اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

بفرمایید بورس – هفدم آذر


امروز یکشنبه هفدهم آذر روند رو به رشد بازار باز هم ادامه یافت و شاهد رونق معاملات در بسیاری از گروه های بزرگ و کوچک بازار بودیم. در معاملات امروز اقبال سرمایه گذاران به گروه هایی همچون محصولات شیمیایی، سیمان، دارو، بیمه، ساختمان و بسیاری از نمادهای خودرویی و سرمایه گذاری در رشد شاخص های اصلی بازار بسیار موثر بود و در مقابل ریزش قیمت ها در گرو های بزرگی همچون بانکی و معدنی و تعداد قابل توجهی از نمادهای فلزی بر محدودکردن روند صعودی شاخص ها تاثیر شایانی داشت. امروز شاخص کل با ثبت افزایشی 492 واحدی به 85151 واحد رسید. دو نماد "ولیز" و "تکمبا" بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و "غالبر" و "سبهان" نیز بالاترین افت قیمت را پشت سر گذاشتند. همچنین "فارس" بیشترین تاثیر مثبت و "شبندر" بالاترین اثر منفی را بر شاخص گذاشتند.

به گزارش نمابورس در شروع معاملات روز یکشنبه شاخص کل لطف ادامه رونق معاملات در گروه هایی همچون شیمیایی، خودرو، سرمایه گذاری، سیمانی، ساختمانی و چند گروه کوچکتر در مسیر صعود قرار گرفت. بانکی ها که در دقایق ایتدایی معاملات در محدوده منفی معامله می شدند نیز در ادامه با اقبال سرمایه گذاران مواجه شدند و بدین ترتیب شاخص کل توانست تحت تاثیر فضای مثبت در بسیاری از گروه ها تا پیش از پایان ساعت ابتدایی معاملات وارد کانال 85هزار واحدی گردد و با رشد محسوس ارزش سهام "اخابر" در معاملاتی پر حجم بر این روند رو به رشد دامن زده شد. در این برهه بسیاری از بانکی ها بار دیگر به محدوده منفی خزیدند و افت تقریبا دسته جمعی نمادهای گروه نفتی و بسیاری از نمادهای فلزی و برخی خودرویی های بزرگ منجر به جلوگیری از رشد بیش از پیش شاخص گردید و این نماگر اقتصادی با روندی تقریبا با ثبات به معاملات روزانه پایان داد. گفتنی است که در برهه ای از معاملات امروز شاخص کل حتی تا سطح 85236 واحد نیز توانسته بود بالا برود.

مهمترین خبر امروز بی شک ارائه لایحه بودجه سال آینده کشور از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی به حساب می آید. رئیس جمهور در سخنرانی خود در مجلس اظهار داشت که افزایش بودجه در سال آینده با هدف تحرک‌بخشی دولت در سرمایه‌گذاری است. وی همچنین اعلام کرد که پس از به نتیجه رسیدن مرحله اول مذاکرات هسته‌ای، فعالیت‌های سوداگری در بازار ارز، سکه و مسکن جای خود را به تحرک بازار سرمایه داده و در ماه‌های آینده سال 92 تلاش بر این است که بر عرضه سهام افزوده شده و همچنین تحولی در بازار سرمایه در جهت تامین منابع برای شرکت‌های بزرگ به وجود آید و این روند در سال 93 نیز پیگیری می شود.

