واردات برای خودروهای با حجم موتور هزار سی‌سی ۴۰ درصد تعیین شده و به ازای هر ۵۰۰ سی‌سی افزایش حجم موتور خودرو، تعرفه واردات ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

بنابراین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور هزار سی‌سی ۴۰ درصد، ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۵۰ درصد، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۶۰ درصد، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد، ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی ۸۰ درصد و ۳۰۰۰ سی‌سی به بالا ۹۰ درصد خواهد بود.

ادامه مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ روز دوشنبه (۹ دی ماه) در شهر ژنو برگزار خواهد شد.

طرح الزام دولت به غنی‌سازی ۶۰درصد: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تقدیم طرح الزام دولت به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم برای فعالیت‌های هسته‌ای به هیئت رئیسه مجلس خبر داد و گفت: این طرح در راستای مقابله به مثل با کنگره آمریکا تهیه و تدوین شده است.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعمال محدودیت در صادرات محصولات پتروشیمی خبرداد و گفت: پتروشیمی ها مکلفند که ابتدا بازار داخلی را تامین کرده و سپس محصولات خود را صادر کنند، ضمن اینکه قیمت این مواد باید معادل قیمت کشف شده این کالاها از چند کشور بوده، این قیمت از سوی سازمان حمایت صحه‌گذاری شود و در نهایت محاسبه نرخ حداکثر معادل ریالی دلار مبادلاتی صورت گیرد.سئوال از وزیر نفت: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به خاطر دریافت نکردن قیمت واقعی گاز از پتروشیمی‌ها در معرض سوال نمایندگان قرار گرفته است و باید در صحن مجلس پاسخگوی نمایندگان باشد.

    محدودیت جدید در صادرات محصولات پتروشیمی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعمال محدودیت در صادرات محصولات پتروشیمی خبرداد و گفت: پتروشیمی ها مکلفند که ابتدا بازار داخلی را تامین کرده و سپس محصولات خود را صادر کنند، ضمن اینکه قیمت این مواد باید معادل قیمت کشف شده این کالاها از چند کشور بوده، این قیمت از سوی سازمان حمایت صحه‌گذاری شود و در نهایت محاسبه نرخ حداکثر معادل ریالی دلار مبادلاتی صورت گیرد.

سوال از وزیر نفت: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به خاطر دریافت نکردن قیمت واقعی گاز از پتروشیمی‌ها در معرض سوال نمایندگان قرار گرفته است و باید در صحن مجلس پاسخگوی نمایندگان باشد.

    کاهش واردات نفت ژاپن از ایران: وزارت اقتصاد ژاپن اعلام کرد واردات نفت این کشور از ایران در نوامبر ۲۰۱۳ با کاهش ۳۷ درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به ۳۹۲ هزار کیلو لیتر رسید.

    امکان افزایش تولید روزانه نفت ایران: پایگاه اینترنتی کلمبیا تریبیون طی گزارشی نوشت: اگر تحریم ها لغو شوند ایران می تواند به سرعت حدود نیمی از تولید خود را در طی ۱۲ تا ۱۸ ماه احیا کند که معادل ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز است.

    گشایش ال‌سی برای طرح‌های فولاد: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از گشایش ال‌سی ۱۵ درصدی برای ۵ طرح فولادی خبرداد و گفت: این طرح‌ها با سرمایه گذاری ۶۵ درصدی بخش‌خصوصی داخلی و ۳۵ درصدی دولت محقق شده است.

    ۱۰ میلیون تن سنگ آهن کم عیار به چرخه تولید باز می‌گردد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نظر دارد با ایجاد کارخانه فرآوری سنگ آهن کم عیار۱۰ میلیون تن سنگ آهن باطله معادن سنگ آهن حیدر آباد موسوم به هماتیت را به چرخه تولیدباز گرداند.

    قیمت خودرو تا پایان سال تغییر نخواهد کرد: معاون امور صنایع وزارت صنعت با اشاره به اینکه خودروسازان در حال حاضر به هیچ عنوان افزایش قیمتی را تا پایان سال انجام نخواهند داد، گفت: قیمت خودرو به هیچ‌عنوان غیرمنطقی نبوده و در مقایسه با سایر کالاهای صنعتی قیمت مناسبی را دارد.

    پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودرو های کم مصرف: وی در خصوص وضعیت تعرفه واردات خودرو در سال ۹۳ هم با اشاره به اینکه هنوز هیچ تصمیمی درباره افزایش یا کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده عنوان نشده است، گفت: هم اکنون پیشنهاداتی به کمیسیون ماده یک ارائه شده که از آن جمله می توان به تعیین تعرفه واردات خودرو بر حسب حجم موتور خودروی وارداتی اشاره کرد. همچنین پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف، هیبریدی و برقی نیز ارائه شده است و امیدواریم تا ۱۵ دی ماه درباره تعرفه واردات خودرو در سال آینده تصمیم گیری شود.

    صنعت پتروشیمی ایران از برنامه عقب است: بیزینس مانیتور طی گزارشی از صنعت پتروشیمی ایران نوشت ایران در نیمه اول سال ۹۲ شمسی، ۴.۸۴ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به کشورهای دیگر صادر کرده این در حالی است که صادرات ۱۳ میلیارد دلاری را برای کل این سال هدف‌گذاری کرده است.

    امکان افزایش تولید روزانه نفت ایران: پایگاه اینترنتی کلمبیا تریبیون طی گزارشی نوشت: اگر تحریم ها لغو شوند ایران می تواند به سرعت حدود نیمی از تولید خود را در طی ۱۲ تا ۱۸ ماه احیا کند که معادل ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز است.

    احتمال وجود منابع شل گس در لرستان: رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: طبق بررسی های صورت گرفته مناطقی در کشور با پتانسیل وجود منابع شل گس و شل های نفتی وجود دارند اما احتمال وجود منابع شل گس در لرستان جدی است.

    آغاز تولید گاز پارس جنوبی: تولید گاز از فاز ۱۲ پارس جنوبی که بزرگترین فاز این میدان عظیم گازی محسوب می شود تا پایان هفته آینده آغاز می شود.

    معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز برای کالاهای اساسی در سال ۹۳ همانند امسال توسط دولت خبر داد. وی درباره نرخ ارز در لایحه بودجه سال ۹۳ نیز گفت: سیاست دولت برای نرخ ارز حرکت به سوی نظام یکسان ارزی و ارز تک نرخی است و بودجه سال آینده به این سمت حرکت خواهد کرد.

    شورای پول و اعتبار در یکهزار و یکصد و هفتادمین جلسه مورخ ۹۲٫۱۰٫۰۳ در راستای بهبود فضای کسب و کار و ایجاد تحرک و فعال سازی اقتصاد کشور ۴ پروژه بزرگ صنعتی ‌و نفتی کشور شامل پروژه های مرتبط با فازهای ۱۷،۱۳ و ۱۸ پارس جنوبی، طرح توسعه میدان دارخوین و میدان آذر را از رعایت ضوابط مندرج در آئین نامه تسهیلات و تعهدات کلان مستثنی کرد.

    معاون وزیر نفت از اجرای مصوبه ستاد تدابیر ویژه درباره نرخ خوراک ۱۳ سنتی پتروشیمی ها خبر داد و گفت: از آن زمان تاکنون بدهی پتروشیمی ها با نرخ ۱۳ سنت ارز مبادله ای محاسبه شده و باید با این نرخ بدهی خود را تسویه کنند.

    مبادله برق ایران با کشورهای همسایه دیروز به ۲۱۴۸ مگاوات رسید.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، مجموع صادرات برق به افغانستان، عراق، پاکستان، ارمنستان و ترکیه در روز سه شنبه دوهزار و ۱۱ مگاوات و مجموع واردات برق از ارمنستان و ترکمنستان ۱۳۷ مگاوات ثبت شد.تراز تبادل برق ایران با کشورهای همسایه به مثبت ۱۸۷۴ مگاوات رسید.ایران با ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان انرژی مبادله می کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صندوق های پروژه ، ابزار مالی جدیدی است که برای تأمین مالی طرح های اقتصادی راه اندازی می شود. علی صالح ابادی در اعلام کرد : با وزارت نفت تفاهم کردیم نخستین صندوق های پروژه برای طرح های نفتی و پتروشیمی افتتاح شود که تا یکی دو ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

    معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش قیمت آب و برق بر روی قبوض در سال آینده برای ۵۰ درصد مصرف‌کنندگان کمتر از هزار تومان است، گفت: ‌کمیته تجدیدنظر برای کاهش هزینه انشعاب برق در وزارت نیرو تشکیل شد.

    موافقان کلیات طرح حمایت از صنعت برق کشور تاکید کردند که این طرح اتمام حجتی برای نجات صنعت برق است و بسیاری از مشکلات فعلی این صنعت را مرتفع می‌کند.

    معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اعلام کرد: رقم بدهی دولت به پیمانکاران براساس بررسی و اعلام دستگاه‌های اجرایی و تأیید ذیحساب این دستگاه‌ها رقمی زیر ۹ هزار میلیارد تومان است. دولت حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی و تعاونی بدهی دارد که تا آخر سال آینده پرداخت خواهد شد. در لایحه بودجه سال آینده ۱۶ هزار میلیارد تومان برای این منظور پیش بینی شده است که در قالب اوراق خزانه اسلامی و اوراق مشارکت صرف پرداخت اصل و سود بدهکاری دولت به بخش غیردولتی می شود.

**بازارهای موازی**

دلار در بازار آزاد امروز با افزایش قیمت مواجه شد و به قیمت ۲۹۹۵۰ ریال به فروش می رسید. همچنین یورو ۴۰۸۵۰ ریال، پوند انگلیس ۴۸۷۰۰ ریال و درهم امارات ۸۱۷۰ ریال معامله شدند.

**بازارهای جهانی**

قیمت هر اونس طلا به ۱۲۱۴ دلار رسید این در شرایطی است که در بورس لندن با توجه به تعطیلات کریسمس آخرین قیمت مس ۷۳۸۴ دلار و هر تن سرب ۲۲۶۲ دلار و هر تن روی ۲۱۰۲ دلار و هر تن آلومینیم ۱۷۵۹ دلار می باشد. به دلیل برودت آب و هوا و سرمایه بیش از حد در آمریکا و اروپا نرخ گاز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و این مهم کاهش تولید و کاهش موجودی انبار محصولات فلزی را به همراه داشته که همین امر از دلایل افزایش قابل توجه قیمت ها عنوان می شود.

** گفته شده**

تکنوتار گزارش مثبتی را با تعدیل ۷۴ درصدی اعلام کرد و روانه بازار می شود.براین اساس تکنو سود ۲۹۷ ریال را به ۵۹۱ ریال افزایش داد .تکنوتار به دلیل فروش سهام مخابرات بانک پاسارگاد شرکت سوخت پرشین سود حاصل از سرمایه گذاری از از ۴۱۲۹۰ به۷۶۷۹۰ ارتقا داد .

از سوی دیگر شرکت اعلام نمود به دلیل انتقال خط تولید و انبار به کارخانه فتح با کاهش تولید روبرو شد که این عقب افتادگی رادر ۶ ماهه دوم جبران خواهد کرد.

از سوی دیگر تکنو از ۶۳۰ دستگاه اسپینسر برآوردی تنها۱۶۱ دستگاه تولید نمود بررسی ها نشان میدهد با جبران تولید و میزان برآورد شده در بودجه مجددا از این شرکت تعدیل سود را شاهد خواهیم بود گفتنی است یک پروژه جایگاه ثابت پیشرفت ۷۸ درصدی دارد که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید و مطالبات آن دریافت خواهد شد.

در این نماد بحث انعقاد قراردادهای خارجی نیز مطرح شده است.

فجر:فعایت این شرکت عمدتا از محل تولید گالوانیزه و خدمات کارمزدی این محصول می باشد ، سهامداران عمده فجر فولاد مبارکه و توسعه معادن فلزات می باشند این نماد که مواد اولیه مصرفی آن انواع ورق می باشد، از نکات مورد توجه فجر با تحقق ۳۱ درصد از مبلغ براورده شده فروش توانسته است ۵۳ درصد از سود ۶۳۲ ریالی را پوشش دهد. انتظار داریم ادامه روند یاد شده سود این مجموعه را تاپایان سال به ۱۰۰تا۱۱۰ تومان افزایش دهد .این شرکت با ورود فولاد مبارکه به مجموعه مدیریتی از بعد تولید محصول گالوانیزه و کاهش خدمات کارمزدی از رشد بسیار مناسبی در سودآوری برخوردار شده است. این شرکت برای تکمیل خط تولید گالوانیزه نیاز به تامین مالی دارد که از جهت گفته می شود برنامه افزایش سرمایه رانیز دستور کار قرار خواهد داد.

