اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

** گفته شده**


** گفته شده**

د رگروه مپنا کماکان عرضه های محدود مانع از رشد جدی سهم شده است در را بطه با این نماد افزایش درآمد های نیروگاهی تعدیل را برای مپنا به همراه خواهد داشت از سوی دیگر از سوی دیگر افزایش نرخ خرید برق از در سال ۹۳ جدی تر دنبال میشود این در حالی است که در مجلس طرح مبنی بر حمایت از صنعت برق مطرح شده است بر این اساس در کمیسیون انرژی بحث میزان افزایش نرخ برق مطرح شد که گفته می شود پیشنهادی از سوی وزارت نیرو در رابطه با افزایش ۳۸ درصدی بهای برق در سال آینده ارائه شده اما هنوز درباره سقف افزایش قیمت تصمیم‌گیری نشده است .در گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی نیز شاخص گروه یکشنبه با ۱۱۲۹ واحد کاهش به ۲۸۱۵۳۴ رسیده است .  دراین گروه شاهد افت و اصلاح دسته جمعی گروه بودیم از دلایل این امر می توان به مطرح شدن برخی مسائل سیاسی از جمله مذاکرات ژنو که در سطح کارشناسی گویا به نقاط مشترک اندکی دست یافته اند و این موضوع بر کل بازار و گروه برقی که با دید خوشبینانه ای به آینده مینگرد تاثیر منفی روانی سایه افکند . از سوی دیگر رسیدن شاخص قیمت گروه به مرز های مقاومتی خود که از دید تحلیلگران تکنیکال افزایش عرضه و اصلاح قیمت در این برهه زمانی نیاز گروه می باشد.در نماد ایران ترانسفو عرضه های سینا فرآیند نیرو ادامه دارد در این نماد گفته می شود اقداماتی در جهت تسهیل صادرات به کشورهای همسایه صورت گرفته است . از سوی دیگر خبر حذف تحریم شرکت فولمن توسط اتحادیه اروپا میتواند خبر امیدوار کننده ای برای گروه محسوب شود .در نماد پارس سوییچ نیز که این روزها از تعدیل این سهم صحبت می شود افزایش عرضه نماد را با صف فروش همراه نمود اما این صف توسط سهامداران حقیقی سهم جمع شد .در نماد بسویچ افزایش سرمایه ۴۰ درصدی از محل سود انباشته به سازمان بورس ارسال شده است و به زودی مجوز ان در کدال منتشر خواهد شد.

معاملات گروه پتروشیمی پس از چند روز افت پی در پی و تشکیل صف های فروش سنگین بالاخره با فروکش کردن جو هیجانی ناشی از خبر افزایش ۵ برابری نرخ خوراک گازی، طی معاملات این روز به تعادل رسید و قیمت اغلب پتروشیمی ها با توجه به جذاب شدن قیمت جهت نوسان گیری کوتاه مدت با افزایش تقاضا و صعود قیمت مواجه شدند.  خبر ها در خصوص بحث کمبود و قطع گاز برخی پتروشیمی ها همچنان ادامه دارد و با تکذیبیه شرکت ملی گاز وارد فاز جدیدی شده است. طبق اعلام شرکت ملی گاز، مطابق با قراردادهایی که مابین کمیته سوخت وزارت نفت و مجموعه‌های صنعتی منعقد شده و نیز طبق مجوز ارائه شده از سوی کمیته سوخت زمستانی وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران مجاز است در شرایط اضطراری ۲ ماه برای پتروشیمی‌ها و ۴ ماه برای صنایع بزرگ محدودیت اعمال و یا جریان گاز آنها را به طور کامل قطع کند. این در حالی است که هم اکنون به سبب وجود تعامل بسیار خوب و مثبت شرکت ملی گاز ایران با صنایع پتروشیمی در حال حاضر روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز به این بخش صنعتی تحویل داده می شود و توزیع این حجم از گاز با شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. این موارد در حالیست که به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی پتروشیمی تا پیش از اعمال محدودیت‌ها، به طور متوسط روزانه صنایع پتروشیمی کشور ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به عنوان سوخت و خوراک دریافت می‌کردند، وی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر گازرسانی به مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده اوره، آمونیاک و متانول توسط شرکت ملی گاز به طور کامل قطع و یا با محدودیت روبرو شده است. همچنین در مورد نرخ خوراک گازی به نظر می رسد دولت به دلیل واگذاری بسیاری از پتروشیمی ها به بخش خصوصی و قطع درآمدهای حاصل از آنها مجبور به افزایش نرخ خوراک و ایجاد درآمد از این طریق است. بنابراین افزایش نرخ خوراک قطعیست ولی مقدار آن هنوز نامشخص است و تا قطعی شدن آن همچنان میزان سودآوری سال آینده آنها در حاله ای از ابهام خواهد بود. همچنین موضوع مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد بحث کیفیت محصولات و مجوز صادرات آن به برخی کشورهاست، با فرض برداشته شدن کلیه تحریم های صنعت پتروشیمی و صادرات محصولات کشورمان با توجه به ارتقاء استانداردهای جهانی طی سال های اخیر به نظر نمی رسد این قابلیت صادراتی برای همه پتروشیمی ها وجود داشته باشد. لازم است دولت با ارائه تخفیف هایی برای خوراک آن دسته از پتروشیمی هایی که محصولات با کیفیت تری تولید می کنند برای ارتقا کیفیت محصولات پتروشیمی ایجاد انگیزه لازم را ایجاد کند.

