اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

اخبار بورس - نظرات و پیش بینی - سبد ما

هر روز با ما باشید با نبض بازار ، رفتار سهامداران عمده در معاملات امروز ،چکیده اطلاعیه ها ، بفرمایید بورس، اخبار حائز اهمیت . شنیده ها . گفته شده ها ،سبد پیشنهادی و اخبار مهم

آشنایی با::ارزش ذاتــــــــــی(NAV)""اصــــــــــــــلاح قیمت­ها""قابـــــــلیت نقدشوندگی"سهام

رزش ذاتی سهام:
قیمتی است که عوامل اصلی و موثر در ارزش سهام را در نظر گرفته آن را از قیمت ‌جاری بازار متمایز می‌کند.
 ارزش ذاتی هر سهم از نسبت حقوق صاحبان سهام (سرمایه + اندوخته‌ی طرح و توسعه + اندوخته‌ی قانونی + اندوخته‌ی احتیاطی+ سود انباشته) به تعداد سهام منتشره به دست می‌آید و در مقایسه با ارزش اسمی هر سهم سنجیده‌ می‌شود. هر چه ارزش ویژه‌ی هر سهم از قیمت اسمی سهام بیشتر باشد، سهام آن شرکت از موقعیت و استحکام بالاتری برخوردار است.
هدف از تحلیل ارزش ذاتی مقایسه آن با قیمت بازارسهم است. عوامل بنیادی موثر برارزش سهم عموماً کمتر از قیمت بازار تغییر می‌کنند و تحلیلگران امیدوارند که تفاوت بین ارزش ذاتی و قیمت بازار را به خصوص در بازاری که کارآیی کامل ندارددریابند. هدف اصلی از این مقایسه تشخیص این است که آیا در حال حاضر سهام مورد نظر ارزان (زیر قیمت حقیقی) است و یا گران (بالای قیمت حقیقی) اگر سهمی ارزان باشد بازار اثر عوامل بنیادی را که قیمت بالاتری از قیمت بازار برای سهم را موجه می کنند کاملاً در نیافته است به مجرد اینکه بعضی سرمایه‌گذاران این وضعیت را تشخیص دهند و خرید این سهم را آغاز می‌کنند و نسبت به افزایش قیمت بازار می‌شوند. بنابراین آن گروه از افراد حقیقی و حقوقی که زودتر به خرید سهم اقدام کرده‌‌اند سود خواهند برد. برای سهامی که ارزش بازار آن گران است وقتی سرمایه‌گذاران متوجه گرانی قیمت می‌شوند فروش خود را آغاز کرده و سبب کاهش قیمت بازار می‌شوند. بنابراین عاقلانه است که از خرید این سهام گران پرهیز کرد.
تجربه چندین دهه از فعالیت بازارهای سرمایه در سراسر جهان نشان داده است سهام در بلندمدت در حدود ارزش ذاتی خود حرکت می‌کنند.

اصــــــــــــــلاح قیمت­ها:
اصلاح قیمت­ها درست زمانی آغاز می­شود که اخبار مثبت به اوج رسیده معامله­ گران تمام دارایی خود را برای خرید اختصاص می­دهند و با هیجان از ادامه مثبت بازار سخن می­ گویند.


قابـــــــلیت نقدشوندگی:

معرفی شرکت­ها طبق رتبه نقدشوندگی به معنای ارزندگی یا کم ارزش بودن سهام نبوده و این متغیر صرفاً به معنای سهولت در خرید یا فروش سهام شرکت­ها است.
قابلیت نقدینگی یک ورقه­ی سهم به معنای امکان فروش سریع آن است. هر چه سهامی را بتوان سریع­تر و با هزینه­ی کمتری به فروش رساند، قابلیت نقدینگی آن بیشتر است، اوراق بهاداری که به طور روزانه و به دفعات مکرر معامله می­شود، نسبت به اوراق بهاداری که با تعداد محدود یا دفعات کم معامله می­گردند، قابلیت نقدینگی بیشتر و در نهایت ریسک کمتری دارند.
فهرست پنجاه شرکت فعال­تر بورس که هر سه ماه یک بار توسط بورس اوراق بهادار ایران منتشر می­ شود، راهنمای مناسبی برای انتخاب سهامی است که از قابلیت نقدینگی برخوردارند.

رتبه نقدشوندگی سهام شرکت­های بورسی برآیند 6 عامل است: تعداد روزهای باز بودن نماد معاملاتی، تعداد خریداران روزانه، تعداد سهام معامله شده در روز، حجم ریالی معاملات، تعداد دفعات معامله و متوسط ارزش روز بازار شرکت­ها .

رتبه هر شرکت نشان دهنده آن است که از چه سرعت زمانی لازم برای خرید یا فروش برخوردار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.