فرآور :این نماد که تک محصولی می باشد و به تولید شمش روی می پردازد با افزایش قیمت جهانی در شرایط مساعدی قرار گرفته است ، گفتنی است فرآور در تابستان شمش روی را به نرخ ۱۹۳۱ دلار به فروش رسانده است این در حالی است که انتظار می رود با افزایش قیمت های جهانی بتواند عمده محصولاتش را در این شرایط صادر کند که در بهترین حالت توانایی تعدیل سود تا ۱۲۰ تومان را خواهد داشت ،گفتنی است عدم تامین خاک عاملی شده است تا فرآور از ۱۶ هزار تن ظرفیت تولید شمش تنها به تولید ۹۴۸۶ تن شمش روی بپردازد.

فاسمین:با توجه به انعقاد قراردادهای صادراتی در نیمه دوم سال  و به خصوص ۳ماهه چهارم با توجه به برآورد افزایش قیمت جهانی در موقعیت مناسبی برای تعدیل سود برخوردار است این در حالی است که شرکت نرخ روی را ۱۹۰۰ دلار و تسعیر ارز را ۲۸۰۰ براورد نموده این در حالی است که قیمت روی به ۲۱۰۴ دلار افزایش یافته است که با توجه به مطالب یاد شده از پتانسیل تعدیل سود ۲۲۰ تومانی برخوردار خواهد بود . گفتنی است در سال ۹۳ از لحاظ خاک این شرکت تامین خواهد بود و مشکلی از این بابت نیست و برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی و گزارش توجیهی آن در حال آماده سازی و ارسال به سازمان می باشد . به نظر می رسد این نماد می تواند خود را با پی به ای میانگین بازار هماهنگ سازد.مقاومت امروز سهم مهم ارزیابی می شود.

ذوب:جهت اجرای طرح های توسعه ای چون تکمیل طرح توازن و شهید کاظمی در صدد  است به سرعت افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را اجرا کند که درصورت تایید مدارک ارسالی بر اساس قوانین از محل تجدید ارزیابی تا پایان سال ان را عملیاتی خواهد کرد ، گفتنی است چشم انداز ذوب آهن تولید ۱۱میلیون تن محصولات فولادی می باشد ، این شرکت با تکمیل طرح توازن طرفیت تولیدش به ۳٫۶ میلیون تن افزایش خواهد یافت گفتنی است طرح شهید کاظمی که کوره بلند شماره۴ ،گندله سازی ، فولادسازی ،کک سازی و نیروگاه تشکیل شده است تا سال ۹۵ طبق زمان بندی به اتمام خواهد رسید . در حال حاضر قیمت محصولات فلزی در سطح جهان روبه افزایش می باشد و برنامه افزایش تعرفه واردات و منتفی شدن آزادسازی نرخ سنگ آهن اقبال را به نمادهای فلزی و ذوب آهن افزایش داده است ، به نظر می رسد از ذوب آهن نمی توان انتظار تعدیل را داشت اما در سال ۹۳ با توجه به افزایش ظرفیت کک سازی و فولادسازی و برنامه صادرات شرایط برای ذوب بیش از پیش مثبت خواهد بود و می تواند سود خود را بیش از ۱۰۰ درصد تعدیل دهد اما بزرگترین چالش انرژی بر بودن صنعت و افزایش حامل های انرژی در سال ۹۳ می باشد .گفتنی است ذوب ۵۳ درصد از سود برآورد شده ۴۸۳ ریالی را در نیمه اول سال پوشش داده است.

همچنین شرکت در نظر دارد از طریق برگزاری مناقصه بین المللی نسبت به انتخاب پیمانکارانی که واجد صلاحیت فنی و مالی و دارای تجربیات مفید و مرتبط جهت اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت باشند، بر مبنای قرارداد  طرح و ساخت و فاینانس (EPCF) و یا سرمایه‌گذاری ،‌ احداث ،‌بهره‌برداری و  واگذاری (BOT) اقدام نماید.

۱-هدف: افزایش ظرفیت و تنوع تولید محصولات و بهینه‌سازی مصرف مواد اولیه درشرکت سهامی ذوب آهن اصفهان