از رخدادهای مهم می توان به پیشنهاد و تصویب تخفیف خوراک مایع از ۵ به ۱۰ درصد در کمیسیون انرژی مجلس اشاره نمود این در حالی است که خوراک گاز نیز ۱۲تا۱۴ سنت پیشنهاد شده است که به نظر میرسد با توجه به اجماعی که انجام گرفته در همین محدوده خوراک گازی  توسط مجلس تصویب شود . با این شرایط نماد پتروشیمی شازند و خلیج فارس میتوانند در صورت تصویب تخفیف خوراک مایع تز شرایط مساعدی نسبت به سایر نمادهای گروه برخوردار شوند .

در نماد پتروشیمی با توجه به افزایش قطعی خوراک انتظار اصلاح قیمت را داریم از سوی دیگر شرکت کماکان در تامین خوراک اکسیژن با مشکل مواجه است ، در نماد نفت و گاز پارسیان شاهد ارائه صورت وضعیت پرتفوی این هلدینگ بودیم به نحوی که در آذر ماه این شرکت اقدام به فروش ۴۲۸ میلیارد ریال پتروشیمی زاگرس نموده که ۲۶ ریال تعدیل مثبت را برای این نماد به همراه خواهد داشت بر این اساس طبق محاسبات به عمل آمده ارزش خالص دارایی (NAV) تا پایان آذر پارسیان معادل ۱۰۰۰ تومان با سرمایه جدید و بدون لحاظ ارزش پرتفوی خارج از بورسی می باشد .دراین نماد بحث روز خرید پتروشیمی پارس و و تهاتر آن با چند شرکت پتروشیمی زیر مجموعه می باشد. در نماد هایی که طرح های پتروشیمی را دارند همچون لردگان و دهدشت به ارائه اطلاعات شفاف سازی پرداختند بر این اساس دهدشت اعلام کرد برای تسریع در پروژه با کمبود مالی و نیاز به افزایش سرمایه دارد در نماد لردگان نیز پروژه تولید یک میلیون تنی این شرکت در کل ۲۹٫۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است . در نماد پتروشیمی خارک به دلیل بهره گیری زا خوراگ گاز ترش و نرخ براوردی ۹٫۵ سنت این شرکت از افزایش نرخ خوراک کمترین تاثیر را می پذیرد و همانطور که پیش از این اشاره نموده بودیم با افزایش تولیداثر گذاری مثبتی در تامین خوراک این مجموعه حاصل خواهد شد . در نماد پتروشیمی خلیج فارس درصورت افزایش تخفیف خوراک مایع میتواند مورد توجه قرار گیرد این نماد را به عنوان یک گزینه بلندمدت در نظر می گیریم که روند قیمتی آن در کوتاه مدت تحت کنترل قیمتی سهامداران عمده تا زمان انجام معامله بلوکی می باشد. در نماد پتروشیمی اراک افزایش تخفیف خوراک از ۵ به ۱۰ درصد ۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۵ تومان (۲۰%) به ازای هر سهم بر سود شرکت تاثیر مثبت خواهد داشت.