برخی از موارد ذکر شده در ماده واحده لایحه بودجه 783 هزار میلیارد تومانی بودجه 93 بدین شرح است:" قیمت نفت ﺗﺤﻮﻳﻠﻲ ﺑﻪ ﭘﺎﻻﻳﺸﮕﺎه ﻫﺎی داﺧﻠﻲ و ﻣﺠﺘﻤﻊ ﻫﺎی ﭘﺘﺮوﺷﻴﻤﻲ اﻋﻢ از دوﻟﺘـﻲ و ﺧﺼﻮﺻـﻲ برابر با 95 درصد متوسط ﺑﻬﺎی ﻣﺤﻤﻮﻟﻪ ﻫﺎی ﺻﺎدراﺗﻲ ﻧﻔﺖ ﻣﺸﺎﺑﻪ در ﻫﺮ ﻣﺎه ﺷﻤﺴﻲ اﺳﺖ. همچنین ﻗﻴﻤﺖ ﻫﺮ ﺑﺸﻜﻪ ﻧﻔﺖ (نفت ﺧﺎم و ﻣﻴﻌﺎﻧﺎت ﮔﺎزی)ﻓﺮوﺧﺘﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﭘﺎﻻﻳﺸﮕﺎه ﻫﺎی داﺧﻠﻲ ﺑﺮاﺑﺮ 18.5 دﻻر ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻲ ﺷﻮد و اﺟﺎزه داده ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪﻣﺎﺑﻪ اﻟﺘﻔﺎوت آن ﺑﺎ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺬﻛﻮر در ﺟﺰء 2اﻳﻦ ﺑﻨﺪ ﺑﺼﻮرت ﺣﺴﺎﺑﺪاری در دﻓﺎﺗﺮ ﺧﺰاﻧﻪ داری ﻛﻞ ﻛﺸﻮر از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ ﺛﺒـﺖ و ﻃﺒـﻖ آﻳـﻴﻦ ﻧﺎﻣـﻪ اﺟﺮاﻳـﻲ ﻛـﻪ ﺑـﻪﺗﺼﻮﻳﺐ ﻫﻴﺄت وزﻳﺮان ﻣﻲ رﺳﺪ ﺗﺴﻮﻳﻪ ﺣﺴﺎب ﺷﻮدﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺒﻨﺎی ﻗﻴﻤﺖ در ﻣﻮرد ﻣﻌﺎدل ﺧﻮراک ﻓﺮآورده ﻫﺎی ﻧﻔﺘﻲ ﺗﺤـﻮﻳﻠﻲ ﭘﺘﺮوﺷـﻴﻤﻲ ﻫـﺎ ﺑـﻪ ﺷـﺮﻛﺖ ﻣﻠـﻲﭘﺎﻻﻳﺶ و ﭘﺨﺶ ﻓﺮآورده ﻫﺎی ﻧﻔﺘﻲ اﻳﺮان نیز 18.5 دلار می باشد.". "وزارت اﻣﻮر اﻗﺘﺼﺎدی و داراﻳﻲ ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺳﺎزوﻛﺎرﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ تاسیس صندوق ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاری ﺳﻬﺎم ﻋﺪاﻟﺖ را ﻇﺮف ﻣﺪت ﺷﺶ ﻣﺎه ﭘﺲ از اﺑﻼغ اﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺗﻬﻴﻪ و ﭘـﺲ از ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻫﻴﺄت واﮔﺬاری و ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺷﻮرای ﻋﺎﻟﻲ اﺟﺮای ﺳﻴﺎﺳﺘﻬﺎی ﻛﻠﻲ اﺻﻞ ﭼﻬﻞ و ﭼﻬﺎرم قانون اساسی اجرا کند". " ﺑﻪ ﺻﻨﺪوق ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﻲ اﺟﺎزه داده ﻣﻲ ﺷﻮد ﺗﺎ ﺑﻴﺴﺖ درﺻﺪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺧﻮد را ﻧﺰد ﺑﺎﻧﻚ ﻫﺎی دولتی و خصوصی داخلی سپرده گزاری ارزی نماید". " کلیه اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻴﻘﻲ و ﺣﻘﻮﻗﻲ اﺳﺘﺨﺮاج ﻛﻨﻨﺪه ﻣﻌﺎدن ﺳﻨﮓ آﻫﻦ ﻛﻪ ﭘﺮواﻧﻪ ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺳـﺎزﻣﺎن ﺗــﻮﺳﻌﻪ وﻧــﻮﺳﺎزی ﻣــﻌﺎدن وﺻﻨﺎﻳــﻊ ﻣﻌـــﺪﻧﻲ اﻳـــﺮان و ﻳــﺎ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎی ﺗﺎﺑﻌﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺑﺎﺑﺖ ﺣﻖ اﻧﺘﻔﺎع دارﻧﺪه ﭘﺮواﻧﻪ ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری ﺑﻪ ﻣﺄﺧﺬ ﺣﺪاﻗﻞ ﭘـﻨﺞ درﺻـﺪ ﻣﻴـﺎﻧﮕﻴﻦ ﻗﻴﻤـﺖ آزاد (دوره ﺳـﻪ ﻣﺎﻫـﻪ ) ﺷـﻤﺶ ﻓـﻮﻻ د ﺧﻮزﺳﺘﺎن از ﺳﻨﮓ آﻫﻦ، داﻧﻪ ﺑﻨﺪی و ﻳﺎ ﻛﻨﺴﺎﻧﺘﺮه را ﺑﻪ ﺣﺴﺎب درآﻣﺪ ﻋﻤﻮﻣﻲ واریز نمایند".