۲-محل انجام کار : اصفهان – انتهای اتوبان ذوب‌آهن – کارخانة ذوب آهن اصفهان

۳-برآورد مدت انجام کار : ۳۶ ماه تا تحویل موقت

خبر مهم و تاثیر گذار، مصوبه اخیر مجلس مبنی بر تسویه بدهی تولیدکنندگان با ارز ۱۸۰۰ تومانی می باشد. بر اساس این مصوبه که البته باید به تایید شورای نگهبان برسد، آن دسته از تولیدکنندگانی که با وام ارزی اقدام به واردات ماشین آلات کرده اند اگر ظرف ۶ ماه این بدهی را تسویه کنند با نرخ دلار ۱۸۰۰ تومان و یوروی ۲۲۰۵ تومانی تسویه انجام می شود و در صورت پرداخت بدهی تا یکسال آینده با دلار ۲۲۰۰ تومانی و اگر بعد از یکسال تسویه کنند باید با قیمت مبادله ای این بدهی را تسویه کنند. تصویب این طرح می تواند بر برخی گروه ها که وام ارزی دارند موثر باشد البته محل مصرف این وام باید خرید ماشین آلات باشد. لازم به ذکر است که با توجه مدت زمان اندک تا تسویه دلار ۱۸۰۰ تومانی احتمالا بسیاری از شرکت ها با توجه به نیاز به نقدینگی در پایان سال نمی توانند با این نرخ تسویه کنند. البته قبل از این بر اساس استاندارد ۱۶ حسابداری زیان ناشی از تسعیر ارز به بهای تمام شده دارایی ها افزوده می گردید. البته مشخص نیست با این مصوبه اخیر در صورت نهایی شدن شرکت ها از کدام روش می توانند در صورت های مالی خود استفاده کنند.

با توجه به تعطیلات کریسمس بازار فلزات لندن نیز فعلاً تعطیل خواهد بود. رشد قیمت سهام شرکت های گروه فلزات اساسی با توجه با عدم نوسان شدید قیمت دلار در هفته های اخیر، به دلیل رشد قیمت جهانی آنها بود و با تعطیلی فعلی بازارهای جهانی احتمالاً در صورت نبود خبری مثبت رشد اخیر آنها متوقف خواهد شد و باید در  انتظار گزارش های ۹ ماهه این گروه باشیم.خبر افزایش ۸ درصدی تولید فولاد در کشور نیز در ۸ ماهه ۹۲ از نکات مهمی می باشد که می تواند مورد توجه قرار گیرد. در نماد فولاد مبارکه شاهد صف خرید پرحجمی می باشیم این نماد در هفته های اخیر با انتشار گزارش فولادهرمزگان میتواند به زودی شاهد عرضه اولیه این نماد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی باشد،مدیر عامل فولاد مبارکه نیز  اعلام کرد به دلیل فصل سرما هزینه‌های تولید نیز افزایش یافته است و از این‌رو نباید در بازار آهن‌آلات و محصولات فولادی انتظار کاهش قیمت داشت  حتی به منظور جلوگیری از توقف تولید باید قیمت ها را افزایش داد ،از طرفی زمزمه افزایش تعرفه واردات فولاد نیز به خودی خود نشان از عدم کاهش قیمت دارد . در نمادهای تولید کننده روی نظیر کالسیمین،فرآوری مواد معدنی ،زرین معدن و روی زنگان نیز در این گروه با افزایش قیمت های جهانی انتظار گزارشات مثبتی را خواهیم داشت . قیمت کالسیمین امسال میتواند تا۱۴۰۰ و سودش را تا۲۲۰ تومان افزایش یابد.

در بورس لندن با توجه به تعطیلات کریسمس آخرین قیمت مس ۷۳۸۴ دلار و هر تن سرب ۲۲۶۲ دلار و هر تن روی ۲۱۰۲ دلار و هر تن آلومینیم ۱۷۵۹ دلار می باشد. به دلیل برودت آب و هوا و سرمایه بیش از حد در آمریکا و اروپا نرخ گاز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و این مهم کاهش تولید و کاهش موجودی انبار محصولات فلزی را به همراه داشته که همین امر از دلایل افزایش قابل توجه قیمت ها عنوان می شود.

در گروه پالایشگاه ها مهمترین تحولات در روزهای اخیر گروه تصمیم گیری نفت خام تحویلی به پالایشگاه ها به نرخ ۹۵ درصد قیمت صادراتی می باشد که تغییر نکرد .

از خبرهای حاشیه ساز گروه پالایشگاهی می توان به خصوصی سازی شرکت ملی پالایش و پخش اشاره نمود، در همین راستا معاون وزیر اقتصاد با اعلام احتمال واگذاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی واکنش منفی وزارت نفت را برانگیخت براین اساس این واگذاری‌ با مخالفت شدید وزیر همراه شد و زنگنه در واکنش به تصمیم خصوصی ‌سازی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از وزیر اقتصاد درخواست خروج این شرکت از لیست واگذاری‌ها را کرده است.