در گروه فلزات اساسی یکشنبه ۶۰ میلیون سهم  فولاد مبارکه معامله شد. بر طبق شنیده ها حجم عمده ای از این معاملات توسط بانک صادرات صورت گرفته است. به نظر می رسد با رشد اخیر قیمت جهانی فلزات اساسی و متعاقب آن رشد اخیر قیمت سهام شرکت های تولید کننده فلزات اساسی این روند با احتیاط بیشتری از سوی سهامداران پیگیری می شود . با توجه به فشار نهاد ناظر مبنی بر عرضه سهام از سوی شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها به نظر می رسد روند پرعرضه ای را در صنایع پیشرو از جمله گروه فلزات اساسی به زودی شاهد باشیم.در این گروه تثبیت قیمت های جهانی می تواند سود مناسبی را از این محل عاید نمادهای تولید کننده مس و روی سازد برای نمونه قیمت میانگین مس در ۳ ماهه اخیر در بورس لندن ۷۲۵۰ دلار می باشد این در حالی است که نمادی چون ملی صنایع مس بودجه را با ۶۹۰۰ برآورد نموده است .

در نماد فولاد مبارکه نیز اخباری از عرضه فولاد هرمزگان در هفته های پایانی دی شنیده می شود این در حالی است پیشنهاد افزایش تعرفه واردات نیز مطرح شده است .در نماد کالسیمین نیز با توجه به افزایش قیمت جهانی روی انتظار تعدیل حداقل ۲۰۰ تومانی سود و افزایش قیمت این نماد را تا پایان سال به میزان ۳۰ درصد داریم در نماد کالسیمین گویا گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی اماده و به سازمان ارسال شده است.

در نمادهای سنگ اهنی مهمترین خبر ، افزایش سرمایه ۱۴۰ درصدی معادن فلزات می باشد که در هفته آتی اگهی آن منتشر می شود در این بین نماد های سنگ اهنی در انتظار گزارش های ۹ ماهه و تعدیل سود می باشند البته به دلیل ابهامات فعلی از جمله افزایش نرخ بهره مالکانه ، عوارض صادرات و پی به ای بالایی که دارند انتظار رشد قیمت را از نمادهای سنگ اهنی نداریم در نماد فولاد صبانور شنیده می شود از محل فروش سهام و افزایش میزان صادرات با تعدیل ۲۵تا ۳۰ درصدی در گزارش ۹ ماهه مواجه خواهد شد .

مجوز افزایش سرمایه ۱۶٫۶۷ درصدی از محل آورده در نماد ستران با هدف تامین بخشی از مخارج اجرای طرح تکمیل واحد نهم تولید سیمان که در سال ۹۴ به بهر برداری خواهد رسید.

مجوز افزایش سرمایه فروس صادر شد بر این اساس این شرکت ۳۳۷٫۷۶ درصد از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه خواهد داد. گزینه مناسبی برای خرید می باشد اما نکته منفی آن حجم کم معاملات می باشد که حضور در سهم را دشوار می سازد.

پس از صدور مجوز افزایش سرمایه قهکمت افزایش سرمایه قشکری که پیش از این وعده اش را داده بودیم اعلام شد بر همین اساس قشکر ۴۲۹ درصد از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته (۵درصد) اجرایی خواهد کرد گفتنی است قشکر ۸ دی ماه مجمع میرود که توصیه می شود در هر دو مجمع قشکر و قهکمت شرکت داشته باشید.

از لحظا تکنیکی نیز همانگونه که پیش از این اعلام شد روند نزول شکسته شده است و با دید حضور در سهم به خصوص ۳-۴ ماهه می توانند گزینه بدی نباشند.

در این میان نمادهای قمرو قشهد با افزایش سرمایه روبور می باشند و نشانه های مثبتی در روند قیمت آنها مشاهده شده است.

نمادهای اصفهان و لرستان نیز از تعدیل انها صحبت می شود.

با تاکیدات مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و برنامه ریزی های انجام شده تولید محصولات این گروه در آذر ماه نسبت به آبان ۳۳ درصد افزایش یافت.

به گزارش سایپا نیوز در آذرماه تعداد ۲۸۸۷۳ دستگاه خودرو در گروه خودروسازی سایپا تولید شد که این تعداد نسبت به آبان ماه۳۳ درصد رشد نشان میدهد.

بر اساس این گزارش رشد تولید محصول ایکس ۱۰۰ سایپا تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۳۵ درصد ، محصول تیبا ۳۹ درصد و محصولات رنو این گروه ۸۹ درصد بوده ا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.