از دیگر اخبار روز جاری می توان به اظهارات مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار پیرامون توفق روند واگذاری ها اشاره کرد. قالیباف در این زمینه در گفتگو با یکی از خبرگزاری های داخلی اظهار داشت که کاهش تعداد شرکت‌های اصل 44، زمان‌بر بودن آماده سازی شرکت‌ها، تغییرات مدیریتی، عدم زیرساخت‌های لازم و انطباق با استانداردهای بورس و کافی نبودن بضاعت این شرکت‌ها از دلایل عدم عرضه سهام شرکت های دولتی در بازار سرمایه طی ماههای اخیر به حساب می آید.

امروز همچنین می توان به ثبات قیمت طلا و افت ارزش دلار در بازار داخلی اشاره کرد. طلا هم اکنون به قیمت هر گرم 88 هزار تومان رسیده و دلار نیز در بازار آزاد در قیمت 2938 تومان حال معامله است.

به گزارش نمابورس روز یکشنبه جو مثبت و بعضا مبهمی بر بسیاری از صنایع بورسی حاکم بود. درگروه معدنی 7 نماد منفی بودند. در این گروه معاملات متعادل گزارش می شود. در گروه محصولات شیمیایی تنها 3 نماد افت ارزش سهام را پشت سر گذاشته اند. در این گروه کماکان "شلرد" حجیم ترین صف را به خود اختصاص داده است. درگروه فلزات اساسی 12 نماد افت کرده اند. در این گروه در نماد "فباهنر" صف خرید ملموسی به چشم می خورد وصف فروش دیده نمی شود. در بخش ساخت محصولات فلزی 3 نماد منفی بوده اند. در این گروه "فاما" کماکان خرید بسیار جزئی دارد. درگروه فنی مهندسی هر دو نماد رشد کرده و با صف خرید روبرو هستند. در گروه مخابرات "اخابر" در معاملات پایانی منفی شده و همراه در همین معاملات به مدار صعود بازگشته است. در بخش خودرو 18 نماد رشد کرده اند. در این گروه "خاور" صف خرید ملموس تری نسبت به سایر نمادها داشته و در نماد "خزاما" صف فروش محسوسی دیده می شود. در بخش شرکت های چند رشته ای "وامید" افت کرده و "وغدیر" با صف خرید ملموسی مواجه است. در گروه بانکی 9 نماد در محدوده منفی معامله شده اند. در این گروه "دی" امروز نیز ملموس ترین صف خرید را داشته و صف فروش به چشم نمی خورد. در گروه سرمایه گذاری 13 نماد مثبت بوده اند. در این گروه "وبیمه" باز هم ملموس ترین صف خرید را پیش روی خود می بینند. در بخش محصولات نفتی تنها 2 نماد رشد کرده اند. در این گروه "شنفت" و "ونفـت" با صف فروش مواجه هستند. همچنین در گروه دارویی 2 نماد با کاهش ارزش سهام روبرو شده اند.در این گروه "دزهراوی" کماکان ملموس ترین صف خرید را دارد. در معاملات بخش غذایی 8 نماد افت کرده اند. در این گروه "غچین" صف خریدد ملموسی داشته و"غالبر" با سنگین ترین صف فروش مواجه است. در میان قندی ها 2 نماد رشد کرده اند. در معاملات صنعت لاستیک و پلاستیک 2 نماد منفی بوده و یک نماد دیگر نیز در معامات پایانی افت کرده است. در این میان در گروه سیمانی 8 نماد افت ارزش سهام را تجربه کرده اند. در این گروه"سپاها" صف خرید محسوسی را تجربه می کند.

در پایان گفتنی است امروز بیش از 1،3 میلیارد سهم در بورس مورد معامله قرار گرفت که دو نماد"خساپا" و"ورنا" بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در فرابورس نیز بیش از 286 میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که دو نماد"ثتران" و"ذوب" بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کردند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.