در مجموع روند قیمت های فعلی گروه در انتظار انتشار اخبار بنیادی برای برگشت قیمت می باشد این مهم میتواند گزارش ۹ ماهه و یا تصمیمات مربوط به گروه باشد . در این بین نمادهایی چون پالایش بندر عباس و پالایش نفت تبریز در کنار نفت اصفهان از گزینه های قابل اتکا در بین نمادهای نفتی میتوانند باشند .

با توجه به نزدیکی به زمان ارانه گزارشات ۹ ماهه اخبار و شایعات حول نمادهای گروه داغ خواهد شد مطمئنا ارائه گزارشات مثبت می تواند گروه را بعد از مدت ها در صدر قرار دهد در غیر این صورت فاز اصلاحی مجددی را به همراه خواهد داشت  ، در مجموع در برهه زمانی فعلی باید اخبار ،تحولات و رفتار بازار در مورد این گروه به خصوص نمادهای پالایشگاهی را زیر نظر گرفت .

گفته می شود به زودی خبر فروش بلوکی شبندر نیز مطرح خواهد شد در حال حاضر نماد های این گروه نظیر شتران شپنا شبریز و شبندر به نقاط حساس قیمتی رسیده اند و انرژی این نماد ها واگرایی و حرکت پرشتاب را نشان می دهد به نظر می رسد انتشار اخبار مثبت فنر این گروه رادر هفته های آتی آزاد کند که پیشنهاد می شود گروه را زیر نظر داشته باشید.

شلرد و زنجان هر دو نماد تولید کننده یک میلیون تن اوره می باشند ،لردگان ۲۹٫۴ درصد پیشرفت و زنجان ۲۰درصد پیشرفت داشته اند و طبق زمان بندی صورت گرفته و فرض عدم مشکل در این زمان بندی لردگان۲۴تا۳۰ ماه آینده و زنجان ۳۶تا۴۰ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید .با فرض تولید یک میلیون تن اوره درآمدی بالغ بر ۷۶۰۰میلیاردریال ایجاد می شود که  با نرخ خوراک فعلی ۷۰ تا۸۰ درصد حاشیه سود این میزان محصول می باشد . لازم به توضیح سرمایه زنجان ۵۵۲ و لرگان ۱۲۵۰ میلیارد ریال میباشد  . گفتنی است کود شیمیایی اوره لردگان در سال ۱۳۸۷ به منظور راه اندازی واحد تولید اوره و آمونیاک تأسیس شده و به دلیل فقدان منابع مالی کافی، تاکنون به بهره برداری نرسیده است ، سرمایه گذاری لازم بری طرح تولید ۱٫۷۵۰ اوره و آمونیاک لردگان بالغ بر۵۵۳ میلیون یورو تخمین زده شده است از سوی دیگر پتروشیمی زنجان در سال ۱۳۸۵ تأسیس شد و به دلیل فقدان منابع مالی کافی، تاکنون به بهره برداری نرسیده است. ازنکات مورد ذکر انعقاد قراردادپتروشیمی زنجان با شرکت ملی گاز استان می باشد که تامین خوراک این مجموعه را مرتفع خواهد نمود.

اقدام به ارائه گزارش فعالیت هیات مدیره در سال ۹۲ نمود ، این شرکت در این سال ۲۹۵ ریال سود محقق کرد که نسبت به سال گذشته از رشد سودآوری ۲۱۴ درصدی برخوردار است . از برنامه های با اهمیت پترول افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی و خرید پالایشگاه گاز ایلام و بید بلند به منظور تامین خوراک فاز دو پتروشیمی ایلام و گچساران می باشد. گفتنی است پترول ۹۸ درصد شرکت مدبران اقتصاد را در اختیار دارد که این شرکت مالک۲۹٫۸ درصد پتروشیمی شیراز می باشد که از برنامه های سال ۹۳ عرضه اولیه ۱۰ درصدی مدبران اقتصاد در فرابورس عنوان گردیده است . گفتنی است ارزش خالص دارایی پترول نیز به ۴۱۲۳ ریال افزایش یافته است. در مجمع ۹۲ انتظار تقسیم سود حداقل ۹۰ درصد را داریم و برخی شنیده ها از توانایی سود این شرکت در انتهای سال ۹۳ به ۱۲۰ تومان حکایت دارد.

در خصوص پتروشیمی ها : در حال حاضر بحث خوراک ۱۳ سنتی در قالب لایجه به مجلس تقدیم شده است و گویا مجلس شورای اسلامی نیز با این نرخ خوراک موافق می باشد ، این در حالی است که حاشیه سود واحدهای گازی به خصوص اوره سازها و متانولی ها تا ۸۰ درصد نیز رسیده اند که افزایش خوراک ۵ برابری میتواند حاشیه سود برخی نمادهای این گروه را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. البته دربلندمدت اثرات این مهم به نفع چرخه صنعت تمام خواهد شد و به نوعی سودآوری این صنعت را متوازن خواهد کرد این در شرایطی است که با توجه به نرخ خوراک ارزان دریافتی واحدهای پتروشیمی ایران که بالغ بر ۲برابر بیشتر از پتروشیمی های عربستان سود عایدشان می شود که با  تامین منابع مالی  و تکمیل چرخه خوراک واحدهای پتروشیمی منجر به افزایش میزان تولیدات و افزایش درآمد گروه خواهد شد که آینده روشنی را برای این صنعت میتوان متصور شد .

 گفتنی است این بحث نیز در جریان است که افزایش نرخ خوراک میبایست عاملی شود که نرخ محصولات این واحدها نیز آزادسازی شود و با قیمت های جهانی همگام گردد البته در سوی دیگر نیز روند روبه رشد قیمت محصولات پتروشیمی اثرات افزایش نرخ خوراک راکمرنگ خواهد ساخت . در حال حاضر در خصوص قیمت خوراک گاز گفته میشود در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با هماهنگی کمیسیون انرژی مقرر شده است خوراک گاز بین ۱۲ تا ۱۴ سنت قیمت گذاری شود. همچنین مقرر شده است خوراک مایع پتروشیمی ها ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس باشد به عبارتی با افزایش تخفیف ۵درصدی از ۹۵ به ۹۰ درصد برخوردار شوند و نفت خام تحویلی به پالایشگاه ها هم همان ۹۵ درصد قیمت صادراتی ارائه شود. این در حالی است که برخی منابع از نارضایتی وزیر نفت نیز از قیمت فعلی و اعلام کاهش آن سخن به میان آورده اند تا جایی که در حال حاضر خوراک ۸ تا۱۱ سنت از سوی وزارت و فعالان پتروشیمی مطرح شده است که در صورت این مهم اقبال به گروه مجدد افزایش خواهد یافت.

معاملات این گروه همچنان متاثر از اخبار مربوط به نرخ خوراک می باشد به طوریکه با انتشار خبر اعلام رئیس شرکت ملی گاز مبنی بر محاسبه نرخ ۱۳ سنت خوراک گازی از ابتدای سال جاری برای پتروشیمی ها با نرخ دلار مبادله ای معاملات این گروه را با روندی نزولی مواجه کرد. بر پایه اعلام این مقام مسئول شرکت های پتروشیمی زیر بار این نرخ نرفته و هم اکنون بدهی انباشته دارند. از طرفی برای سال آینده نیز ظاهراً نرخ خوراک گازی ۱۳ سنتی در لایحه بودجه نظر گرفته شده است. هنوز نرخ خوراک قطعی نشده است و همچنان باید منتظر تصویب نهایی آن در مجلس باشیم و تا آن موقع همچنان شایعات و خبرهای مربوط به نرخ خوراک بر معاملات این گروه تاثیر گذار خواهد بود و سهامداران خرد در این بین بیشترین ضرر را از نبود اطلاعات شفاف در این خصوص می بینند. در این گروه پتروشیمی هایی که خوراک مایع استفاده می کنند  با توجه به احتمال تصویب افزایش تخفیف خوراک مایع به ۹۰ درصد قیمت فوب مورد توجه قرار دارند ، همچنین افزایش نرخ جهانی محصولات پتروشیمی شامل پلی اتیلن و پلی پروپیلن نیز بر افزایش سود آوری شرکت های زیر مجموعه فارس تاثیر گذار خواهد بود.

پس از توقف ۹ نماد معاملاتی پتروشیمی های زیر مجموعه پترول در بازار پایه فرابورس، ۵ شرکت از این گروه با انتشار شفاف سازی اطلاعاتی بازگشایی شدند. بر اساس اطلاعات منتشر شده این شرکت ها شروع به کار طرح های در دسترس آنها بین ۳ الی ۴ سال آینده خواهد بود. بر همین اساس پترول نیز اقدام به ارائه اطلاعات نمود این نماد ۲۹۵ ریال سود محقق کرده است و برنامه عرضه ۱۰ درصدی مدبران اقتصاد در فرابورس را دارد این شرکت ۲۹٫۸درصد پتروشیمی شیراز رادر اختیار دارد . گفتنی است ارزش خالص دارایی پترول به ۴۱۲۳ ریال افزایش یافته است .در نماد پتروشیمی زاگرس شرکت بازرگانی پتروشیمی اقدام به عرضه سهم نموده است .در نماد پتروشیمی پردیس سرمایه گذاری هامون سپاهان در حال حمایت ازسهم می باشد گفته می شود گزارش ۱۲ ماهه پردیس تعدیلی تا۱۰ درصد دارد .در پتروشیمی شازند که صف خرید به واسطه افزایش تخفیف خوراک دریافتی تشکیل داده بود توانایی حداقل ۲۰ درصد تعدیل را خواهد داشت. در نفت و گاز پارسیان نیز به واسطه شرایط  منفی نمادهای زیر مجموعه از جمله زاگرس ،پردیس،کرمانشاه ،خراسان و نمادهای پالایشگاهی شیراز و تبریز با صف فروش ۴شنبه همراه شد ، ارزش خالص دارایی های پارسیان به ۱۰۰۰تومان کاهش یافته است .در این نماد شنیده ها از مراحل پایانی خرید بلوک پتروشیمی پارس خبر میدهند. از سوی دیگر طبق اعلام وزیر صنعت مبنی بر اعمال محدودیت در صادرات محصولات پتروشیمی حواشی این گروه برای هفته آتی افزایش یافت.

در نماد مپنا که کماکان عرضه ها محدود می باشد در جدیدترین اخبار خریداران احتمالی از حضور مالک هلدینگ سورینت به عنوان خریدار یاد می کنند گفته می شود در صورت عرضه تقاضای بالایی برای خرید نماد همراه خواهد شد در روزهای اخیر کارگزاری آراد ایرانیان نیز در صف حضور داشت که موفق به خرید گویا ۲۰۰ هزار سهمی شده است ، در این نماد خبر پرداخت مطالبات در سال ۹۳ میتواند امید بخش باشد گویا طبق برنامه دولت بخشی از مطالبات از محل اوراق مشارکت و بخشی از محل اوراق خزانه پرداخت خواهد شد . در نماد ایران ترانسفو شاهد ورود سهامدار جدیدی می باشیم . این در حالی است که طی روز های اخیر سینا فرآیند عرضه کننده بود و بانک اقتصاد نوین به عنوان خریدار سهم خود را در این نماد به ۱٫۱۷ درصد افزایش داد .گفتنی است این نماد بالغ بر۳۰۰ میلیارد تومان بدهی از دولت دارد که پرداخت ان حتی با اوراق مشارکت میتواند سود مناسبی را عاید شرکت نماید . از نکات مهم صنعت برق  برنامه نوسازی خطوط توزیع  برق و تعویض کنتورهای فرسوده با کنتورهای الکترونیکی توسط وزارت نیرو میباشد ، این طرح در حالی وعده آن در دولت گذشته داده شده بود که به دلایلی از جمله عدم تامین مالی به مرحله اجرا نرسید که در صورت اجرایی شدن طرح نمادهایی چون ایران ترانسفو  ،کنتورسازی و … در این طرح ها مشارکت و نقش ویژه ای خواهند داشت .در نماد کنتور سازی معاملات نسبتا متعادل دنبال میشود گفتنی است گزارش حسابرسان نقش مهمی می تواند در سهم داشته باشد.

**شنیده شده**

برنامه دولت و مجلس برای افزایش تخفیف نرخ خوراک مایع از ۵ درصد فوب خلیج فارس به ۱۰ درصد و قابلیت تعدیل مثبت سودهر سهم شاراک از ۴۲۳۰ ریال به ۶۰۰۰ ریال در گزارش ۱۲ ماهه.

 افزایش نرخ روی در بازارهای جهانی به بیش از ۲۰۹۱ دلار در هر تن  و قابلیت تحقق سود ۷۵۰ ریالی کروی در پایان سالجاری و رشد بیشتر قیمت سهم در بازار.

 راه اندازی فاز دوم دیتاسنتر افرانت موسوم به دیتاسنتر Cloud  تا پایان سال و نقش آن بر افزایش درآمد و سودآوری افرانت به بیش از ۱۳۴۰ ریال در سال مالی۹۳

پیشنهاد بررسی:

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.